וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוחמד דף חי – והוא חוזר לפעול בזרוע הצבאית של חמאס

29.4.2015 / 6:00

רמטכ"ל חמאס ניצל בניסיון החיסול במהלך "צוק איתן" ופעולות חמאס האחרונות מלמדות כי הוא פועל לקירוב בין הארגון לאיראן - בניגוד לרצון ההנהגה המדינית. חילוקי הדעות עוסקים גם בשאלת המערכה הבאה עם ישראל. כאלף עזתים עוסקים במלאכת בניית מנהרות התקפיות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוא חזר. מוחמד דף/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפחות 18 פלסטינים, פעילים של ארגון "צבא האיסלאם" הנחשב לג'יהאד סלפי, נעצרו בימים האחרונים ברצועת עזה בידי אנשי חמאס. גל המעצרים חסר התקדים, שעליו דיווחו לוואלה! NEWS מקורות פלסטינים ברצועה, התבצע בגין חשד למעורבות בשורה של פיצוצים והנחת מטעני חבלה, בין היתר בסמוך למתקן של אונר"א ובסמוך למרכז התרבות הצרפתי בעזה. כמו כן, ייתכן שהעצורים, רובם בני חמולת דורמוש, היו מעורבים בירי הרקטה לעבר ישראל ביום חמישי האחרון, שלאחר שיגורה תקף צה"ל עמדה ריקה של חמאס. כמו כן, לפני כמה שבועות פרס הארגון מחדש את "כוח הריסון" – מנגנון שנועד למנוע ירי רקטות לעבר ישראל משטח רצועת עזה.

לכאורה, הפעילות הזאת יכולה להיות מקור לאופטימיות עבור ישראל – ואפילו עבור מצרים. זאת משום שאנשי הג'יהאד הסלפי בעזה מזוהים בחלקם עם פעילות "המדינה האיסלאמית" (דאעש) וככל הנראה מסייעים גם לארגון אנסאר בית אל-מקדס, הפועל בסיני ונשבע אמונים לדאעש. חודשים ארוכים שקהיר מפצירה בחמאס לפעול נגד אנשי חמולת דורמוש, או "צבא האיסלאם", וכלפי האחרונים הופנתה יותר מפעם אחת אצבע מאשימה בגין מימון של פעילי ג'יהאד עולמי בסיני ואימונם. עם זאת, ראשי "צבא האסלאם" שיתפו בעבר פעולה עם חמאס, בין היתר בחטיפה של גלעד שליט, וסביר שמתקיים שיתוף הפעולה בין פעילים מרכזיים בשני הארגונים עד היום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לוחמי אנסאר בית אל-מקדס נשבעים אמונים לדאעש, ינואר 2015/מערכת וואלה!, צילום מסך

אך עד כאן החדשות הטובות. במקביל לפעולות של "כוח הריסון" בשטח, חמאס בונה מחדש גם את היכולת ההתקפית שלו נגד ישראל. מדובר, בין היתר, בייצור מואץ של רקטות בכל הטווחים - בעיקר לטווח קצר, אך גם כאלה לטווחים של 150 ק"מ ומטה, ובמקביל נעשית חפירה מוגברת של מנהרות – הן התקפיות והן הגנתיות. למעשה, בימים אלה מעסיקה הזרוע הצבאית של חמאס יותר מאלף בני אדם בפעולות החפירה - תעשייה שלמה הפועלת שישה ימים בשבוע בשלוש משמרות ביום. על פי הערכות שונות, המנהרות ההתקפיות מגיעות עד לקו הגבול עם ישראל, ולא מן הנמנע שבשלב שבו ירגיש חמאס די ביטחון – הוא ינסה לחצות את קו הגבול ולחפור עד לנקודת יציאה בצד הישראלי. כמו כן, חמאס בונה יכולות התקפיות שכבר נראו במהלך המבצע: הכוח המובחר – "הנוחבה" - קומנדו ימי, כלי טיס בלתי-מאוישים ועוד.

עוד באותו נושא

"אללה הציל אותי": כל ניסיונות החיסול של מוחמד דף

לכתבה המלאה

דף חזר לפעילות - ושואף לחיזוק יחסי חמאס-איראן

יחד עם חידוש היכולות ההתקפיות של חמאס, שב מוחמד דף, מי שישראל סברה כי הצליחה לחסל, להיות פעיל בזרוע הצבאית - כך על פי גורמים ישראלים. דף, שהיה ראש הזרוע הצבאית ובמהלך מבצע "צוק איתן" צה"ל חיסל כמה מבני משפחתו וטען כי דף נפצע קשה בהפצצה, היה בעבר מעורב בכל צעד ושעל של אנשי הזרוע הצבאית ברמה האסטרטגית, המבצעית והטקטית. הוא היה מעורב בהחלטות הקטנות ביותר שניתן להעלות על הדעת, אך גם בגדולות שבהן – כמו יחסו של חמאס לאיראן.

הלוויתם של אשתו ובנו של מוחמד דף בעזה, אוגוסט 2014. רויטרס
הלוויתם של אשתו ובנו של מוחמד דף, אוגוסט 2014/רויטרס

בעצרת שנערכה לא מכבר בעזה לכבוד הזרוע הצבאית, שיבחו פעיליה את תרומתה של איראן לארגון. דף, יחד עם בכירים אחרים בזרוע, טוענים כי יש להתקרב לטהראן כדי להסתייע בה לנוכח היובש הכלכלי שחווה הארגון והידלדלות מקורות ההכנסה. הבכירים שחולקים עם דף את עמדתו בעניין הם רווחי מושתהא, האחים יחיא סנוואר ומוחמד סנוואר וכן מרוואן עיסא שמחבר בין הזרוע הצבאית למדינית. יחיא אינו אלא מחליפו של מוחמד אבו שימאלה, מפקד "גזרת דרום הרצועה" שחוסל בשלהי "צוק איתן".

הניסיונות השונים של חמאס לגבות כספי מסים נתקלים בתגובות קשות מצד האוכלוסייה המקומית וגורמים לתסיסה. עם זאת, למרות הקשיים, ראשי הזרוע המדינית ובראשם ראש הלשכה המדינית חאלד משעל, היושב בקטאר, אינם רואים בעין יפה את ההתקרבות לטהראן וגורסים כי יש להתפייס דווקא עם סעודיה ומצרים.

זו רק אחת מנקודות המחלוקות השונות שגורמות היום לוויכוח מורכב בחמאס. סוגיה מרכזית אחרת היא האפשרות של עימות נוסף מול ישראל. לא מעט גורמים בחמאס, שנמנים עם הזרוע המדינית ועם הגורמים המתונים, טוענים שעל חמאס לשנות את האסטרטגיה שלו כדי למנוע את האפשרות של התרסקות עזה. לראייתם, סבב של לחימה בכל שנתיים, עלול לגרום לנזק בלתי הפיך למעמדו של חמאס ברצועה, שאינו מזהיר לאחרונה, בטח בהתחשב במצב הכלכלי הקשה. אולם אחרים, כמו דף וחבריו, אינם בוחלים באפשרות של עימות צבאי נוסף, אם לא יימצא פתרון של ממש למצב ברצועה, פתרון שבינתיים אינו נראה באופק.

עדות נוספת לוויכוח בין הזרוע המדינית לצבאית ניתן לראות בדעות השונות הנוגעות לפיגוע הגדול בכרם שלום שהיה מתוכנן לקיץ האחרון, לפני מבצע "צוק איתן". מה שעצר את הוצאתו לפועל של הפיגוע היה סירובה של הזרוע המדינית של חמאס לממש תכנית זאת, בעוד מוחמד דף והזרוע הצבאית רצו בכך. הפיגוע אמור היה לכלול עשרות אנשי חמאס, אשר אמורים היו לתקוף כמה מטרות ישראליות, אזרחיות וצבאיות, לאחר שיצאו ממנהרות תקיפה בהפתעה.

הריסות בבית חאנון בתום מבצע צוק איתן, אוגוסט 2014. AP
דף ותומכיו אינם בוחלים באפשרות של עימות נוסף עם ישראל. הריסות שנותרו בבית חאנון לאחר המבצע/AP

ובינתיים ממשיכה ישראל בהתנהלות לא לגמרי ברורה אל מול הגורמים ברצועה. זו כמעט אמת ידועה, אולם הגורם היחיד כיום במזרח התיכון ואולי אף בעולם, שמעוניין לשמר את שלטון חמאס ברצועה, היא ממשלת ישראל. כל גורם אחר - מצרים, הרשות הפלסטינית, האיחוד האירופי, מדינות ערב וארצות הברית - כולן היו רוצות לראות את הרשות הפלסטינית מחליפה את חמאס. עם זאת, בישראל רואים את הדברים אחרת ובמידה רבה מטפחים את הסטטוס קוו הקיים מול הרצועה. כל עוד חמאס שומר על השקט ואינו מוביל להסלמה, הרי שהמשך שליטתו נראה כפתרון הכי פחות גרוע לרצועת עזה. בעוד האפשרות של כניסת הרשות הפלסטינית לשליטה הרצועה אינה ראית סבירה, כאוס, או כיבוש ישראלי של הרצועה, נראים בשלב זה כאפשרויות גרועות ביותר.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully