וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניה: "שרידותו של דף - עדות לכישלונה הצבאי של ישראל"

29.4.2015 / 13:54

סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס התייחס לפרסומים בישראל, על כך שדף שרד את ניסיון החיסול החמישי במהלך צוק איתן. לדבריו, הצהרות ישראל "מוכיחות פשעי מלחמה מצדה ברצועת עזה"

חמאס מאותת לישראל: רוצים הפסקת אש לטווח ארוך. רויטרס
"הודאה בכישלונה הצבאי של ישראל". הניה/רויטרס

סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הניה, התייחס היום (רביעי) לפרסומים בישראל על כך שמוחמד דף, מי שעמד בראש הזרוע הצבאית של הארגון - שרד את ניסיון החיסול החמישי במהלך מבצע צוק איתן. "ההודאה בכישלון ההתנקשות במוחמד דף משקפת את התסכול בהנהגה הצבאית בישראל", אמר הניה. לדבריו, "הצהרות ישראל הן ההוכחה לכך שהיא מבצעת פשעי מלחמה ברצועת עזה - כלפי אזרחים ומתקנים של האו"ם".

דף שב לפעול בזרוע הצבאית של חמאס, ועל חזרתו ניתן ללמוד גם מהפעולות האחרונות של חמאס ברצועה, בהן גל מעצרים חסר תקדים של לפחות 18 פעילים בארגון "צבא האיסלאם", שנחשב לג'יהאד סלפי. ייתכן שהעצורים, רובם בני חמולת דורמוש, היו מעורבים בירי הרקטה לעבר ישראל ביום חמישי האחרון, שלאחר שיגורה תקף צה"ל עמדה ריקה של חמאס. כמו כן, לפני כמה שבועות פרס הארגון מחדש את "כוח הריסון" – מנגנון שנועד למנוע ירי רקטות לעבר ישראל משטח רצועת עזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניצל בפעם החמישית. דף/מערכת וואלה!, צילום מסך

לכאורה, הפעילות הזאת יכולה להיות מקור לאופטימיות עבור ישראל – ואפילו עבור מצרים. זאת משום שאנשי הג'יהאד הסלפי בעזה מזוהים בחלקם עם פעילות "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וככל הנראה מסייעים גם לארגון אנסאר בית אל-מקדס, הפועל בסיני ונשבע אמונים לדאעש. חודשים ארוכים שקהיר מפצירה בחמאס לפעול נגד אנשי חמולת דורמוש, או "צבא האיסלאם", וכלפי האחרונים הופנתה יותר מפעם אחת אצבע מאשימה בגין מימון של פעילי ג'יהאד עולמי בסיני ואימונם. עם זאת, ראשי "צבא האסלאם" שיתפו בעבר פעולה עם חמאס, בין היתר בחטיפה של גלעד שליט, וסביר שמתקיים שיתוף הפעולה בין פעילים מרכזיים בשני הארגונים עד היום.

עם זאת, במקביל לפעולות של "כוח הריסון" בשטח, חמאס בונה מחדש גם את היכולת ההתקפית שלו נגד ישראל. מדובר, בין היתר, בייצור מואץ של רקטות בכל הטווחים - בעיקר לטווח קצר, אך גם כאלה לטווחים של 150 ק"מ ומטה, ובמקביל נעשית חפירה מוגברת של מנהרות – הן התקפיות והן הגנתיות. למעשה, בימים אלה מעסיקה הזרוע הצבאית של חמאס יותר מאלף בני אדם בפעולות החפירה - תעשייה שלמה הפועלת שישה ימים בשבוע בשלוש משמרות ביום. על פי הערכות שונות, המנהרות ההתקפיות מגיעות עד לקו הגבול עם ישראל, ולא מן הנמנע שבשלב שבו ירגיש חמאס די ביטחון – הוא ינסה לחצות את קו הגבול ולחפור עד לנקודת יציאה בצד הישראלי. כמו כן, חמאס בונה יכולות התקפיות שכבר נראו במהלך המבצע: הכוח המובחר – "הנוחבה" - קומנדו ימי, כלי טיס בלתי-מאוישים ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

המחלוקות בצמרת חמאס

בעצרת שנערכה לא מכבר בעזה לכבוד הזרוע הצבאית, שיבחו פעיליה את תרומתה של איראן לארגון. דף, יחד עם בכירים אחרים בזרוע, טוענים כי יש להתקרב לטהראן כדי להסתייע בה לנוכח היובש הכלכלי שחווה הארגון והידלדלות מקורות ההכנסה. הבכירים שחולקים עם דף את עמדתו בעניין הם רווחי מושתהא, האחים יחיא סנוואר ומוחמד סנוואר וכן מרוואן עיסא שמחבר בין הזרוע הצבאית למדינית. יחיא אינו אלא מחליפו של מוחמד אבו שימאלה, מפקד "גזרת דרום הרצועה" שחוסל בשלהי "צוק איתן". במקומו של ראיד אל-עטאר, מפקד רפיח שחוסל גם הוא, מונה אמג'ד שבאנה.

הניסיונות השונים של חמאס לגבות כספי מסים נתקלים בתגובות קשות מצד האוכלוסייה המקומית וגורמים לתסיסה. עם זאת, למרות הקשיים, ראשי הזרוע המדינית ובראשם ראש הלשכה המדינית חאלד משעל, היושב בקטאר, אינם רואים בעין יפה את ההתקרבות לטהראן וגורסים כי יש להתפייס דווקא עם סעודיה ומצרים.

זו רק אחת מנקודות המחלוקות השונות שגורמות היום לוויכוח מורכב בחמאס. סוגיה מרכזית אחרת, היא האפשרות של עימות נוסף מול ישראל. לא מעט גורמים בחמאס, שנמנים עם הזרוע המדינית ועם הגורמים המתונים, טוענים שעל חמאס לשנות את האסטרטגיה שלו כדי למנוע את האפשרות של התרסקות עזה. לראייתם, סבב של לחימה בכל שנתיים, עלול לגרום לנזק בלתי הפיך למעמדו של חמאס ברצועה, שאינו מזהיר לאחרונה, בטח בהתחשב במצב הכלכלי הקשה. אולם אחרים, כמו דף וחבריו, אינם בוחלים באפשרות של עימות צבאי נוסף, אם לא יימצא פתרון של ממש למצב ברצועה, פתרון שבינתיים אינו נראה באופק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully