וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישה לביטול טקס הזיכרון הישראלי-פלסטיני: "ביזוי הנופלים"

19.4.2015 / 23:25

ועד מתיישבי השומרון ומשפחות שכולות ישראליות פנו לשר הביטחון בבקשה למנוע את הטקס שמקיים ארגון "לוחמים לשלום", ושבו משתתפים ישראלים ופלסטינים שאיבדו את יקיריהם בסכסוך: "אירוע פרובוקטיבי". המארגנים: "התייחסות אמיתית לשכול של שני הצדדים"

בני קצובר, סיום תקופת ההקפאה, אירוע בישוב רבבה ספטמבר 2010. אורי לנץ
"הטקס מהווה פרובוקציה אשר מבזה את יום הזיכרון ואת זיכרון נופלי המדינה". בני קצובר/אורי לנץ

כמדי שנה בעשור האחרון, במקביל לטקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל מתקיים בתל אביב טקס זיכרון "אלטרנטיבי" – בהשתתפות משפחות ישראליות ופלסטיניות שאיבדו את יקיריהן בסכסוך. את הטקס מפיק ארגון "לוחמים לשלום" במטרה לקדם מסר של פיוס. אלא שעל אף היוזמה הזו, שמשתתפים בה אלפי אנשים כל שנה, יש כאלה שאינם מרוצים מהטקס, וקוראים לבטלו.

כדי למנוע את קיומו של הטקס, שיגרו הבוקר (ראשון) ועד מתיישבי השומרון וקבוצת משפחות שכולות מכתב לשר הביטחון משה יעלון, ובו קראו לו למנוע את הגעת המשפחות הפלסטיניות השכולות לטקס הזיכרון המשותף.

"מדי יום זיכרון בשנים האחרונות התקבע לו טקס יום זיכרון הזוי, אשר במכבסת המילים מכונה 'אלטרנטיבי'", כתב יו"ר ועד מתיישבי השומרון במכתב לשר הביטחון. הוא לא נמנע משימוש במילים חריפות לתיאור המשתתפים וקרא להם בין היתר "משפחות של מחבלים ושהידים שנפגעו במהלך ניסיונותיהם לרצוח ולפגוע באזרחים ישראלים, בנשים וילדים ובכוחות הביטחון". לדבריו, "הטקס מהווה פרובוקציה אשר מבזה את יום הזיכרון ואת זיכרון נופלי המדינה. הטקס כולו נערך תחת נרטיב זר של נכבה - השם את חללי מדינת ישראל באותו מקום עם רוצחיהם".

עוד בנושא
ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל: מספר הנופלים 23,320
חיילים הניחו דגלוני ישראל על קברי נופלים: "זוהי דרכנו לזכור אותם"

שר הביטחון משה בוגי יעלון בטקס הענקת הצלש"ים, ינואר 2015. ראובן קסטרו
"דורשים ממך לא לאפשר את כניסתם של הפלסטינים ביום הזיכרון". משה יעלון/ראובן קסטרו

קצובר, ששלח כאמור את המכתב בשם משפחות ישראליות שכולות, כתב ליעלון כי המשפחות שאיבדו את יקיריהן בהגנה על המדינה ובפיגועים, "מזדעזעות מהעובדה שממשלת ישראל מאפשרת לקיים אירוע אזכרה משותף לזכרם של אויבנו, שהיו שותפים לרצח ולפגיעה בילדנו... שהתהלכו ללא פחד בארצם ומצאו את מותם ולו רק בשל יהדותם". הוא יצא נגד האישורים שניתנים למשפחות הפלסטיניות להשתתף בטקס והוסיף בשם המשפחות: "אנו המשפחות השכולות, שיום הזיכרון יקר לנו מאוד, דורשים לא לאפשר את כניסתם של הפלסטינים לשטח מדינת ישראל ביום הזיכרון כדי להשתתף בפרובוקציה זו".

הוא גם הפציר ביעלון לבטל את עצם האירוע שייערך בגני התערוכה. "לא יעלה על הדעת שגוף קיקיוני המזכיר את רוצחי בנינו, ומביא את משפחותיהם לתוך שטחי ישראל, יקבעו לנו עובדה שיום הזיכרון יהפוך ליום זיכרון משותף עם אויבי המדינה. אנו דורשים כי תפעל בדחיפות להוסיף תקנה לחוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות איבה, כי אסור לקיים בשום מצב אירוע דומה אשר פוגע בעשרות אלפי משפחות שכולות ובשאר אזרחי ישראל הרואים את היום הזה כערך עליון ומקודש לזכרם של אלו שנפלו למען העם והארץ".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"התייחסות אמיתית לאובדן ולשכול של שני הצדדים"

"טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני מדגים מדי שנה את עצם היתכנותם של אמפתיה וכבוד הדדי בין העמים"

הטקס המדובר מתקיים כבר מאז 2005 ומאורגן על ידי ארגון "לוחמים לשלום", יחד עם פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני. הוא זוכה לכל האישורים הנדרשים ומתקיים באופן חוקי.

ממארגני הטקס נמסר בתגובה: "תנועת 'לוחמים לשלום' מקיימת בשיתוף פורום המשפחות את טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני זו השנה העשירית. הטקס הוא יוזמה של אב שכול, בומה ענבר, ששכל את בנו יותם – לוחם גולני, ב-1995 בלבנון. ענבר יזם את הטקס מתוך כוונה לאפשר למשפחות שכולות לציין את יום הזיכרון תוך הדגשת מסר של פיוס ופעולה למניעת שכול נוסף. עם השנים הצטרפו משפחות שכולות לטקס מתוך הזדהות עם מטרות אלו ומספר המשתתפים גדל בהתמדה. בשנים האחרונות נכחו בו למעלה מ-3,000 איש ואלפים נוספים צפו בשידורו באינטרנט.

"בטקס אנו מכבדים את זיכרון הנופלים וכואבים את כאב של המשפחות. הכאב הזה אינו זר לנו. רבים מאיתנו שירתו בתפקידים קרביים, חלקנו איבדנו קרובי משפחה וחברים. אולם עלינו לזכור ולהזכיר שמלחמה אינה גזירת גורל, אלא בחירה אנושית. דווקא ביום הקשה הזה אנחנו קוראים לשני הצדדים להכיר בכאב ובתקווה של אלה החיים מעברה השני של הגדר ולנסות למנוע את המלחמה הבאה. כך, אולי, ביום הזיכרון של השנה הבאה לא נצטרך למנות קורבנות נוספים.

"טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני מדגים מדי שנה את עצם היתכנותם של אמפתיה וכבוד הדדי בין העמים. הטקס מממש, ולו לזמן קצר, את האפשרות לכונן שלום לא על בסיס העלמה והתעלמות מן הכאב, אלא דווקא תוך התייחסות אמיתית לאובדן ולשכול של שני הצדדים. את המסר הזה נחזור ונמשיך להשמיע בפעילויות שלנו בכל השנה, וגם ביום הזיכרון – כדי להדגיש שעלינו לעשות כל שביכולתנו, ישראלים ופלסטינים, כדי למנוע את הקרבנות הבאים".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully