וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיום המשבר רק מתרחק: הקואליציה חזרה להפציץ בתימן

למרות הצהרות אוהדות וקריאות לחידוש המשא ומתן והודעת ערב הסעודית על סיום מבצע "סופה נחרצת", הכוחות בשטח ממשיכים להילחם, והמשבר ההומניטרי מחריף. בקהיר, ראשי צבאות ערב דנים בהקמת כוח משותף

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

(הפצצה של בסיס טילי סקאד בצנעא, שלשום)

למרות ההכרזה על סיום מבצע "סופה נחרצת" והתקיפות האוויריות של הקואליציה הבינלאומית בהובלת ערב הסעודית, הכוחות בתימן ממשיכים בלחימה. מנהיגים רבים במדינה ובאזור קוראים לחידוש המגעים בין אנשי הנשיא עבד רבו מנסור האדי למורדים החות'ים ולנשיא לשעבר עלי עבדאללה סאלח, אולם ספק גדול אם היריבות בשטח והמשך העימותים יאפשרו זאת.

ההכרזה הסעודית אתמול על סיום התקיפות, עוררה תגובות חיוביות מצד גורמים רבים, אולם היום (רביעי) הלוחמים החות'ים השתלטו על מתחם צבאי של כוחות הממשל בעיר תעז. חיל האוויר של ערב הסעודית הגיב בתקיפה על מטה הכוח החות'י בעיר, והלוחמים בדרום המדינה הבהירו כי ימשיכו להילחם בחות'ים עד שיניסו אותם מהאזור.

פיצוץ בבסיס סקאדים מדרום לבירת תימן צנעא – 20 באפריל 2015. רויטרס
פיצוץ בצנעא/רויטרס

"אנחנו מקווים שכולם ישובו לשיח, על מנת לפתור את כל הסוגיות", כתב סאלח, בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. גם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בירך על סיום התקיפות האוויריות, וטען כי "נראה שהמטרות הצבאיות הושגו". מאז תחילת התקיפות האוויריות, כוחותיו של הנשיא לא הצליחו לרשום השיגים של ממש בשטח

ארצות הברית בירכה אף היא על סיום התקיפות האוויריות, וקראה לחידוש שיחות השלום. "ברור שהעבודה עוד לא הושלמה", אמרה דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. עם זאת, חבר הלשכה המדינית של החות'ים, מוחמד אל-בוחייתי, האשים אתמול את ארצות הברית בהחרפת המשבר ההומניטרי במדינה, באמצעות שליחת ספינות קרב לאזור הסמוך לתימן. נשיא איראן חסן רוחאני הוסיף היום כי "ההיסטוריה הוכיחה שהתערבות צבאית אינה תשובה הולמת למשברים כאלה, ורק תחריף את המצב".

בתוך כך, המורדים החות'ים שחררו היום את שר ההגנה של תימן, מחמוד א-סביחי, בבירה צנעא, כמעט חודש לאחר שנשבה. מקורות מקרב החות'ים ומקרב השבטים באזור צנעא, מסרו כי השחרור מגיע בעקבות סיום מבצע "סופה נחרצת" במדינה. מוקדם יותר החודש, קראה מועצת הביטחון של האו"ם לשחרורו של סביחי.

חייל סעודי יורה בתותח לעבר עמדות של המורדים החות'ים בתימן, 21 באפריל 2015. רויטרס
חייל סעודי יורה לעבר מטרות של המורדים בתימן/רויטרס

מפקדי צבאות ערב נפגשו היום בקהיר, על מנת לדון בפרטי הקמת כוח צבאי מאוחד, שניתן יהיה להשתמש בו בטיפול במשברים אזוריים ובמאבק בטרור. הלחימה בתימן, כמו גם המשברים בלוב ובסוריה, העלו קריאות הולכות וגוברות להקמת כוח כזה. מזכ"ל הליגה הערבית נביל אל-ערבי, פתח את הפגישה בהבהרה כי לא מדובר ב"צבא נגד מדינה מסוימת", אלא ב"שותפות" בקרב המדינות הערביות.

מצרים, ירדן, מרוקו וסודאן צפויות להיות המדינות המרכזיות שישלחו חיילים לכוח המשותף, שעל פי הערכות גורמים בערב הסעודית יכלול כ-40 אלף חיילים, מהם כ-35 אלף כוחות יבשתיים. ערב הסעודית, קטאר, איחוד האמירויות הערביות וכוויית צפויות להיות המממנות המרכזיות של הכוח, שיפעיל יחידות חירום למבצעי חילוץ ולמבצעים צבאיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully