וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחדל שהמדינה מסרבת להתמודד מולו

12.5.2015 / 12:33

בטיחות משאיות בישראל היא תחום שפרוץ לרשלנות ולעיתים גם לעבריינות, תחום תחבורה שמסכן בכל רגע אלפי נהגי רכב, רוכבי דו גלגלי והולכי רגל. כשליו הקטלניים ידועים ומוכרים. אך למרות הסכנה הידועה, ולמרות שמדובר בטנק כבד שדוהר על הכביש, כמעט שאין אכיפה של ממש

תאונת דרכים קטלנית בין משאית ורכב פרטי בכביש 66 שבעמק יזרעאל , ינואר 2015. ערן גילווארג
תאונת דרכים קטלנית בין משאית ורכב פרטי בכביש 66 שבעמק יזרעאל , ינואר 2015/ערן גילווארג

השבוע (יום א') הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד סאלם אבו עאנם, נהג המשאית שלטענתה גרם לתאונה הקטלנית שאירעה לפני כשלושה חודשים בכביש 31 ובמהלכה נהרגו שמונה נשים מהישוב חורה שבנגב.

כל מי שנסע בכבישי ארצנו, ידע שהכתובת הייתה על הקיר, ולדאבון ליבנו הכתובת עדיין על הקיר, ולא מופרך יהיה ההימור כי היא תוסיף שתישאר שם ותזהיר מפני האסון הבא, שלצערנו הרב בוא יבוא. ומדוע? משאיות דוגמת המשאית העמוסה במטען שככל הנראה חרג משטח המשאית וקרע לגזרים את האוטובוס, ממשיכות לנסוע בכבישי הארץ, גם בשעה שנקראות שורות אלו. בטיחות משאיות בישראל היא תחום שפרוץ לרשלנות ולעתים גם לעבריינות, תחום תחבורה שמסכן בכל רגע אלפי נהגי רכב פרטי, רוכבי דו גלגלי והולכי רגל עמהם הוא בא במגע, וכשליו הקטלניים ידועים ומוכרים לכל העוסקים בתחום.

למרות הסכנה הידועה, למרות שמדובר בטנק כבד שדוהר על הכביש הוא נותר, יחסית לפוטנציאל הסיכון העצום הנשקף ממנו, כמעט חסר אכיפה של ממש. לא בכדי מוגדרות חלק מהמשאיות המשייטות בכבישים "פצצות זמן מתקתקות".


בכבישי ישראל נוסעות כ- 70,000 אלף משאיות. הכבדות שביניהן, אלה המורשות לשאת 34 טון מטען, מעורבות בתאונות דרכים פי 24 ממכוניות רגילות. המשקל העצום והמסה האדירה של המשאית הגדולה, גורמים בדרך כלל לקטלניות מוגברת ולריבוי נפגעים בתאונה בה היא מעורבת. מנתוני סיכום שנת 2014 עולה כי כלי רכב כבדים מהווים כ-3% מסך כלי הרכב אך מעורבים בכ-30% מסך כל תאונות הדרכים החמורות והקטלניות – פי עשרה.


ריבוי התאונות בהן מעורבות משאיות כפי שראינו בתקופה האחרונה, הביאה את משרד התחבורה לערוך לפני כחודשיים מבצע ממוקד לבדיקת תקינות משאיות וכלי רכב כבדים. התוצאות, ככל שהיו חמורות, לא הפתיעו איש: מתוך 844 משאיות שבחנו באקראי בוחני אגף התנועה של המשטרה, כמעט אחת מכל חמש משאיות הורדה מהכביש בגין ליקויי בטיחות מחייבי תיקון, ב-40% מהמשאיות שנבדקו נמצאו ליקויים שונים ורק 40% מהמשאיות נמצאו תקינות

זירת התאונה בכביש 6 במחלף שורק. אוגוסט 2013. יותם רונן
מעורבות בתאונות דרכים פי 24 ממכוניות רגילות/יותם רונן

מצבו המנטלי של נהג המשאית הפוגעת גם הוא משפיע. אם יתברר שהיה עייף ובלתי מרוכז, גם בכך לא תהיה הפתעה: מחקר שערכה עמותת אור ירוק בקרב נהגי משאיות, העלה שכל נהג שני מתלונן על עייפות קיצונית בנהיגה, הנובעת משעות נהיגה רבות, חורגות בהרבה מהמותר, להן נדרשים הנהגים על ידי מעסיקיהם. הוסיפו לכך את טיפולי האחזקה היקרים יחסית של המשאיות, המעוררים את הפיתוי להזניח את המשאיות כל עוד הן ממשיכות לבצע את משימותיהן, את השטחים המתים הרבים מתא נהג המשאית, את מרחק העצירה הגדול הנדרש מהמשאית, ובייחוד את המשקל הרב, לעיתים אף יותר מהמותר והרי לכם מתכון לתאונה רבת נפגעים.

דם שמונת הנשים מחורה שקיפחו את חייהן, כמו גם דמם של ששת הרוגי התאונה בנשר לפני כשנתיים, ודמיהם של קורבנות משאיות רבים שנהרגו ושעלולים להיהרג, כל אלה זועקים אלינו לחדול מקיצוץ בתקציב הבטיחות בדרכים, ולהטיל אחריות גם על בעלי חברות ההובלה המעלים לכביש משאיות מוזנחות ובעומס יתר, בהם נוהגים נהגים עייפים באופן קיצוני. רבים הדברים שניתן לעשות. ניתן להחרים משאיות שיתפסו עם ליקויים ולהורידם מהכביש, ניתן להתקין מגבילי מהירות מכאניים, המשטרה ומשרד התחבורה חייבים להגביר את האכיפה ולהחמיר את הענישה, הכול כדי למנוע את התאונה הבאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully