וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא מצרים המודח מורסי נידון ל-20 שנות מאסר

21.4.2015 / 11:25

בכיר "האחים המוסלמים" הורשע באחריות להרג מפגינים במהומות שפרצו ב-2012. השופטים נמנעו מלהטיל עליו גזר דין מוות, אך עונש כזה עשוי להיגזר עליו בשני משפטים נוספים

נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי בבית המשפט בקהיר – 3 במרץ 2015. AP
מורסי בכלוב הנאשמים בבית המשפט בקהיר, בחודש שעבר/AP

בית המשפט בקהיר גזר הבוקר (שלישי) 20 שנות מאסר על מוחמד מורסי, בכיר "האחים המוסלמים" והנשיא הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות במצרים. מורסי הודח בהפיכה צבאית ב-2013 בידי הגנרל שנבחר בהמשך למחליפו בלשכת הנשיא, עבד אל-פתאח א-סיסי.

בית המשפט התבקש להכריע האם מורסי אחראי בהסתה להרג מפגינים במהומות שפרצו בדצמבר 2012, בזמן שבכיר "האחים המוסלמים" עדיין כיהן כנשיא. מורסי הורשע יחד עם 12 נאשמים נוספים מבכירי התנועה, בהם עיסאם עריאן ומוחמד בלתגאי, שנידונו גם הם ל-20 שנות מאסר. כולם הורשעו הבוקר באחריות למותם של שלושה מפגינים ולעינויים של כמה מפגינים נוספים, במהומות שפרצו מול ארמון הנשיאות בין תומכי השלטון למתנגדיו.

מורסי אמנם ניצל מעונש מוות היום, אך הוא עומד בפני הרשעה אפשרית בשני משפטים נוספים: בראשון הוא מואשם בריגול ובמסירת ידיעות לחמאס, ובשני הוא נשפט בגין בריחה מהכלא ב-2011. בשני המקרים האלה, עשויים השופטים לגזור עליו עונש מוות.

ואולם, הוצאה להורג של דמות כה בכירה במצרים עלולה לדרדר את המדינה למהומות דמים, ולהפוך את מורסי לקדוש מעונה בעיני "האחים המוסלמים". בידי מורסי תהיה נתונה הזכות לערער בפני בית המשפט העליון במצרים, בהליך שעשוי להימשך חודשים ארוכים, ואף שנים.

הפגנות נגד מורסי בקהיר, דצמבר 2012. רויטרס
המהומות בקהיר בדצמבר 2012. מורסי הואשם בהסתת כוחות הביטחון להרג המפגינים/רויטרס

בשנה האחרונה לא היססו שופטים בקהיר לגזור עונשי מוות על בכירים ב"אחים המוסלמים". רק לפני עשרה ימים, נגזר עונש מוות על מנהיג התנועה, מוחמד בדיע ועל 13 נאשמים נוספים, בהם בנו של דובר "האחים המוסלמים".

בחודש פברואר השנה הוצא להורג בפעם הראשונה תומך של "האחים המוסלמים" במצרים. מדובר באדם שהואשם ברצח במהלך עימותים שפרצו בין המשטרה לתומכי התנועה לאחר הדחת מורסי ב-2013. האיש, מחמוד חסן רמדאן, הואשם במעורבות באירוע שבו הושלכו ילדים מגג בניין במהלך העימותים.

בעוד שבתי המשפט במצרים נוטים להחמיר עם אנשי "האחים המוסלמים", מסתמנת מגמה הפוכה במשפטו של הנשיא לשעבר מובארק ובכירי שלטונו. בתחילת השנה, קיבל בית המשפט בקהיר את הערעור שהגיש מובארק בן ה-86 על הרשעתו בשחיתות, ובתחילת החודש נפתח מחדש משפטו של מובארק ושל שני בניו, עלא וגמאל. השלושה נאשמים בשימוש בכספי ציבור לצרכים האישיים.

מובארק ובניו הורשעו ב-2014 במעילה של יותר מ-125 מיליון לירות מצריות (כ-60 מיליון שקלים) מכספי ארמונות הנשיאות. מובארק נידון בזמנו לשלוש שנות מאסר, ובניו לארבע. בחודש נובמבר האחרון זוכה מובארק מתיק משמעותי אחר שבו הואשם, כאשר בית משפט ניקה אותו מהאחריות לגרימת מותם של כ-240 בני אדם, במהלך ההפגנות שפרצו נגד משטרו בשנת 2011 בכיכר תחריר. נוסף על כך, זוכה מובארק מהאישומים בגין שחיתות ובגין ייצוא גז טבעי לישראל במחירים מוזלים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נשיא מצרים לשעבר מובארק זוכה מכל האישומים נגדו. רויטרס
הנשיא לשעבר חוסני מובארק, בבית המשפט בחודש דצמבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully