וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-1,500 הרוגים ברעש אדמה בנפאל, הרס נרחב בקטמנדו

25.4.2015 / 21:24

הרעש העז ביותר במדינה זה 80 שנה גרם לנזק רב ולאלפי נפגעים. בצפון הודו נהרגו עשרות בני אדם, ועוד 18 נספו במפולת שלג באוורסט. הרשויות הכריזו על מצב חירום. עדכונים שוטפים

עורך: אביב אברמוביץ; צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עומר מירון, עריכת וידאו: שניר דבוש, קשת סידי

רעידת אדמה עזה בעוצמה של 7.9 הורגשה היום (שבת) בקטמנדו, בירת נפאל, ובאזורים נוספים באזור, עד לצפון הודו ובנגלדש. עד שעות אחר הצהריים דווח כי יותר מ-1,457 בני אדם נהרגו בנפאל ובמדינות הסמוכות.

מדובר ברעש האדמה העז ביותר שפקד את נפאל ב-81 השנים האחרונות. מבתי החולים המקומיים נמסר כי עשרות פצועים הובאו לקבלת טיפול רפואי לאחר שנפגעו מהתמוטטות מבנים, אולם לפי שעה לא נמסר מניין הנפגעים המדויק.

מגדל בעיר בגובה של שמונה קומות, שנבנה במאה ה-19, התמוטט בעקבות הרעש ותחת ההריסות נקברו עשרות אנשים. כמו כן, הוכרז על מצב חירום במדינה בעקבות האסון. הרעש העז, שהורגש כאמור גם בצפון הודו, גרם ל-34 הרוגים במדינה. שישה בני אדם נהרגו בטיבט, ובבנגלדש דווח על שני הרוגים אחד עד כה.

ממשרד החוץ נמסר כי לא ידוע על נפגעים ישראלים. חדר מצב והמחלקה לישראלים לחו"ל יחד, עם השגרירות הישראלית בנפאל החלו לפעול במתכונת חירום. כמו כן נמסר כי כל הדיפלומטים הישראלים לא נפגעו. משרד החוץ החל באיסוף פרטים על ישראלים השוהים בנפאל על מנת לתת את הסיוע המירבי. עם זאת, תנאי השטח הקשים ומוכנותם של שירותי החירום הנפאליים מעלים חשש בנוגע לטיפול המהיר בנפגעים, ומעכבים את הערכת מניינם.

רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. רויטרס
מאמצי החילוץ בקטמנדו, היום/רויטרס

"בשלב זה, מנסים לקבל מידע על ממדי הנזק ועל הפגיעה בישראלים", נמסר. "אנחנו בוחנים הבאת מתגברים מניו דלהי לקטמנדו, כפי שעשינו במפולת השלגים. השגרירות בקשר עם הגורמים המקומיים, ואנו אוספים מידע על מצב הישראלים בקטמנדו ומחוצה לה. במקביל, אנחנו פועלים לשיגור קצין המנהלה של ניו דלהי וקצין המנהלה האזורי היושב בבנגקוק לשם תגבור הצוות בקטמנדו. בינתיים, שדה התעופה סגור ועל כן לא ניתן להגיע". ממשרד החוץ נמסר כי בוטלו כל ההמראות והנחיתות.

שר החוץ אביגדור ליברמן אמר כי ישראל תשגר מטוס לפינוי ישראלים מנפאל בשל רעידת האדמה. השר ליברמן הורה למטה משרד החוץ בירושלים לתגבר את צוות השגרירות בנפאל בעובדים משגרירויות אחרות באזור ומאנשי המשרד בארץ ברגע ששדה התעופה בקטמנדו, שמושבת כרגע, ישוב לפעילות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
גופת אדם שנקבר תחת ההריסות בקטמנדו אחרי רעידת האדמה, 25 באפריל 2015. רויטרס
אדם קבור תחת ההריסות בקטמנדו, היום/רויטרס

כמו כן, השר ליברמן אמר כי ישראל מושיטה יד לנפאל ותהיה מוכנה לסייע לה ככל שתוכל. לדברי שגריר ישראל בנפאל, ירון מאיר, בניין שגרירות ישראל בקטמנדו בירת נפאל ניזוק ועובדי השגרירות פועלים כרגע מחצר הבניין. מאחר והדרכים בעיר חסומות עוברים אנשי השגרירות ברגל כדי לראות אם יש ישראלים נפגעים וכיצד ניתן לסייע להם.

אילנה רביד, מנהלת מחלקת ישראלים בחו"ל במשרד החוץ, הסבירה לוואלה חדשות על הקושי. "אנשי השגרירות מתפרשים ברחבי העיר קטמנדו בשעות אלו על מנת לוודא את מצב הישראלים. יש קושי בתקשורת בגלל נפילה של קווי הטלפון, ומרחבים גדולים והרס שמונע תנועה רציפה. לכן התנועה באזור משובשת. המאמצים יימשכו בשעות הקרובות, צריך להתחיל בכל 'גסט האוס' ולראות מה המצב של הישראלים שם", אמרה.

יונית היימס, אמו של איתי המטייל בנפאל, פנתה לחמ"ל החירום שהקימה חברת התיירות "פליי איסט". היא סיפרה כי בנה נפצע ברעידת האדמה. "פינו אותו עכשיו לבית חולים לקבל טיפול", אמרה, "יש שם הרבה בלאגן. אנחנו עדיין לא יודעים איך הוא נפצע. הוא קיבל טיפול ראשוני בבית חב"ד, אבל אין לי קשר ישיר אליו, אין קליטה בכל המקום בגלל המצב. הוא סובל מכאבים, אני מבקשת ממשרד החוץ ליצור עמו קשר".

סניאה סובידי, מנהלת סניף חברת "פליי איסט" בנפאל, סיפרה לוואלה חדשות: "הכל הרוס. הרבה מאוד בתים הרוסים, כרגע כל התושבים בקטמנדו נמצאים בפארקים כי הם מפחדים מרעידת אדמה נוספת, אנחנו יודעים שיש הרבה מאוד הרוגים".

אזור רעידת האדמה:

מטפס ההרים אלכס גוואן דיווח על מפולת שלגים בהר פומורי, כשמונה קילומטרים ממערב לאוורסט. בהודעה בחשבון הטוויטר שלו, כתב: "רעידת אדמה עזה במחנה הבסיס של אוורסט, ומפולת ענקית מפומורי. אני נס על חיי מהאוהל שלי. יש הרבה אנשים על ההר". שמונה בני אדם נספו במפולת שלגים למרגלות הר אוורסט, כך מסר בכיר במשרד התיירות של נפאל.

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, מסר בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "אנו פועלים להגיע לכל הנפגעים, בבית ובנפאל".

מקסים כהן, ישראלי כבד שמיעה שנמצא באזור יחד עם מטיילים נוספים סיפר: "בהתחלה, כשעברתי בסימטאות ראיתי איך התושבים נבהלים ויוצאים מהבניינים. לא הצלחנו לשמוע מה קרה, אבל ראינו שיש בהלה גדולה. בהתחלה לא הבנו מה קורה סביבנו, הייתה לנו תחושה שמשהו רע קורה, עד ששמנו לב שמשהו זז. אמרתי לחבר שלי שמדובר ברעידת אדמה. הייתה פה בהלה גדולה, למזלנו לא היינו ליד בניין שנפל".

ישראלים יושבים מחוץ לבית חב"ד בנפאל לאחר רעידת האדמה באזור, אפריל 2015. בית חב"ד, מערכת וואלה! NEWS
ישראלים יושבים מחוץ לבית חב"ד, היום/מערכת וואלה! NEWS, בית חב"ד

עידן מונד, מטייל ישראלי שנמצא בשגרירות ישראל בקטמנדו, סיפר כי "הרגשנו רעידת אדמה מאוד חזקה. כל המבנה שהייתי רעש. היו הרבה רעשי משנה. הרשויות פה לא הכי מתקדמות בעולם והעיר די קורסת תחת העומס של פינוי הפצועים. הגעתי לבית חב"ד, שם היו הרבה ישראלים כבר".

לדבריו, "אמבולנסים ורכבי חירום נוסעים פה בלי סוף. אנחנו מקווים שכל הדבר הזה ייגמר. שדה התעופה פה לא פעיל. אני ממש מקווה שזה יעבור מהר. הגיעו חברים מהשגרירות הישראלים וביקשו מאיתנו את השמות שלנו, ואז הצטרפנו לשגרירות. בינתיים כל הישראלים שראינו פה נראים בסדר, והרוב רגועים".

רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. AP
"הייתה פה בהלה גדולה"/AP
פינוי קורבנות רעש האדמה – קטמנדו, נפאל – 25 באפריל 2015. GettyImages
"נגיע לכל נפגעים בהודו ובנפאל". הריסות מבנים בנפאל/GettyImages

רפאל בוסידן נמצא כעת בקטמנדו, עם אחיו טל. הוא סיפר: "טל אמר לי שהייתה רעידת אדמה חזקה מאוד. הם עומדים מחוץ לבית בלי בגדים, בלי אוכל, עם התינוקות על הידיים. הם לא יודעים מה לעשות, הם חייבים שיחלצו אותם באופן דחוף, הבית קרס ואסור להם לחזור אליו. הם לא יכולים להיכנס, הם ביקשו ליצור קשר עם משרד החוץ ולהפעיל סיוע, הם אמרו שאין כרגע איך לעזור ווצריך להתאזר בסבלנות".

גורמים רשמיים ותושבים מסרו כי נזק רב נגרם למבנים בבירה. תושב קטמנדו, פרצ'נדה סואל, סיפר כי הוא ראה תושבים רבים רצים ברחובות בפאניקה, בניסיון להגיע למקום מבטחים. הוא הוסיף כי אמבולנסים רבים הוזעקו לאזורים שנפגעו ומסוקים חגו סביב העיר. בין המבנים שנפגעו, לדבריו, מקדשים עתיקים בני מאות שנים במרכז קטמנדו.

ממד"א נמסר כי הצלב האדום הנפאלי פנה בשעה אחרונה לכל ארגוני הצלב האדום העולמי, ובכלל זה למגן דוד אדום בישראל, בבקשת סיוע. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הנחה לפתוח את חדר המצב של מד"א ולהעירך לשיגור משלחת סיוע. אנשי מד"א פועלים בתיאום עם הצלב האדום הנורבגי והגרמני. "ההיערכות היא לשגר משלחת משותפת של שלושת האירגונים", אמר בין בשיחה עם וואלה חדשות, "הגרמנים והנורבגים יהיו ערוכים בציוד הלוגסיטי, ואנחנו בצד של של שיגור הכוח הרפואי. כך פעלנו גם בהאיטי".

רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. רויטרס
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015/רויטרס

חברת הביטוח הראל שלחה אף היא צוות חילוץ לנפאל. נדב קליפה, סגן מפקד הצוות, מסר כי "הצוות עומד לעלות על טיסה לקטמנדו ואמור לנחות ב-6:00 בבוקר". לדבריו, ראש הצוות יוחאי ליליאור נמצא על הטיסה. "יכול להיות שיהיה עיכוב לטיסות ולא יתנו לטיסות להיכנס, אבל שדה התעופה לא נסגר מהדיווחים שיש לנו", הוסיף.

על פי המידע מחברת הביטוח, "אנחנו יודעים על כמה קבוצות של ישראלים שנמצאים בכפרים המרוחקים, אולם לא ידוע על ישראלים שנפגעו". כמו כן, ציין קליפה כי קריסת רשתות התקשורת במדינה יקשו על ההגעה לכל הישראלים.

תחנות הרדיו המקומיות קראו לתושבים להישאר מחוץ לבתים, מחשש לרעידות משנה נוספות. עם זאת, המבנה הצפוף והסמטאות הצרות של העיר העתיקה של קטמנדו מקשה על התושבים להגיע לאזור בטוח מפני התמוטטות מבנים.

שר ההסברה של נפאל, מיננדרה ריג'אל, אישר את הפרטים בשיחה עם רשת NDTV ההודית והבהיר כי צוותי חילוץ רבים בדרכים לאזורים שנפגעו.

מוקד הרעש היה כ-80 קילומטרים מצפון-מערב לעיר, באזור פוקארה, ובעומק של כשני קילומטרים בלבד. רעידת האדמה הורגשה גם באזורים בצפון ואף במזרח הודו, אולם ככל הנראה גרמה שם לנזק מועט בלבד. כמו כן, תושבים בלאהור שבפקיסטן, לא הרחק מהגבול ההודי, דיווחו על כך שהרגישו ברעידה גם כן.

בהכנת הכתבה השתתפו אמיר תיבון ואבי אשכנזי

(עדכון ראשון: 10:59)

ניו דלהי, היום

רעידת אדמה בנפאל, 25 באפריל 2015. באדיבות "פליי איסט",
רעידת אדמה בנפאל, 25 באפריל 2015/באדיבות "פליי איסט"
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. AP
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015/AP
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. AP
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015/AP
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. AP
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015/AP
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. AP
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015/AP
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. AP
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015/AP
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015. AP
רעידת אדמה בקטמנדו, נפאל, אפריל 2015/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully