וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בהר הרצל: "אני נקשתי על דלת הוריי, לא אשכח את הזעקות"

22.4.2015 / 13:02

מדינת ישראל מציינת את יום הזיכרון לחללי צה"ל בטקסי זיכרון ברחבי הארץ. הערב יתקיים טקס נעילת יום הזיכרון בהר הרצל ופתיחת אירועי יום העצמאות. יעלון בטקס בקריית שאול: "ישראל נאבקת בדורשי רעתה ומשלמת מחיר כבד"

צילום: סאטלינק תקשורת, קובי אליהו; עריכה: קשת סידי

מדינת ישראל מציינת היום (רביעי) את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, בין היתר בטקסי הזיכרון להנצחת הנופלים ודרכם. במהלך היום נושאים פוליטיקאים, בני משפחה ונבחרי ציבור דברים בטקסים המרכזיים ברחבי הארץ. בטקס הזיכרון הממלכתי בהר הרצל דיבר ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"על ההר הזה, הממחיש יותר מכול את מחיר תקומתנו הלאומית, עמדה לפני שלושה חודשים מלכה קלנגר, אמו של רב-סרן יוחאי קלנגר, שנפל בגבול הצפון, וזעקה ממעמקי לבה 'איך אפשר להיפרד מילד'. אין משהו שמשתווה בעוצמתו לזעקה הזו", אמר נתניהו. "כל מי שנמצא לצדם ברגע קבלת הבשורה המרה, זוכר זאת כל חייו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל, הר הרצל. אפריל 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
נתניהו בטקס הממלכתי, היום/פול צלמים, גיל יוחנן

נתניהו סיפר כי אתמול בכנסת סיפרו בני משפחות השכול על הרגע הנורא שבו שמעו את הנקישה בדלת. "את הנקישה שלי קיבלתי כשהייתי סטודנט בבוסטון בארצות הברית, בשיחת טלפון שבה סיפרו לי על נפילתו של אחי הבכור. זה היה הרגע הנורא בחיי חוץ מאחד - שבע שעות מאוחר יותר, כשנפל בגורלי להיות המבשר. אני הייתי הנוקש על דלת הוריי. לא אשכח את זעקות אבי ואת זעקותיה של אמי. זה היה כאילו יוני מת פעמיים. לאלו מאתנו שעברו את התופת הזו, אין רגע שמשתווה לו בעוצמת ההלם. הפצע לעולם לא מגליד באמת.

"סיפורם של יקירינו אינו טמון רק במצבות האבל, אלא נטוע בלבבות עמנו", המשיך ראש הממשלה. "עלינו להמשיך את דרכם, מאוחדים ומלוכדים. אנחנו משפחה אחת, יהודים ואחינו הלא יהודים - בדואים, מוסלמים, נוצרים וצ'רקסים. אנו שותפים ברע ובטוב. הערב, כשאורן של משואות העצמאות יודלקו, נחוש הכרת תודה עמוקה ליקירינו גיבורי העם, חללי מערכות ישראל. ידענו תמיד שעלינו להבטיח את המוסריות שלנו. כוחנו טמון בשליטה העצמית ובהימנעות מנקמה עיוורת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"אנו אומרים לשכנינו – עצרו את ההסתה. כך לא עושים שלום"

בהמשך דיבר נתניהו גם טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה ברחבת אנדרטת חללי פעולות האיבה שבהר הרצל. "אינני יודע מדוע דווקא ארץ ישראל נקנית בייסורים, אבל אנו יודעים שהייסורים קושרים אותנו בעבותות אהבה לארצנו, וגם משום כך אנו מוכנים לדבוק בה ולהגן עלינו במסירות נפש"", אמר נתניהו בטקס. "סיפור התחייה הלאומית שלנו שזור אינספור ניסיונות של אויבנו לשבור את רוחנו ולשפוך דם נקיים. הם אינם מבחינים בין לובשי מדים לבין אזרחים מן השורה וגם בין יהודים ולא יהודים. שנאתם עיוורת, מבחינתם כולנו מהווים מטרה".

נתניהו התייחס לאירועי השנה האחרונה, ובהם חטיפת הנערים, מבצע "צוק איתן", הפיגוע בבית הכנסת בהר נוף ופיגועי דריסה בירושלים. כמו כן, הוא דיבר על האיסלאם הקיצוני ואמר: "לא נתיר למי שדוגלים בערכים מעוותים להניף את דגל השנאה. מקומם של רוצחים לא יהיה עמנו. לצערי, לא כך בקרב שכנינו. בקרב רבים משכנינו מאדירים רוצחים ונושאים אותם על כפיים וככל שהם רוצחים יותר מאדירים אותם יותר. אנו אומרים לשכנינו – עצרו את ההסתה, חדלו מהאדרת רוצחים. כך לא עושים שלום".

משה בוגי יעלון, שר הביטחון, בטקס בקריית שאול. אפריל 2015. קובי אליהו
יעלון בטקס בקריית שאול/קובי אליהו

שר הביטחון משה יעלון נאם בטקס הזיכרון בבית העלמין קריית שאול שבתל אביב. "קשה כשאול הוא האובדן, ואין לו מרפא. תמיד יהיה שם, לעולם לא יעזוב, ואין דבר שיוכל לעמעמו", אמר יעלון. "67 שנים נאבקת מדינת ישראל בדורשי רעתה, ומשלמת, לדאבון הלב, מחיר כבד. עלינו להוסיף להתקדם במעלה ההר, עד לפסגה, אך במהלך המסע הזה אנו מאבדים את הטובים ביותר שיש לנו".

יעלון התייחס לחללים שנהרגו במבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון ואמר: "רק בקיץ החולף ליווינו 72 מטובי בנינו, מהם 67 לוחמים ומפקדים בצה"ל, שנפלו במבצע 'צוק איתן' שעה שיצאו להגן על תושבי הדרום מפני ארגוני הטרור ברצועת עזה. הם עשו זאת מתוך תחושת שליחות והבנה כי אין מישהו אחר שיגן על אזרחי ישראל". יעלון ביקש להזכיר כי יש לא מעט גורמים שטרם השלימו עם זכותו של עם ישראל לבית לאומי יהודי. "הם יעשו כל אשר יוכלו כדי להוליך אותנו שולל ולנסות ולשבש את חיינו", ציין.

משה בוגי יעלון, שר הביטחון, בטקס בקריית שאול. אפריל 2015. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
יעלון מניח זר בקריית שאול/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

מוקדם יותר הבוקר התקיים, כמדי שנה, טקס לזכרם של היהודים שנהרגו בפיגועים אנטישמיים ברחבי העולם ברחבת הסוכנות היהודית בירושלים. בטקס נשאו דברים קרובי משפחה של היהודים שנרצחו באירועי האנטישמיות באירופה: ולרי ברהם, אלמנתו של פיליפ ברהם שנרצח בפיגוע במרכול היהודי בפריז וסרג'ו (מרדכי) אוזן, אביו של דן אוזן, שנרצח בבית הכנסת בדנמרק.

"בעלי פיליפ נרצח רק מסיבה אחת - משום שהוא יהודי", אמרה ברהם בטקס. "השנאה הגדולה כלפי העם היהודי היא שנאה שנמצאת בכל העולם. השנאה הזו נכנסה אליי הביתה והרסה את המשפחה שלי. היא גם נגעה בכל בית ומשפחה של בני העם היהודי. איך אפשר לשכוח את האדם היקר שאיבדתי ושהיה שותף לכל מה שקרה לי בחיים? אני חושבת גם על כל המשפחות האחרות. אנחנו צריכים להמשיך לחיות כרגיל אבל שום דבר לא יהיה יותר כמו פעם. אני לא יכולה לשכוח, ואני יודעת שכל המשפחות כאן לא יכולות לשכוח".

סרג'יו אוזן ציין בטקס כי בנו נרצח בזמן ששמר על הקהילה היהודית בבית הכנסת בקופנהגן. "הוא חי חופשי מדעות קדומות. המסר שלו היה להעז להיות טוב", אמר האב. "רוע לעולם לא ייעלם באמצעות כוח. ניתן להתעלות עליו רק דרך פנייה לטוב הלב של האנשים סביבנו. תקוותי היא שהעולם הדמוקרטי יתאחד וישתף פעולה למטרה עליונה זו, ודרכה תהיה אפשרות לעולם לחיות בשלום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשעה 13:00 ייערך טקס אזכרה ממלכתי לחללי פעולות האיבה ברחבת אנדרטת חללי פעולות האיבה שבהר הרצל בירושלים. הטקס ייערך במעמד נתניהו, הנשיא ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ונשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור.

הערב ב-19:45 ייפתח טקס הדלקת המשואות שינעל את אירועי יום הזיכרון ויפתח את אירועי יום העצמאות. הטקס ייערך בנוכחותם של נתניהו, ריבלין, אדלשטיין, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, חברי כנסת, אנשי סגל דיפלומטי, משפחות שכולות ונכי צה"ל. במהלכו יודלקו 12 משואות בידי 14 אנשים שהוגדרו "ישראלים פורצי דרך". ברשימה ניתן למצוא, בין היתר, את ממציא ומפתח מערכת "כיפת ברזל", ד"ר דני גולד, בעלי רשת השיווק רמי לוי וכן רב"ט דן קורקובסקי, חייל אוטיסט המשרת כמפענח באגף המודיעין.

איזנקוט: "עדות לתרומת הנופלים – ערי ישראל המשגשגות"

הרמטכ"ל איזנקוט הפיץ הבוקר פקודת יום לציון יום הזיכרון. "היום עם ישראל עוצר מלכת ומתייחד עם זכר בניו ובנותיו שנלחמו ונפלו למען חירות ישראל. אנו, מפקדי צה"ל וחייליו, עומדים היום ומצדיעים לזכרם של רעינו, מפקדינו ופקודינו, שנפלו בעת מילוי משימתם", כתב איזנקוט. "האנדרטאות הניצבות לאורכה ולרוחבה של ארצנו הן עדות אילמת לקרבות ולאתגרים שידעה מדינת ישראל, עדות לסיפורי הגבורה והניצחון ולהבטחתנו לזכור את הנופלים. חובתנו להנציח את סיפור חייהם ואת מופת עשייתם, להמשיך ולפעול בשם הערכים שהובילו אותם בחייהם ובנופלם ולעשות כל שביכולתנו כדי לתרום לחברה הישראלית ולעתיד מדינתנו. עדות לתרומתם של הנופלים ניתן לראות בערי ישראל המשגשגות, ברחובות השוקקים, בהישגים הכלכליים והתרבותיים הרבים אליהם הגענו ב-67 שנות עצמאותנו".

ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל תשע"ה עומד מספר הנופלים בעת מילוי תפקידם על 23,320. לרשימה הארוכה והכואבת התווספו בשנה האחרונה, מאז יום הזיכרון הקודם, 116 חללים – 67 מהם חללי מבצע "צוק איתן" בקיץ האחרון. נוסף על כך, 35 נכי צה"ל שמתו כתוצאה מנכותם, הוכרו במהלך השנה כחללי צה"ל. נתון זה אינו כולל את נפגעי פעולות האיבה.

המפכ"ל יוחנן דנינו בהר הרצל, אפריל 2015. חטיבת דובר המשטרה
דנינו בהר הרצל/חטיבת דובר המשטרה

מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו העביר אף הוא פקודת יום ובו התייחס ל-1,431 חללי המשטרה עד היום, שאליהם התווספו השנה 14 חללים. "עם ישראל כולו מתייחד עם הכאב, מתעטף בזיכרון יקיריו ומרכין ראשו. בזכות גיבורינו, שהקריבו את חייהם להגנת עמנו, ניתנה לנו עצמאותנו והזכות לחיות בביטחון בארצנו. אומץ לבם הוא שציווה לנו את החיים", כתב דנינו. "משטרת ישראל תמשיך לעמוד על המשמר ותדאג לקיומה של חברה דמוקרטית, צודקת, מתפתחת, מתקדמת ויוצרת. חברה המקדשת את הערכים שבשמם יצאו גיבורינו אל משימתם האחרונה".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טקס יום הזיכרון בקריית שאול, אפריל 2015. קובי אליהו
טקס הזיכרון בקריית שאול/קובי אליהו
טקס יום הזיכרון בקריית שאול, אפריל 2015. קובי אליהו
טקס יום הזיכרון בקריית שאול, אפריל 2015/קובי אליהו
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל, הר הרצל. אפריל 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
הנשיא ריבלין מניח זר בטקס הממלכתי בהר הרצל/פול צלמים, גיל יוחנן
הטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל, הר הרצל. אפריל 2015. גיל יוחנן, פול צלמים
הטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל, הר הרצל. אפריל 2015/פול צלמים, גיל יוחנן
תלמידים מגבעת שמואל בבית קברות נחלת יצחק , אפריל 2015. ראובן קסטרו
בית הקברות בנחלת יצחק, אתמול/ראובן קסטרו
תלמידים מגבעת שמואל בבית קברות נחלת יצחק , אפריל 2015. ראובן קסטרו
חיילות בית הקברות בנחלת יצחק/ראובן קסטרו
תלמידים מגבעת שמואל בבית קברות נחלת יצחק , אפריל 2015. ראובן קסטרו
תלמידים מגבעת שמואל בבית קברות נחלת יצחק , אפריל 2015/ראובן קסטרו
משפחות וחיילים עולים להר הרצל בערב יום הזיכרון, ירושלים. אפריל 2015. נועם מושקוביץ
הר הרצל, אתמול/נועם מושקוביץ
משפחות וחיילים עולים להר הרצל בערב יום הזיכרון, ירושלים. אפריל 2015. נועם מושקוביץ
משפחות וחיילים עולים להר הרצל בערב יום הזיכרון, ירושלים. אפריל 2015/נועם מושקוביץ
משפחות וחיילים עולים להר הרצל בערב יום הזיכרון, ירושלים. אפריל 2015. נועם מושקוביץ
משפחות וחיילים עולים להר הרצל בערב יום הזיכרון, ירושלים. אפריל 2015/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully