וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב מוחץ: הסנאט אישר חוק לפיקוח על הסכם הגרעין עם איראן

8.5.2015 / 8:28

98 סנאטורים הצביעו בעד נוסח מתוקן של החוק, שיקנה לקונגרס 30 ימים לבחינת כל הסכם עם טהראן. עתה הוא יועבר לבית הנבחרים, כשאובמה צפוי גם לאשרו בסוף התהליך. החוק לא יתנה הסכם בהכרה של איראן בישראל

ברק אובמה במפגש עם צעירים במכללת לימן, ניו יורק, ארצות הברית, מאי 2015. רויטרס
יאשר את החוק אם לא יהיו בו שינויים משמעותיים. אובמה/רויטרס

הסנאט האמריקני אישר אמש (חמישי) ברוב מחוץ את הצעת החוק שתאפשר לקונגרס לבחון, ותיאורטית גם לדחות, כל הסכם שייחתם עם איראן סביב תכנית הגרעין שלה. 98 סנאטורים הצביעו בעד, ואילו רק אחד התנגד. החוק יישלח לבית הנבחרים, שצפוי לדון בו במהלך השבוע הבא. הבית הלבן הודיע כי הנשיא ברק אובמה יאשר את החוק אם הוא יעבור גם בבית הנבחרים ללא שינויים משמעותיים.

"אני ממתין לקראת אישור החוק בידי בית הנבחרים כדי שממשל אובמה יהיה נתון לפיקוח", מסר יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר הרפובליקני, בהצהרה. החוק יעניק לקונגרס 30 ימים כדי לבחון כל הסכם גרעין סופי שיושג במשא ומתן בין שש המעצמות לטהראן ובאותה תקופה אובמה לא יוכל להסיר את הסנקציות שהטיל הקונגרס על איראן. אם הסנאט ובית הנבחרים יעבירו החלטה שמתנגדת להסכם, אובמה לא יוכל ליישם את אחת מהדרישות המרכזיות של איראן במשא ומתן. מרבית העיצומים שהטילה וושינגטון על טהראן עברו בקונגרס, ולכן הסרתם דרושה את אישורו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם יו"ר בית הנבחרים גו'ן ביינר, מרץ 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
יו"ר בית הנבחרים ביינר בפגישה עם ראש הממשלה בירושלים, בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

לדברי מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיטץ' מקונל, הקרב הסופי על הסכם הגרעין ממתין בפתח. "שלא יהיו טעויות – זה לא יהיה סוף הסיפור", אמר. לדבריו הסנאטור הדמוקרטי בין קרדין, אחד מיוזמי החוק והנציג הבכיר של המפלגה בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, "יש הסכמה דו-מפלגתית סביב חוסר האמון באיראן".

אישור הסנאט הגיע לאחר דיונים קדחתניים שנמשכו חודשים על הדרך הטובה ביותר עבור הקונגרס להביע את דעתו על המשא ומתן המתמשך בין המעצמות לאיראן, שמקוות להגיע להסכם סופי עד 30 ביוני. הרוב המוחץ שהצביע עבור החוק הושג לאחר שסעיפים נוספים ובעיתיים יותר לא נכללו בו בסופו של דבר, כך שהדמוקרטים יכלו להצטרף ליוזמה. אחד התיקונים שלא נכלל לבסוף היה התניית ההסכם עם איראן בהכרתה בישראל, דרישה שמעלה באופן קבע ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, בית הנבחרים עוד יכול לבצע תיקונים בחוק ובכך להקשות על אישורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully