וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים הפגינו: "הנכבה לא הפסיקה מ-1948 ועד היום"

בשורת מוקדים בגדה וברצועת עזה הפגינו אלפי פלסטינים, כחלק מאירועי יום הנכבה - מועד הקמת מדינת ישראל. בהפגנה בכפר קדום נפצעו 8 שוטרי מג"ב ו-3 מפגינים. אבו מאזן: "נבנה מה שהכיבוש הרס"

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד
"אחרי 1967 ההתנחלויות נבנו, ואלפי דונמים הוחרמו"

הפלסטינים מציינים היום (שישי) את יום הנכבה. פעולות המחאה ברחבי הגדה ורצועת עזה עברו בשקט יחסי ולא נרשמו אירועים חריגים. כשלוש מאות בני אדם הפגינו בכפר בילעין שליד רמאללה - אחד המקומות שהפכו לסמל המאבק בשליטת ישראל בשטחי הגדה.

בכפר קדום שבשומרון השתתפו כמאתיים מפגינים בהפגנה. במהלך האירוע, חלקם יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר כוחות משמר הגבול (מג"ב) שהגיעו למקום. כתוצאה מכך נפצעו שמונה שוטרי מג"ב באורח קל. הכוחות הפעילו אמצעים לפיזור הפגנות כדי למנוע את המשך ההתפרעות. שלושה פלסטינים נפצעו. הפגנות נוספות מול כוחות הביטחון היו גם בכפר נעלין שבבנימין, בנבי סאלח שליד ירושלים ועוד.

"נעלין היא אחד מהסמלים שמשקפים את הסבל הפלסטיני", אמר סלאח חוואג'ה פעיל נגד גדר ההפרדה בהפגנה שהתקיימה בכפר. "יש 40 אלף דונם שנלקחו מאדמות נעלין, ויש שלושה יישובים שפונו מהאזור. הנכבה לא הפסיקה מ-1948 ועד היום. אחרי 1967 התנחלויות נבנו ואלפי דונמים הוחרמו. החומה נבנתה באזור הזה והרבה אנשים מתו. אנחנו מחשיבים את נעלין לסבל הנכבה הפלסטינית".

מספר מוקדי מחאה היו כאמור גם לאורך גדר המערכת ברצועת עזה. באזור חאן יונס כוח של צה"ל ביצע ירי הרתעתי לעבר מפגינים שהתקרבו לגדר. כחלק מההפגנות הפלסטינים העבירו צמיגים והשליכו אבנים לעבר החיילים.

פלסטינים מפגינים במהלך אירועי יום הנכבה באזור רמאללה, מאי 2015. רויטרס
מפגינים פלסטינים באזור רמאללה, היום/רויטרס
פלסטיני מפגין  במהלך אירועי יום הנכבה באזור כלא עופר, מאי 2015. רויטרס
מפגין מדרדר צמיג בוער לעבר כביש באזור מחנה עופר, היום/רויטרס

"ביום השנה ה-67 לנכבה אני רוצה להגיד לכם: תרימו את הראש, על אף כל הסבל רק בגלל שאתם פלסטינים", אמר יו"ר הרשות אבו מאזן. "אנחנו לא נוותר על עמדותינו המדיניות, ובעזרת אללה נבנה מחדש את מה שהכיבוש הרס ברצועת עזה. אנחנו נתמוך בעמידתם האיתנה של אנשינו בירושלים ובגדה המערבית. אנחנו נדאג ונספק ביטחון לאחינו שבמחנות הפליטים, במיוחד בירמוכ (שבסוריה, ש"ב).

ראש ממשלת חמאס לשעבר איסמעיל הנייה אמר בעצרת בעזה כי "האג'נדה של הממשלה הישראלית החדשה היא תוקפנית ומסוכנת כלפי העם שלנו, כולל אנשינו שחיים בגבולות 1948". לדבריו, "יש בכירים בה שמדברים על לגרש פלסטינים, אחרים על הפיכת המדינה ליהודית כולה ואחרים אפילו לא מאמינים בפתרון שתי המדינות".

פלסטינים מפגינים במהלך אירועי יום הנכבה באזור רמאללה, מאי 2015. רויטרס
מפנים מפגין שנפגע במהלך המהומות/רויטרס
פלסטינים מפגינים במהלך אירועי יום הנכבה באזור רמאללה, מאי 2015. רויטרס
פלסטינים מפגינים במהלך אירועי יום הנכבה באזור רמאללה, מאי 2015/רויטרס

בתוך כך, משרד החוץ של איראן פרסם הודעה לציון יום הנכבה בה קרא למדינות המוסלמיות לשמור על ערנות אל מול "המזימות של הישות הציונית". "מאז הקמת הישות הציונית אנחנו רואים יום-יום את הכאב ההולך והגובר של העם הפלסטיני ושל עמי האזור. ישראל היא המקור העיקרי למשברים באזור והיא הגורם המרכזי שמאיים על הביטחון והשלום העולמיים", כך נכתב בהודעה.

אבו מאזן מציב תנאים לחידוש המו"מ: הקפאת הבנייה ושחרור אסירים

בתוך כך, גם בזירה המדינית מול הפלסטינים המתיחות נמשכת אחרי שיו"ר הרשות הציב תנאים לחידוש המשא ומתן עם ישראל. בנאום שנשא אמש (חמישי) אבו מאזן עוד בטרם הושבעה הממשלה החדשה בישראל, הבהיר כי הפלסטינים יחדשו את השיחות רק אם בירושלים יענו לשלוש דרישות מרכזיות. הוא הדגיש כי יפנה למוסדות בינלאומיים אם לא יהיה פתרון לסוגיה הפלסטינית.

הדרישות כוללות את הפסקת הבנייה בהתנחלויות, את שחרור האסירים - בייחוד אסירים שנכלאו לפני הסכמי אוסלו - ושיחות שייקבעו מראש ויימשכו שנה, ובמסגרתן יוחלט על לוח זמנים לסיום הכיבוש שיושלם עד סוף שנת 2017. "אם ממשלת ישראל תמשיך להתנהל כפי שהתנהלה עד כה – נפעל לבינאום הסכסוך", אמר יו"ר הרשות. הוא הוסיף כי התכניות של ממשלת ישראל להתעלם מהסוגיה הפלסטינית נכשלו.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במהלך ביקורו במוסקבה, 13 באפריל 2015. רויטרס
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן/רויטרס

הלילה טען נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי "כמה מחבריה של הממשלה הישראלית החדשה" לא שותפים לעמדה כי פתרון שתי המדינות בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא אפשרי. אובמה אמר את הדברים בשולי ועידת מנהיגי מדינות המפרץ הפרסי בוושינגטון, והבהיר כי הוא ממשיך להאמין כי פתרון שתי המדינות הוא "חיוני לחלוטין" על מנת להגיע לשלום במזרח התיכון.

על אף שאובמה הוסיף כי מדובר באפשרות הטובה ביותר עבור ביטחונה של ישראל בטווח הארוך, הוא הבהיר כי הפתרון "נראה רחוק כרגע". בפתח ישיבת הממשלה שנערכה הלילה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "נמשיך במאמץ לקדם הסדר מדיני תוך עמידה על האינטרסים החיוניים לביטחונם של אזרחי ישראל. במקביל ואולי בסיוע לזה, אנחנו ננסה לממש את ההזדמנויות של התפתחויות אזוריות וצירי פעולה חדשים במדינות המתונות והאחראיות שמסביבנו".

(עדכון ראשון: 16:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully