וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז והיום: ההטבות של המפלגות הדתיות בהסכמים הקואליציוניים

11.5.2015 / 23:51

השוואה בין ההסכמים הקואליציוניים הנוכחיים של ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי לאלו שנחתמו ב-2009 מעלה כי התפקידים והתקציבים לא תלויים בהכרח במספר המנדטים. בדיקת וואלה! NEWS

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחקו את השינויים של יש עתיד. ליצמן, דרעי ובנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחינת ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין הליכוד למפלגות הדתיות בממשלה ה-33 מדגישה שני נושאים עיקריים. האחד, כמות הדרישות של הבית היהודי, ש"ס ויהדות התורה, הנחשבות סקטוריאליות, שגדלו בהשוואה לממשלות קודמות. והשני והבולט יותר מכל: כמעט כל השינויים שהוכנסו בממשלה היוצאת, בעיקר על ידי מפלגת יש עתיד, נמחקו כמעט לחלוטין. בהסכם עם הסיעות נכתב לא אחת על שינוי התקצוב והקריטריונים בתחום החינוך העצמאי, תקצוב מעונות יום, קצבאות ילדים וזכאות לדיור כך שיוחזר למצב שהיה קיים לפני 2013. מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי על אף שכוחן של המפלגות לא השתנה ואף דעך, רשימת הדרישות מנתניהו לא התקצרה בהכרח.

נתחיל מש"ס. הסיעה החרדית-ספרדית ירדה בבחירות האחרונות בכוחה האלקטורלי מ-11 מנדטים לשבעה. עם זאת, היא קיבלה לידיה את משרדי הכלכלה, פיתוח הנגב והגליל והדתות, וכן שני תפקידי סגני שר. כמו כן, המפלגה זכתה גם בהעלאה קטנה בכספים לחלוקה לחברי הסיעה, ועל פי ההסכם הוא יעמוד על 140 מיליון שקלים. עוד הובטח לה ייצוג הולם למגזר החרדי בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות; תקציב של עד 10 מיליון שקלים למעיין החינוך התורני, רשת מוסדות החינוך של התנועה, כך שיוחזר למצב שקדם לשנת 2013; שמונה מיליון שקלים לקידום ההשכלה הגבוהה במגזר החרדי; 10 מיליון שקלים לפעילות תרבות תורנית; 10 מיליון שקלים לפרויקט עבור נוער נושר במגזר החרדי; ותקציב של 70 מיליון שקל עבור מבני דת.

כמעט כל הנושאים שבהם התערבו משרד האוצר ומשרד החינוך בקדנציה הקודמת יוחזרו למצב שקדם לממשלה ה-32. זה כולל ביטול מכסות לומדי התורה בחוק הגיוס וביטול הסנקציות הפליליות נגד המשתמטים מגיוס. התקציב למוסדות חינוך יחזור אף הוא לקדמותו: סכום התמיכה במוסדות התורניים לא יפחת ממה שנקבע בהסכם הקואליציוני ב-2009, ולמרות השינויים שחלו בקדנציה האחרונה במשרד החינוך, על הממשלה למצוא פתרון להעברת תקציבים אלו. כמו כן, סוכם על גיבוש חוק שיסדיר את הבטחת ההכנסה לתלמידי הישיבות ושינוי מבחני התמיכה למעונות יום, כפי שהיה מקובל ב-2012. נוסף לכך, נחתם בהסכם עם שלוש המפלגות על בחינת נוהל נפרד להקצאת מקרקעין למוסדות חרדים, ביטול השינוי בחישוב קצבאות הילדים וחזרה לקריטריונים לדיור - כפי שהיה נהוג לפני השבעת הממשלה הקודמת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יהדות התורה זכתה בששה מנדטים וקיבלה שני תפקידים של סגני שרים, הבריאות והחינוך, ואת ראשות ועדת הכספים. נוסף על השינויים שהוזכרו הסכם עם ש"ס, הובטח לסיעה החרדית-ליטאית תקצוב להסעות למוסדות חרדיים כפי שהיה בעבר. חברי הסיעה קיבלו 120 מיליון שקלים כספים קואליציוניים לחלוקה ליעדים ומיזמים בתחומי החינוך והרווחה.

סיעת הבית היהודי, שקיבלה שמונה מנדטים, קיבלה את המשרדים החינוך והתפוצות, החקלאות והמשפטים, וכן את תפקיד סגן שר הביטחון. על פי ההסכם שחתמה עם הליכוד, המפלגה תקבל תוספת של 630 מיליון שקלים למשרד החינוך, מתוכם לא ברור כמה יופנו לחינוך הדתי-לאומי. 98 מיליון שקלים תוספת יועברו לטובת הגדלת תקציב בחורי ישיבות שמעודדים גיוס לצה"ל. ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתיאום עם שר החינוך ושר האוצר, יקימו ועדה שתבחן את הסדרת תקציב החינוך הממלכתי-דתי, ובחינת האפשרות להגדיר את לימודי היהדות כמגמה שלישית - בדומה למגמת טכנולוגיה בבתי ספר טכנולוגיים. נוסף לכך, תבחן הוועדה הפחתה בתשלומי הורים ובחינת מערכת השכר של מנהלים והצוות בהשוואה לסטנדרטים המקובלים במערכת החינוך הממלכתית.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תקציב נוסף במשרד החקלאות שגודלו טרם ברור ישמש להקמת קרן ממלכתית שתממן את שכרם של החקלאים המשביתים את עבודתם בשנת השמיטה

עוד הוחלט כי השוואת תקצוב האוניברסיטה באריאל ליתר האוניברסיטאות תיעשה בתוך שלוש שנים. סכום נוסף שטרם נקבע יוקצה לתקצוב המדרשות לבנות על בסיס מבחני התמיכה המקובלים עבור בחורי ישיבות המעודדים גיוס לצה"ל. המפלגה תקבל על פי ההסכם 160 מיליון שקלים נוספים, לחלוקה על ידי חברי הסיעה לטובת קידום מיזמים בתחומים שונים, ובהם חינוך, רווחה, התיישבות, תרבות, דתות, חקלאות, בריאות, ביטחון וחברה.

כמו כן, סוכם כי 50 מיליון שקלים יוקצו מדי שנה במשך שש השנים הקרובות עבור מיגון תחבורה ציבורית והסעת תלמידים ביהודה ושומרון, כחלק מיישום תכנית המטה לביטחון לאומי משנת 2014. נוסף לכך, 16 מיליון שקלים נוספים יוקצו בארבע השנים הקרובות לטובת מיגון כלי רכב פרטיים של תושבי הגדה.

זאת ועוד, תקציב החטיבה להתיישבות יגדל ב-50 מיליון שקלים בשנים 2016-2015. תקציב נוסף במשרד החקלאות שגודלו טרם ברור ישמש להקמת קרן ממלכתית שתממן את שכרם של החקלאים המשביתים את עבודתם בשנת השמיטה. 15 מיליון שקלים נוספים יוקצבו לטובת הקמת מבנה קבע ל"מרכז מורשת גוש קטיף וצפון השומרון". תקציב נוסף, אף הוא טרם ידוע, יוקצה להקמת מנהלת גרעינים משימתיים במשרד החקלאות, וזאת בתוך 120 יום מכינון הממשלה. תשעה מיליון שקלים ישמשו לתגבור מערך בירור היהדות, וסכום נוסף שטרם נחשף יועבר לרשויות שבתחומן נקלטו מפוני גוש קטיף וצפון השומרון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונפתלי בנט חותמים על הסכם קואליציוני. ניו מדיה ליכוד, מערכת וואלה! NEWS
המפלגה צמחה, וכך גם רשימת הדרישות. נתניהו ובנט/מערכת וואלה! NEWS, ניו מדיה ליכוד

יודגש כי במסגרת ההסכמים עם שלוש המפלגות סוכם גם על הכפלת סכום הפיקדון לחיילים משוחררים בסך כולל של מיליארד ו-300 מיליון שקלים. עוד עוגן בהסכם: חוק מע"מ אפס על מוצרי יסוד, העלאת שכר המינימום ל-5,300 שקלים, סבסוד טיפולי שיניים וסעיפים נוספים הנוגעים לכלל הציבור, אך ללא ספק עושות חסד עם החרדים והמתנחלים.

מה דרשו המפלגות ב-2009?

ב-2009 נקבע כי החינוך החרדי ישמור על עצמאותו, וכי תקציב המוסדות התורניים יעמוד על 975 מיליון שקלים

בבחירות ב-2009 השיגה יהדות התורה חמישה מנדטים. על פי ההסכם שחתמה עם הליכוד, הסיעה החרדית קיבלה שני תפקידי סגני שר, הבריאות והחינוך, וראשות ועדת הכספים. כמו בכל ההסכמים עם יהדות התורה, נחתם כי לא יהיה שינוי בסטטוס קוו ויישמר מעמדם של תלמידי הישיבות. בנושאי דת ומדינה סוכם שיוקם פורום בין יהדות התורה, ש"ס ומפד"ל כדי לדון בנושא. לצד אלו, נקבע עם הסיעה החרדית-ליטאית, כמו גם עם ש"ס, כי החינוך החרדי ישמור על עצמאותו, וכי תקציב המוסדות התורניים יעמוד על 975 מיליון שקלים. כמו כן, הוחלט בתיאום עם כלל המפלגות על העלאת קצבאות הילדים בסכום של לפחות 140 מיליון שקלים. המפלגה אף קיבלה כספים קואליציוניים בגובה 120 מיליון שקלים.

ש"ס זכתה באותן בחירות ב-11 מנדטים וקיבלה לידיה את משרד הפנים, הבינוי והשיכון, המשרד לענייני דת ושר במשרד ראש הממשלה, וכן ואת סגנות ראשות הממשלה. בהסכם עמה נקבע כי הגיור יהיה על פי ההלכה, והשינוי בלשון החוק נכנס להסכם הקואליציוני. חברי הסיעה קיבלו 130 מיליון שקלים כספים קואליציוניים. עוד נקבע בהסכם תקציב של 50 מיליון לשיפוץ מקוואות ובתי כנסת ברחבי הארץ.

הבית היהודי, אז מפד"ל, כאמור, היה קטן ומצומק וקיבל שלושה מנדטים בלבד. עם זאת, המפלגה קיבלה תפקיד שר אחד – ראשות משרד המדע והטכנולוגיה. המפלגה קיבלה 70 מיליון שקלים כספים קואליציוניים.

לפניות לכתב: sben72@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully