וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: "לא ניתן להצדיק את רצח הארמנים"; טורקיה זועמת

נציגים מכל רחבי העולם השתתפו בטקס לציון מאה שנים לטבח מיליון וחצי ארמנים בידי האימפריה העות'מאנית. אובמה נמנע מלקרוא לזוועות "רצח עם", אולם נשיא רוסיה, לצד אחרים, הבהיר: "אנו עם ארמניה"

נשיא צרפת פרנסואה הולנד ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטקס בירבאן, בירת ארמניה, לציון מאה שנה לשואת הארמנים, 24 באפריל 2015. רויטרס
מנהיגים מהעולם בטקס בארמניה, היום/רויטרס

בארמניה ציינו היום (שישי) מאה שנים לשואת בני עמם שביצעה האימפריה העות'מאנית בעת מלחמת העולם הראשונה. טורקיה אמנם מקבלת את העובדה שארמנים נוצרים רבים נהרגו בעימותים עם חיילי האימפריה העות'מאנית, אך מכחישה את הערכות ההיסטוריונים, שלפיהם עד מיליון וחצי בני אדם נרצחו באופן שיטתי, דבר הנחשב לרצח עם. הטקס המרכזי מתקיים בירבאן, בירת ארמניה, בנוכחות נשיאי רוסיה, צרפת, סרביה וקפריסין ונציגים מיותר מ-60 מדינות. את ישראל מייצגים חבר הכנסת נחמן שי מהמחנה הציוני וחברת הכנסת ענת ברקו מהליכוד.

דבריו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שתיאר את הטבח כ"רצח עם", עוררו את זעמה של טורקיה. הוא אמר כי "דבר לא יכול להצדיק רצח המוני. היום, אנו לצד העם הארמני". באנקרה מיהרו לדחות את דבריו, ומסרו: "בהתחשב ברצח ההמוני ובהגליה שרוסיה אחראית להם בקווקז, במרכז אסיה ובמזרח אירופה במאה האחרונה, אנו סבורים כי היא זו שתדע היטב מה זה רצח עם".

במהלך הטקס, אמר נשיא ארמניה סרז' סרקזיאן כי "עדיין יש יותר מדי ניטרליות, שקט והכחשה ברחבי העולם", בהתייחס, בין היתר, למדינות אשר מסרבות להגדיר את הטבח כ"רצח עם". בעוד כמה מדינות באירופה מכירות בשואת הארמנים, באיטליה ובארצות הברית, למשל, נמנעים משימוש במונח "רצח עם" כדי לתאר את הזוועות שנעשו בארמנים. ישראל אינה מכירה באופן מלא במונח, בשל התנגדות משרד החוץ. בתחילת השנה ציין נשיא המדינה, ראובן ריבלין, את שואת הארמנים, בנאומו בעצרת האו"ם לרגל יום השואה הבינלאומי.

נשיא ארה"ב ברק אובמה: שני בני ערובה נהרגו בהפצצת ארה"ב בפקיסטן. הבית הלבן, 23 אפריל 2015. רויטרס
עדיין לא קורא לטבח "רצח עם". אובמה/רויטרס

בהצהרה שהעניק היום נשיא ארצות הברית ברק אובמה, הוא המשיך להימנע מהשימוש במונח "רצח עם" וקרא למאורעות "טבח נורא". "העם הארמני באימפריה העות'מאנית גורש, נטבח וצעד אל מותו. תרבותו ומורשתו במולדתו העתיקה נמחקו", אמר אובמה בהצהרה. "בעיצומם של מעשי אלימות נוראים, מיליון וחצי ארמנים נספו. על רקע הטבח הנורא, האומה האמריקנית והאומה הארמנית חברו בקשר של הומניות משותפת".

גרמניה, מאידך, עשתה היום שימוש מפורש במינוח "רצח עם" בהצהרה רשמית. זאת, על אף שמחוקקים בגרמניה עדיין דנים בנושא ההכרה של רצח העם. "במקרה הזה אנחנו, הגרמנים, חייבים להשלים עם העבר בדבר האחריות שאנחנו חולקים, וייתכן שגם אשמה, ברצח העם הארמני", אמר נשיא גרמניה יואכים גאוק בהתייחסו לתפקידה של גרמניה במלחמת העולם הראשונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
טקס לציון מאה שנה לשואת הארמנים בשער ברנדנבורג, ברלין, 23 באפריל 2015. רויטרס
טקס לציון שואת הארמנים בשער ברנדבורג בברלין, אתמול/רויטרס

כמו כן, יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, נאמה היום בטקס בכנסייה הארמנית בירושלים והתייחסה לעמדת ישראל בנושא. "המשלחת של שני חברי כנסת שיצאה מטעם משרד החוץ לארמניה להשתתף בכנסים היום, אין בה כדי לטשטש את העובדה שממשלת ישראל ממשיכה להיות שותפה להכחשת הג'נוסייד הארמני", אמרה. "משרד החוץ הנחה את חברי המשלחת להתייחס לג'נוסייד הארמני כטרגדיה אנושית ולא הודיע על הכרה ברצח עם".

גלאון הוסיפה: "דווקא כבני העם היהודי, שידע שואה, שיודע מה משמעותה של הכחשת שואה ונלחם נגדה גם בימינו, מוטלת עלינו חובה מוסרית, ראשונה במעלה, לגלות רגישות לאסונם של עמים אחרים ולא להתכחש לכך שתופעות של רצח עם התרחשו בעבר וממשיכות להתרחש גם היום, להבין את ההשלכות של ההתעלמות מהם, ולהכיר בסבלם ובטרגדיה הנוראית שעברו, בדיוק כפי שעשו לאחרונה האפיפיור והפרלמנט האירופי כשהכירו בג'נוסייד הארמני. כך נוכל להסתכל במראה מבלי להתבייש בעצמנו".

זהבה גלאון בכנס הון-שלטון-עיתונות במרכז האקדמי למשפט ועסקים, רמת גן. פברואר 2015. ראובן קסטרו
"ממשלת ישראל ממשיכה להיות שותפה להכחת הג'נוסייד הארמני". גלאון/ראובן קסטרו

בשנה האחרונה, טורקיה מיתנה מעט את יחסה התקיף להאשמות כלפיה הנוגעות לאחריותה לרצח הארמנים. בחודש ינואר, אמר הנשיא רג'פ טייפ ארדואן כי ארצו מוכנה "לשלם את המחיר", אם "היסטוריונים ימצאו אותה אשמה" בשואת הארמנים. בשנה שעברה, בעת שכיהן כראש ממשלה, ארדואן הביע "תנחומים" על הטבח, אך סירב להביע התנצלות מפורשת.

עם זאת, רק ביום רביעי הביעה אנקרה את זעמה על וינה בעקבות ההחלטה של הפרלמנט של אוסטריה להכיר ברצח העם הארמני. טורקיה טענה כי ההכרה תפגע ביחסים בין שתי המדינות והשגריר הטורקי הוחזר למדינה כצעד מחאה. "ההצהרה עוררה את זעמנו", מסר משרד החוץ של טורקיה בהצהרה. "אנחנו מתנגדים לדעות הקדומות של הפרלמנט האוסטרי, שמנסה להטיף לאחרים על היסטוריה, דבר שאין לו מקום בעולם של היום".

(עדכון ראשון: 14:04)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully