וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: אוטובוסים פעלו בירושלים במהלך השבת

3.5.2015 / 0:18

פרויקט "שבוס", פרי יוזמה של צעירים חילוניים וחברי מועצה בבירה, יצא לדרך עם שלושה מיניבוסים פרטיים ראשונים שפעלו ביום שישי ברחבי העיר. לטענת המארגנים, המיזם צפוי להתרחב לשכונות נוספות: "החוסר בתחבורה ציבורית בשבת פוגע בשכבות החלשות"

מערכת וואלה!

(וואלה, הבנתי: למה אין תחבורה ציבורית בשבת?)

פרויקט "שבוס" להפעלת תחבורה ציבורית בשבת בירושלים יצא ביום שישי לדרך. בשעה 20:00 החלו לפעול שלושה מיניבוסים, וכ-150 איש נהנו מהשירות. זו הפעם הראשונה שתחבורה ציבורית פועלת בבירה במהלך השבת.

מאחורי הפרויקט עומדת האגודה לתחבורה שיתופית בירושלים, ובשלב זה הפתרון מוצע לחבריה בלבד. המיניבוסים הראשונים יצאו בשישי משכונת נווה יעקב והמשיכו דרך פסגת זאב, הגבעה הצרפתית, מרכז העיר ומרכזי הבילוי. משם המשיכו לעמק רפאים, קריית יובל ובית הכרם. המסלול ארך כשעה. בהמשך שוקלים יוזמי הפרויקט להרחיבו גם לשכונות נוספות בבירה.

פפה אללו, יו"ר הסיעה המשותפת של מרצ, העבודה והתנועה הירוקה בירושלים ומיוזמי הרעיון, סיפר כי היוזמה יצאה לדרך לאחר בדיקת היתכנותה. "אנחנו עובדים על הפרויקט הזה כבר שנה", סיפר. "על מנת שלא ליפול בבעיה כלכלית או משפטית, הדבר נבדק היטב על ידי אנשי מקצוע. רק לאחר שבחנו זאת היטב, ובדקנו שאנחנו בסדר, יצאנו לדרך".

לקריאה נוספת:
זה עובד בל"ג בעומר, אז למה לא עם רובי וויליאמס?
הגיע הזמן לטפל בתחבורה הציבורית
אין אוטובוסים בשבת? הסטטוס קוו הוא רק תירוץ

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נתקדם לאט ובהתאם לביקושים". מיניבוס של מיזם "שבוס" בירושלים, בשישי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז קום המדינה נשמר הסדר הסטטוס קוו האוסר על קיום תחבורה ציבורית בשבת, למעט בערים חיפה וירושלים. יוזמי הפרויקט, צעירים חילונים תושבי העיר וחברי המועצה לורן ורטון ואללו, טוענים כי חיפה הוחרגה משום היותה עיר מעורבת, וכך יש לעשות גם בבירה. עם זאת, הם מדגישים כי לא מדובר בפעילות מפלגתית וכי משתמשי התחבורה הציבורית מגיעים מכל קצות הקשת הפוליטית. "החלטה זו נקבעה לפני 67' ולא רלוונטית להיום, משום שירושלים היא העיר המעורבת הגדולה ביותר בארץ", מספרים בעמותה. "לא רק מי שאינם יהודים או שומרי מסורת נפגעים מכך; חייל שחוזר לסוף שבוע ומעוניין לצאת לבלות חייב לקחת מונית או להישאר בבית".

לדבר אללו, הרעיון המנחה את יוזמי הפרויקט הוא חברתי. "בשנים האחרונות חל פיתוח גדול מאוד של מרכזי התרבות והבילוי בעיר. יש היכן לבלות, אבל למי שאין רכב אין איך להגיע לשם. הדבר הזה פוגע בעיקר בסטודנטים, צעירים, חיילים וכאלו הנמצאים במצב סוציואקונומי נמוך", הסביר. "יש כאן גם סוגיה אקולוגית, משום שכל אוטובוס חוסך שש מכוניות לפחות. המכון לירושלים עשה סקר שמראה כי מספר התאונות גדל בשבת ובחיפה, שם עושים שימוש בתחבורה ציבורית בשבת, דווקא קטן".

עוד הוסיפו חברי המיזם כי התגובות שקיבלו עד כה חיוביות, ותושבים ממעלה אדומים ושכונת עין כרם ביקשו לחבר אותם גם כן לקווים. "אנו נתקדם לאט, לפי הביקושים, ובסוף נגיע לכולם", מבטיח אללו. "צריך לעשות זאת לאט ובזהירות, על מנת שהעמותה לא תקלע לקשיים".

הקווים יפעלו מעתה בכל יום שישי בשעה 20:00 בערב. לשם כך יש להירשם בעמותה שיתופית כחבר מן המניין, ולשאת בעלות של 50 שקלים. לאחר מכן, באמצעות אפליקציה, ניתן לרכוש נסיעות שעלותן נעה בין שמונה ל-12 שקלים – תלוי בתפוסת האוטובוס. התשלום נעשה באמצעות כרטיס אשראי. בעמותה מדגישים שכל הכסף שנגבה משמש אך ורק עבור ההוצאות השוטפות הכרוכות בדבר, וההכנסות מחולקות באופן שווה בין החברים.

(עדכון ראשון: 17:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully