וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת פישר: הר הגעש התפרץ

6.5.2015 / 13:00

חוקרי מח"ש פיצחו את קוד ההצפנה של הסמארטפון השייך לפישר. הפיצוח משול להר געש חקירתי, שעם התפרצותו נפלטה לבת ראיות. נראה שאנו רק בתחילת דרכה של הפרשה שהולכת ומתעצמת לממדים מפלצתיים. לכל מעורב עומדת חזקת החפות אשר תיסוג מפני דבר אחד - פסק דין חלוט

מעצרו של רונאל פישר הוארך בארבעה ימים. גדעון צנטנר
רונאל פישר מובל להארכת מעצר/גדעון צנטנר

דומה היה כי פרשת רונאל פישר גוועה וירדה מסדר היום עם שחרורו ממעצר בפעימה הראשונה. אלא שלא. לכל מי שמיומן בחקירות ועוסק בתחום המשפט הפלילי היה נהיר שעוד לא נאמרה המילה האחרונה ונכונו לנו עלילות. זרקורי התקשורת הוסטו בשעתו מהפרשה לעבר מבצע "שובו אחים" אך זרקורי החקירה נותרו ממוקדים על הפרשה.

חוקרי מח"ש עמלו קשות, באמצעות מומחי מחשב, על מנת לפצח את קוד ההצפנה של הסמארטפון השייך לפישר. הפיצוח משול להר געש חקירתי, שעם התפרצותו נפלטה לבת ראיות יוקדת.

הנתונים שהופקו מהסמארטפון, לכאורה, אפשרו את פריצת הדרך בחקירה, שהבשילה לכדי חתימת הסכם עד מדינה עם עובדת משרדו של פישר. העובדת שהייתה במעגל הקרוב לפישר סיפקה כפי הנראה נתונים שאיפשרו למח"ש לקשור את קצות חוטי החקירה שהיו פרומים עד כה. עיין ערך שולה זקן בפרשת טלנסקי. גיוס עדת מדינה אפשר את הרחבת מעגל הנחקרים והחשודים בפרשה והעלאת מפלס החשדות.

מרבית הנחקרים אינם מודעים ליכולת הקיבולת והאגירה של נתונים במכשירי הסמארטפון. המאפיין העיקרי הינו הקושי במחיקה טוטאלית של הנתונים שנאגרו בו. המשטרה מסוגלת להפיק "מקרבו וכרעיו" של הסמארטפון גם כאלה שנמחקו. עצתי ככלל, לפרמט סמארטפון מידי פעם בפעם.

עובדה נוספת שאי אפשר היה להחמיץ, מנקודת מבט מקצועית, הייתה עיתוי פרסום העובדה שנחתם הסכם עד מדינה עם עובדת משרדו של פישר. עד לפני שנים, נהגה המשטרה פרקטיקה לפיה דבר קיומו של עד מדינה היה נשמר כסוד כמוס עד לישורת האחרונה של החקירה, או סמוך להגשת כתב האישום. כיום התהפכה המגמה. מח"ש, מיהרה לחשוף את דבר קיומה של עדת מדינה מייד עם מעצרם המחודש של פישר ומלכה משיקולים טקטיים כפי הנראה, שנועדו לשבור את חומת שתיקתם בחקירה. לעיתים "זורעת" היחידה החוקרת מוקדי האזנה בקרב נחקרים פוטנציאליים, עובדה בשילוב פרסום כגון גיוס עד מדינה, משמש מאיץ חקירתי הגורר אחריו לקט ראיות בדמות תגובות הנקלטות במוקדי ההאזנה. לפני כשבועיים חשף המפכ"ל יוחנן דנינו, את דבר קיומם של שישה עדי מדינה בפרשה בה נקשר שמה של חברת הכנסת לשעבר פאינה קירשנבאום. האם מדובר בטקטיקה חקירתית או צידוק לעיתוי החשיפה? נדע רק ברבות הימים.

עוד דווח בכלי התקשורת כי רפ"ק מלכה, נתן דרור לסגור ליבו והוא משתף פעולה עם חוקריו. השאלה שמסקרנת את הקהילה המשפטית, בהנחה שהידיעה נכונה, האם קדמה לכך הענקת חסינות כל שהיא, שמשמעותה הענקת מעמד של עד מדינה למלכה כנגד בכירים ממנו.

יש להקדים ולומר, כי מעמד עד מדינה, ניתן על פי אישור היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה, והוא מוענק ככלל לשותף זוטר בפשע. דירוג החשודים העצורים על פי סולם הבכירות הינו - מלכה, פישר ועובדת משרדו. אם יתברר כי מלכה אכן משתף פעולה עם חוקריו, הדבר יכול להיות נעוץ באחד משני טעמים - הראשון - אלטרואיזם לשמו, קרי קצין משטרה בדימוס שמכה על חטא בבחינת "מודה ועוזב ירוחם", אלא שלאפשרות זאת לא הייתי נותן יותר מדיי סיכויים. מלכה מנוסה דיו להשלכות של הודאתו בחשדות כבדים ללא "רשת ביטחון" בדמות חסינות. השני - שיתוף הפעולה של מלכה נעשה במסגרת חסינות. אם כך פני הדברים הרי שבכוחו של מלכה "להצביע" על גורמים בכירים ממנו שמעורבותם חמורה ממעורבותו .

ערן מלכה, השוטר החשוד במסגרת החקירה המתנהלת בעניינו של עו"ד רונאל פישר, אפריל 2015. טלי מאייר
הוא משתף פעולה עם חוקריו. השוטר החשוד ערן מלכה מובל לחקירה/טלי מאייר

במהלך כתיבת שורות אלו, מגיעות לשולחני ידיעות אודות בכירה במשרד המשפטים לשעבר שעוכבה לחקירה ושמועות נוספות אודות חשודים נוספים מתחום מערכת המשפט והמגזר העסקי. קשה להשתחרר מהרושם שלועו של הר הגעש שעל פתחו אנו ניצבים, רק הולך ומתעצם לממדים מפלצתיים.

כך או כך, פרשה זו מכילה לכאורה את כל האלמנטים הנדרשים למותחן מבית מדרשו של ג'ון לה קארה אשר ספרו "החפרפרת" יחוויר לעומת הפרשה דנן.

אל לנו לשכוח כי אנו רק בתחילת דרכה של הפרשה והגם שהיא נראית לכאורה בסופה היא רק בתחילתה, לכל מעורב ומעורב עומדת במלוא הדרה חזקת החפות אשר תיסוג מפני דבר אחד פסק דין חלוט.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully