וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: מאסר עולם לעוזר של בן לאדן בגין מעורבות ברצח 224 איש

15.5.2015 / 20:06

חאלד אל-פוואזי הסעודי נשלח ל-25 שנות מאסר לאחר שהורשע במעורבות בפיגועים בשגרירות ארצות הברית בקניה ובטנזניה בשנת 1998. לפני שהוקרא גזר דינו אמר: "מעולם לא התכוונתי שפעולותיי יגרמו לכך"

איור של חאלד אל-פוואזי, במהלך משפטו על מעורבותו בפיגועים בשגרירויות ארה"ב באפריקה, פברואר 2015. רויטרס
איור של חאלד אל-פוואזי מהמשפט/רויטרס

חאלד אל-פוואזי, אזרח ערב הסעודית שהיה אחד מעוזריו הבכירים של מנהיג אל-קאעדה לשעבר אוסמה בן לאדן, נשלח היום (שישי) למאסר עולם בגין מעורבות בפיגועים בשגרירות ארצות הברית בקניה ובטנזניה בשנת 1998.זאת אחרי שהורשע בתיק בחודש פברואר.

אל-פוואזי בן ה-52 הורשע בארבעה סעיפים של קשירת קשר ביום השלישי של הדיונים בתיק, אך בסעיף של תכנון המתקפות, שבמהלכן נרצחו 224 בני אדם ויותר מ-4,000 בני אדם נוספים נפצעו. התביעה טענה כי הוא שימש כאיש קשר מרכזי של בן לאדן בזמן שהתגורר בלונדון, הפיץ את הצהרותיו הלוחמניות של בן לאדן בכלי התקשורת ושלח ציוד לחברי אל-קאעדה באפריקה. כמו כן, הוא הואשם בהפעלת מחנה אימונים של אל-קאעדה באפגניסטן בתחילת שנות ה-90 ובסיוע לתא של הארגון בניירובי, בירת קניה, שלאחר מכן עקב אחרי השגרירות האמריקנית בעיר.

שגרירות ארצות הברית בניירובי, בירת קניה, אחרי הפיגוע, אוגוסט 1998. AP
זירת הפיגוע בשגרירות ארה"ב בניירובי, 1998/AP

כמה מקורבנות הפיגועים וקרובי משפחתם הפצירו בשופט קפלן להטיל על אל-פוואזי מאסר עולם, כפי שאכן קרה בסוף. "אני מתפללת לאותו אלוהים שאתה מתפלל אליו", פנתה לאל-פוואזי אלן קארס, עובדת שגרירות ארצות הברית בניירובי בירת קניה, שנותרה עיוורת בעקבות הפיגוע. "ואולם האלוהים שלי הוא לא אל נקמה וכעס. הוא אל מלא באהבה". אדית' ברטלי, שאביה ואחיה נהרגו באותו פיגוע, אמרה כי נגרם לי "צער וכאב בלתי-נסבלים". היא אמרה לאל-פוואזי: "אתה בושה למין האנושי".

אל-פוואזי, מצדו, הסתובב לקורבנות שבאולם בטרם הוקרא גזר הדין ואמר כי מילים לא יכולה להביע את העצב שהוא חש כלפי "האירועים האלימים והטרגיים שקרו". לדבריו, הוא לא תומך באלימות. "מעולם לא התכוונתי שפעולותיי יגרמו לכך". דבריו הם חלק מקו ההגנה שעורכי דינו נקטו לאורך המשפט, כשציירו אותו כמתנגד שלטון לא-אלים, שחלק עם בן לאדן את הרצון לרפורמות במולדתם בערב הסודית. לטענתם, דרכיהם נפרדו כשבן לאדן עבר הקצנה בדעותיו. "מטרתי הייתה שינוי, ולא מהפכה", טען אל-פוואזי.

עם זאת, דבריו לא שכנעו את השופט שטען כי סותרים את המציאות. לדבריו, אל-פוואזי תמך בבירור באיומיו של בן לאדן כלפי האמריקנים. מהתביעה הפדרלית נמסר כי "אל-פוואזי קשר קשר עם משטר רצחני והתוצאה הייתה איומה ומלאה במוות". אל-פוואזי נעצר בלונדון ב-1998 והוסגר לארצות הברית רק ב-2012 בתום מאבק משפטי. הוא האדם העשירי שמורשע בקשר לפיגועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully