וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי את באמת גרמניה המודרנית?

7.5.2015 / 14:31

השבוע יציין העולם 70 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית. לאחר השואה האיומה, רבים מהישראלים מתחבטים גם כיום בשאלה - כיצד להתייחס לגרמניה המודרנית. מי את גרמניה המודרנית? גרמניה אחרת? ידידת היהודים הגדולה? או אולי מפלצת שרק נחה ואוספת כוחות לסיבוב הבא?

אוטובוס בחירות של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. ברלין, 16 בספטמבר 2013. רויטרס
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל/רויטרס

מחרתיים (9 מאי) יציין העולם 70 שנה לניצחון בעלות הברית על גרמניה הנאצית, ולסיום פרק עצוב בתולדותיה של גרמניה. למרבה האירוניה, גרמניה הנאצית לא רק שנכשלה במחיקת העם היהודי אלא אף יצרה קשר עמוק ומתוסבך לדורות בין העם הגרמני לעם היהודי. היום, 70 שנה לאחר התאבדותו של היטלר, נדמה שנושא היהודים וגרמניה הוא כמו לבה בוערת מתחת לפני השטח, ומתפרץ מעת לעת לתודעה הציבורית.

כיום, חיים בגרמניה כ-300,000 יהודים. רוב רובם של היהודים הגיעו כחלק מפרויקט של ממשלת גרמניה להשבת יהודים לגרמניה. במסגרת פרויקט זה, הציעה ממשלת גרמניה מעמד מרובה הטבות של פליט פוליטי ליהודים מברית המועצות. עם זאת, יהודים אלו הגיעו עם מעט מאד ידע ביהדות, בשל שנים רבות של שלטון קומוניסטי שאסר עליהם ללמוד יהדות.

פועל יוצא הוא, שלמרות מספרם העצום של היהודים בגרמניה - רק אחוזים בודדים בלבד, רואים בהיותם יהודים משהו בעל משמעות. בקהילות כמעט ולא מתקיימות תפילות בשבת, ואוכל כשר - קשה להשגה.

הישראלים בגרמניה מגיעים למקום שרק לפני 70 שנה, השלטון ורוב העם שבו, החליט להשמיד את עמם. מסיבות שונות, רבים מהם מלאי ביקורת ארסית על מדינת ישראל, אך רובם הגיעו כחלק ממרדף אחרי חיי רווחה טובים יותר. זאת לאור התדמית, אותה עמלים הגרמנים לטפח, שגרמניה היא מדינה מפותחת, ידידותית, נאורה, ומלאה בהזדמנויות - במיוחד ליהודים. תדמית שיש בינה לבין המציאות פער מסוים. מעניין לראות בקבוצת הפייסבוק של ישראלים בגרמניה שאלות תם נאיביות של ישראלים ששוקלים הגירה ואת תשובותיהם של המהגרים הותיקים.

אך הדבר המעניין ביותר בגרמניה הוא יחסה כיום ליהודים. מחד, הממסד הגרמני נלחם באנטישמיות מלחמת חורמה. אך מאידך, מפגש בלתי אמצעי עם גרמנים חושף דעות אנטישמיות מובהקות ופרימיטיביות הנטועות עמוק בקרב הציבוריות הגרמנית.

מחד, המוני גרמנים מאירי פנים וחייכנים שרבים מהם מבקרים בישראל, ואחוזי גיור ביחס לאוכלוסייה מהגבוהים בעולם, ומאידך, הימין הקיצוני הולך ומתחזק, ותנועות עממיות נגד זרים תופסות תאוצה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפגש בלתי אמצעי עם גרמנים חושף דעות אנטישמיות מובהקות . צלבי קרס שרוססו על בית הקברות היהודי באולדנבורג גרמניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקרב היהודים בגרמניה, בעיקר בקרב הישראלים, קיימת מחלוקת גדולה כיצד להתייחס לתופעה הזאת. קיימת התלבטות מי יותר גרוע ליהודים- המוסלמים שמהם מגיעה רוב האנטישמיות הגלויה בגרמניה כיום, או הימנים הקיצונים שמתעטפים באצטלא של אנטי אסלאמיות.

מחד, גרמניה מעניקה לישראל צוללות ומצהירה השכם והערב על מחויבותה לקיומה של ישראל כמדינה יהודית, ומאידך, הגרמנים מממנים במיליארדים עמותות רבות המתערבות בבוטות בענייניה הפנימיים של ישראל. ביקורת קטלנית ובלתי מאוזנת על ישראל, עד כדי השוואתה למשטר הנאצי, היא דבר מקובל וכמעט מובנה בפוליטיקה ובתקשורת הגרמנית.


אז מי את גרמניה המודרנית? כנראה שאין תשובה חד משמעית. התשובה מורכבת, מלאת סתירות ובעיקר תעלומה אחת גדולה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully