וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משוחררות משבי בוקו חראם: רצחו את בעלינו וילדינו לנגד עינינו

3.5.2015 / 22:23

מאות נשים וילדים חולצו בשבוע האחרון מידי הארגון הקיצוני והגיעו למחנה פליטים ממשלתי, שם סיפרו על הסבל שחוו. "הוחזקנו במקום אחד והיינו קשורים. בקושי היה לנו מה לאכול"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

לוחמי בוקו חראם רצחו נערים וגברים לעיני משפחותיהם לפני שלקחו את הנשים והילדים הצעירים ליער, שם מתו רבים מהם מרעב וממחלות – כך סיפרו היום (ראשון) נשים ששוחררו על ידי צבא ניגריה משבי הארגון בימים האחרונים. מאות נשים וילדים חולצו בסוף השבוע האחרון מידי הארגון הקיצוני, שהחזיק אותם ביער בצפון המדינה. מאז יום שלישי שעבר שוחררו כ-700 נשים וילדים.

אחרי כמה ימים בדרכים, מאות מהמשוחררים הועברו היום למחנה פליטים ממשלתי בעיירה יולה שבמזרח המדינה, שם צוותי רפואה טיפלו בפציעותיהם. "לא הרשו לנו לזוז אפילו סנטימטר", סיפרה אסבה אומארו בת ה-24 ואחת הנשים ששוחררו, את חוויותיה הקשות בשבי. "אם היית צריך ללכת לשירותים, הם עקבו אחריך. הוחזקנו במקום אחד והיינו קשורים". לדבריה, "אנחנו מודים לאלוהים על כך שאנחנו חיים עכשיו. אנחנו מודים לצבא ניגריה שהציל אותנו".

חטופים ששוחררו משבי בוקו חראם במחנה פליטים ממשלתי בצפון ניגריה, 3 במאי 2015. רויטרס
"האכילו אותנו רק בתירס יבש". ססיליה אבל, ששוחררו משבי בוקו חראם/רויטרס

"כשראינו את החיילים מגיעים, הנפנו את ידינו באוויר וצעקנו לעזרה", הוסיפה אומארו. "לוחמי בוקו חראם ששמרו עלינו החלו לזרוק עלינו אבנים כדי שנבוא עמם למקום מחבוא חדש, אולם סירבנו מאחר שהיינו בטוחים שהחיילים יחלצו אותנו". היא סיפרה כי האסירים סבלו מרעב וממחלות: "בכל יום היינו עדים למותם של אחד מאתנו וחיכינו לתורנו".

משוחררת נוספת, ססיליה אבל, סיפרה כי בעלה ובנה הבכור הוצאו להורג לנגד עיני ולאחר מכן הכריחו אותה ואת שמונת ילדיה הנוספת לבוא עמם ליער. לדבריה, במשך השבועיים שקדמו להגעת כוחות הצבא היא בקושי אכלה. "האכילו אותנו רק בתירס יבש אחרי הצהריים. זה לא היה טוב למאכל דם", סיפרה. "רבים מהקבוצה מתו ביער סמביסה. אפילו לאחר החילוץ, עשרה נהרגו בדרך למחנה הזה". השבויים המשוחררים הואכלו בלחם והושקו בכוסות תה עם הגעתם למחנה ו-19 מהם פונו לבית חולים לקבלת טיפול רפואי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חטופים ששוחררו משבי בוקו חראם במחנה פליטים ממשלתי בצפון ניגריה, 3 במאי 2015. רויטרס
ילדים ששוחררו משבי בוקו חראם מגיעים למחנה פליטים ממשלתי/רויטרס

ארגון אמנסטי מעריך כי לוחמי הארגון, ששואף להקים במדינה המערב-אפריקנית מדינת הלכה איסלאמית, חטפו יותר מ-2,000 נשים וילדות מאז תחילת 2014. רבות מהן משמשות טבחיות, שפחות מין ומגן אנושי. ככל הנראה, קבוצת המשוחררים לא כוללת את יותר מ-200 הנערות שנחטפו מהתיכון בעיירה צ'יבוק באפריל אשתקד, בתקרית שגררה את תשומת הלב העולמית למלחמה של בוקו חראם. אומארו אמרה כי הקבוצה שבה הייתה מעולם לא באה במגע עם הנערות.

כוחות של צבא ניגריה, בסיוע כוחות מצ'אד, מקמרון ומניז'ר השכנות, הצליחו בחודשים האחרונים להשתלט מחדש על שטחים גדולים שכבש הארגון בניגריה. בשנה שעברה החזיק הארגון, שנשבע לאחרונה אמונים לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), בשטח הגדול משטחה של בלגיה, אולם המבצע האזורי המשותף גרם לו לאבדות כבדות ולסגת ליער סמביסה. בזמן שצבא ניגריה טוען כי בוקו חראם נדחק לפינה, ריבוי המוקשים באזור מקשה על הכוחות להכריע את המערכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully