וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מגלה את הדרך המייסרת לממשלה המובנת מאליה

24.4.2015 / 14:17

פחות משבועיים מתום התקופה המוארכת שקיבל ראש הממשלה להקים קואליציה, והסוף עוד רחוק. דרעי לא מרוצה, בנט מתוסכל, ואפילו על התיקים היוקרתיים שנשמרים בליכוד – אין ממש קופצים. ועל מה דיברו יאיר לפיד ונתניהו?

הצהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר פגישה עם יו"ר בית הנבחרים האמריקאי גון ביינר, מרץ 2015. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
הרכבת ממשלת השותפים הטבעיים קשה משחשב. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

פחות משבועיים לפני תום התקופה שקיבל בנימין נתניהו כדי להרכיב את ממשלתו הרביעית והעסק עדיין תקוע. הרכב הקואליציה העתידית, קווי היסוד שלה ומרבית בעלי התפקידים בה ידועים, המכנה המשותף בין השותפות השונות רחב יחסית, ובכל זאת מנהלות כל הסיעות (למעט יהדות התורה, שהפרטים מולה סוכמו במלואם) קרב התשה מול צוות המשא ומתן של הליכוד. זאת מתוך תקווה שככל שיתקרב הדד ליין, ייאלץ נתניהו להתפשר ולתת להם עוד תפקיד סגן שר או ראש ועדה. בסופו של דבר, סוגיית התיקים היא זו שמונעת את הקמת הממשלה כבר ארבעה שבועות.

יו"ר ש"ס אריה דרעי לא מוכן לקבל את משרד הפנים המקוצץ, נטול מינהל התכנון, שהועבר ממנו ליו"ר כולנו משה כחלון. בליכוד הציעו לו לקחת במקום את תיק התחבורה. תחילה דחה על הסף, אחר כך התחרט. "זה כבר לא רלוונטי", הבהירו לו שם בתגובה. ישראל כץ, שהסתכל ימינה ושמאלה והבין שאין לו אופציה של ממש לשדרג את תפקידו, ננעל על המשרד ולא מוכן לשחרר ממנו.

גם עם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט העסק לא זז לשום מקום. בליכוד הציעו לו לבחור בין החינוך ובין הכלכלה בנוסף למשרד לעניינים אסטרטגיים, אך הוא גילה יותר עניין במשרד התפוצות כדי לטפל בתופעת החרמות נגד ישראל. יתרה מכך, בסביבת בנט אמרו כי "שוב הליכוד מציע לנו הצעות דרך התקשורת". משרד החקלאות, יחד עם החטיבה להתיישבות, צפוי להימסר לאורי אריאל, וכעת נשאר התיק המיועד לאיילת שקד. אם בנט ייקח את החינוך, הסבירו בליכוד, שקד תצטרך להסתפק בתיק זוטר.

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט נואם במטה לאחר תוצאות המדגם, מרץ 2015. קובי אליהו
לא מוותר על משרד הדתות. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט/קובי אליהו

עם זאת, הדאגות הללו הן הצרות הקטנות - הבעיה הגדולה ביותר נמצאת במשרד הדתות. "זה באמת משבר", אמר בכיר בליכוד. גם ש"ס וגם הבית היהודי חושקות בתיק, ועד שהסוגיה הזו לא נפתרת, אין טעם להתקדם עם האחרים. הצעת הפשרה של הבית היהודי, שלפיה נתניהו יחזיק את התיק אצלו, ושתי המפלגות ימנו סגנים מטעמם, לא נראית כבעלת סיכויים גבוהים. כרגע שוקלים בליכוד לתת את התיק לש"ס, וליצור הסדר מול הבית היהודי שימנע ממפלגתו של דרעי למנות במועצות הדתיות אך ורק אנשי ש"ס, אולם לא נראה שהצעה זו תפתור את הבעיה.

מלאכת ההרכבה של "ממשלת השותפים הטבעיים", היא אטית וסיזיפית הרבה יותר ממה ששיער לעצמו נתניהו בליל ה-17 במרץ. אין להקל ראש במשקעים שיש לו עם בנט ועם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. הכל אישי במגעים איתם, שמתנהלים באטיות שיא, ולא במקרה נתניהו השאיר אותם לסוף התור. ליברמן, כך העיד אדם שמכיר אותו היטב, מתנהג כמי שאיבד עניין בפוליטיקה. אם יקבל את תיק החוץ ייכנס לממשלה. אם לא, יישאר באופוזיציה. נתניהו אמנם קיבל 30 מנדטים, אבל כדי להימנע מקואליציה בלתי אפשרית של 61 חברי כנסת ייאלץ לתת שוב את תיק החוץ לאדם שקיבל רק שישה מנדטים ויחסיהם ידעו בשנה האחרונה בעיקר ירידות. אפשר להבין למה הוא לא שש לחתום עמו על ההסכם.

גם מול כחלון יש לנתניהו משקעים, אבל בזמן שראש הממשלה יוצא מתוך נקודת הנחה שבנט לא ירשה לעצמו להישאר באופוזיציה ולמנוע בכך הקמת ממשלת ימין, ההבנה בליכוד היא שכחלון לא מחויב בלעדית לממשלה כזו. לכן, מיהר נתניהו לסכם עמו את מרבית הסעיפים. על הפרק עדיין עומדת חבילת החוקים שמנסים בליכוד ובבית היהודי להעביר ואשר יגבילו את כוחו של בג"ץ. בשיחות עם כחלון השבוע הבהירו לו בליכוד כי כל ארבע המפלגות האחרות מעוניינות ברפורמה במערכת המשפט וכי הטלת וטו שלו על הנושא עלולה למנוע הקמת ממשלה. עם זאת, בליכוד חוששים שברגע האמת כחלון יבוא לקראת יהדות התורה בעניין תקציבי כלשהו, למשל העלאת קצבאות ילדים, ובכך ינטרל את התמיכה של היו"ר יעקב ליצמן ומשה גפני, שלו מיודעת ראשות ועדת הכספים, ברפורמה במערכת המשפט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
יו"ר כולנו משה כחלון עם חברי הסיעה  רועי פולקמן ומירב בן ארי בבית הנשיא, מרץ 2015. טלי מאייר
לא מחויב לממשלה. יו"ר כולנו משה כחלון/טלי מאייר

גם כולנו וגם יהדות התורה סיכמו כבר את מרבית הפרטים מול הליכוד וביום שלישי השבוע כבר התקיימה ביניהן פגישת עבודה ראשונה של ממש. שר האוצר המיועד הגיע למשרד ראש הממשלה בירושלים בלוויית פקיד אוצר בכיר לשעבר, ופגש שם את גפני, ליצמן ומאיר פרוש מיהדות התורה ואת זאב אלקין מהליכוד. נתניהו לא נכח בפגישה, אבל השתתף בה באמצעות הטלפון.

הצדדים עברו דרישה אחרי דרישה של יהדות התורה, וניסו להבין את המשמעות התקציבית שלה. כחלון כבר שובר את הראש איך להעביר את תקציב 2015- 2016 מבלי להעלות מסים או להגדיל את יעד הגרעון. שר האוצר הבא רצה לוודא שגפני יעבוד עמו בשיתוף פעולה מלא אם אכן הוא יעמוד בסופו של דבר בראשות ועדת הכספים. החרדים, מצדם, רצו לשמוע שכחלון ערב להבטחות התקציביות שנתניהו נתן להם.

אחרי הפגישה הזו, ואחרי שסיימו לעבור על הטיוטה השנייה, בין יהדות התורה לליכוד לא נותרו למעשה פערים. אפשר לחתום עוד היום. אז למה זה לא קורה? כרגע, בליכוד מעכבים את זה בכוונה. אם ב-2013 נתניהו סיכם עם כל סיעה במועד אחר, השאיפה כעת היא לעשות את זה במקביל. בכיר בליכוד הסביר כי המפלגה יכולה להודיע עוד היום על סיכום מול יהדות התורה, אלא שחשיפת הפרטים, שלפיהם ועדת הכספים תעבור לגפני בעיצומו של המשא ומתן עם כחלון שדורש את אותה ועדה, יכולה "להכניס את כחלון לפינה". לדברי הבכיר, "יש פה הרבה משחקי כבוד, זה ברור שהוא לא יקבל את הוועדה, אבל המטרה היא לנסות ליישר קו כדי שאף אחד לא יהיה בפוזיציה שפגעו בו". אותם הדברים בדיוק נכונים גם לגבי דרעי. בליכוד לא ירצו להודיע על חתימת הסכם עם כחלון, שבמסגרתו יימסר לו מנהל התכנון, "כדי לא לעשות את זה מעל הראש של דרעי".

בינתיים מתרחשת תופעה מעניינת למדי בליכוד. שני תיקים בכירים - ביטחון הפנים והמשפטים - עומדים מיותמים בלי שאיש מהשרים המכהנים מעוניין בהם. נתניהו, אגב, התעקש להשאיר את התיקים האלה בליכוד משום שהם מקנים חברות בקבינט על פי חוק, אבל היחידים שהצהירו בפומבי כי ישמחו למלא את התפקידים הם יריב לוין שמעוניין במשפטים, ומירי רגב, שרוצה את המשרד לביטחון פנים. "התיקים האלה, כמו גם תיק האנרגיה, זה תיק שאין בו דיבידנד פוליטי, ולעומת זאת הסיכונים המקצועיים גדולים", הסביר חבר כנסת מהליכוד את חוסר ההתלהבות בקרב השרים המכהנים מהיצע התיקים המסתמן.

השיחה המפתיעה בין לפיד לנתניהו

אחת הרפורמות המבורכות של הכנסת ה-19, הקטנת מספר שרי הממשלה ל-18, עומדת להיות מושלכת לפח הזבל של ההיסטוריה מבלי שנכנסה לתוקף. יאיר לפיד, שהוביל את המהלך בכנסת הקודמת, אף דאג לציין מפורשות בחוק כי יידרש אישור של 70 חברי כנסת לפחות כדי למנות שרים נוספים מעבר לאותם 18.

אלא מה? שבירור קצר מעלה שאת החוק עצמו אפשר לבטל ברוב של 61 חברי כנסת בלבד. במילים אחרות, החוק לא שווה את הנייר שעליו הוא כתוב, והפעולה הראשונה שתעשה הקואליציה החדשה, לכשתקום, היא למהר להצביע בשלוש קריאות בעד ביטול הסעיף הזה בחוק, כך שניתן יהיה להשביע ממשלה עם יותר שרים. לפיד, אגב, כבר הבהיר שיגיש על כך בג"צ, אבל ספק אם יש לו ביסוס לכך. בכל מקרה, זה קצת מביך שהיועצים שדאגו לשריין את הסעיף בחוק עשו עבודה כל כך מגושמת.

אגב, אחרי שתיקה ממושכת, נתניהו ולפיד שוחחו סוף סוף בשבוע שעבר. זה היה בטקס יום השואה. לפיד הקריא קטע מספרו "זכרונות אחרי מותי", שבו הוא מספר מה חש אביו טומי בזמן שבו הגיע חייל נאצי לקחת את אביו ד"ר בלא למפל מהבית שבו גרה המשפחה. אחרי הטקס ניגש נתניהו ללפיד, לחץ את ידו ואמר לו "התרגשתי מאוד, זה היה מאוד יפה". לפיד, מצדו, בירך את נתניהו על נצחונו. "לא יצא לי להרים טלפון מאז הבחירות", אמר. זו הייתה הפעם הראשונה מאז אותה פגישה לילית שהתפוצצה בראשית דצמבר שעבר והובילה לבחירות, שהשניים החליפו ביניהם מילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully