וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח על הפרקליטות: שנה בממוצע לסגירת תיק נגד חשודים

19.4.2015 / 18:31

מדוח נציבות הביקורת עולה כי חולפים בממוצע 328 ימים מרגע שהפרקליטות מחליטה לסגור תיקים של חשודים ועד סגירתם בפועל. בתיק שטופל במחוז חיפה, חלפו יותר מ-5 שנים וחצי. "זה עלול להשפיע על יכולתם של החשוד ושל הקרובים לו לנהל חיים תקינים"

נציבות הביקורת על מערך התביעה ומייצגי המדינה בערכאות (נבת"ם), פרסמה היום (ראשון) את דוח הביקורת הנושאי הראשון בנושא טיפול בתיקים שהוחלט על סגירתם על ידי הפרקליטות. לפי ממצאי הביקורת, בתיקים שבהם קיימים כמה חשודים והוחלט שלא להגיש כתב אישום נגד כולם, חולפים בממוצע 328 ימים עד שנסגר התיק של החשודים שהוחלט שלא להגיש נגדם כתב אישום. עוד עולה מהדוח כי הזמן החולף מרגע ההחלטה לסגור את התיק ועד שליחת ההודעה לחשודים נע בין 32 ו-366 ימים.

הצורך בבדיקת הנושא נולד בעקבות מידע שהובא לידיעת נבת"ם, שעל-פיו חולפים חודשים ולעתים אף שנים עד קבלת הודעה על סגירת התיק. "המצב הנוכחי מחייב תיקון ושיפור כמפורט בדוח", כתבה הנציבה, השופטת בדימוס הילה גרסטל. "זכותו של כל אדם במדינת ישראל לכבוד, לחירות ולמשפט הוגן. מדובר בזכות יסוד, ולמדינה יש אינטרס ממשי בכך שאדם שנחקר במשטרה ונפתח נגדו תיק יהיה זכאי לכך שההליך יסתיים במהירות בין לשבט בין לחסד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנציבות בחנה תיקים בשבעת מחוזות הפרקליטות הפליליות. במסגרת זו נבדקו על ידי צוות הביקורת למעלה מ-500 תיקים מהשנים 2012-2013, כשחלקם נסגרו ללא הגשת כתב אישום וחלקם נסגרו לאחר הגשת כתב אישום נגד חלק מהחשודים בתיק. צוות הביקורת נתקל בכמה מקרים חריגים. למשל, בתיק שטופל בפרקליטות מחוז חיפה, חלפו יותר מחמש שנים וחצי (2,130 ימים – ג"ג) בין ההחלטה להגיש כתב אישום נגד החשוד שהועמד לדין, ועד ההחלטה לסגור את התיק בעניינו של החשוד שלא הועמד לדין. המלצת הפרקליט המטפל לסגירת התיק התקבלה ב-22 בדצמבר 2005, אך בפועל, החלטת הסגירה התקבלה רק ב-22 בפברואר 2012, לאחר שנגזר דינו של החשוד שהועמד לדין.

צוות הביקורת נתקל במקרים רבים במיוחד שבהם חשודים שאינם מועמדים לדין "נשמטים" מהתרשומות בתיק בשלב מוקדם למדי, והתייחסות לעניינם מתבקשת רק עם סיום ההליכים נגד החשודים שהועמדו לדין. למשל, בתיק של פרקליטות מחוז דרום, הוגש כתב אישום ב-9 באוגוסט 2012 נגד חשוד אחד מבין 12 החשודים בתיק. כחמישה חודשים לאחר מכן, ב-24 בינואר 2013, נגזר דינו של אותו חשוד. בסמוך לכך, הוחזר התיק למשטרה עם דיווח על גזר הדין. רק תשעה חודשים לאחר מכן, ב-29 באוקטובר 2013, התקבלה בפרקליטות ההחלטה לסגור את התיק בעניינם של החשודים שלא הוגש נגדם כתב אישום.

הסחבת הכי ארוכה: בפרקליטות מיסוי וכלכלה

בתיקים שבהם הוחלט על סגירת התיק נגד כל החשודים, נמצא כי ממוצע הימים מרגע החלטת הממונה על סגירת התיק עד שליחת הודעה לחשודים הוא 73 ימים בממוצע. בתיקים שהומלצו לגניזה על ידי המשטרה, נמצא כי חולפים בממוצע בין 37 ו-88 ימים מרגע הגעת התיק לפרקליטות עד יציאתו למשטרה.

צוות הביקורת מצא כי בתיקים שבהם יוצג החשוד על ידי סנגור, קוצר משך הזמן באופן משמעותי. כך למשל, בתיק שטופל על ידי פרקליטות מחוז תל אביב, הסנגור קיבל הודעה על סגירת התיק ביום שבו הוחלט על סגירתו.

הפרקליטות שבה הזמן הממוצע לסגירת התיקים היה הארוך ביותר, היא פרקליטות מיסוי וכלכלה, שבה נרשמו יותר מ-850 יום בממוצע, יותר משנתיים, לעומת פרקליטות מחוז תל אביב שבה נרשמו 70 ימים בממוצע, הזמן הקצר ביותר לסגירת תיקים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בית משפט השלום, עכו. ינואר 2014. אדריאן הרבשטיין
בית משפט השלום בעכו/אדריאן הרבשטיין

בסוף הדוח ממליצה נבת"ם כי הפרקליט שהורה על סגירת התיק הוא שיחתום על מכתב סגירת התיק לחשוד, במקום להאציל סמכויות לעובדים אחרים בפרקליטות, כפי שמתרחש כעת. "נראה כי אין צורך להכביר מילים מדוע קיימת זכאות זו, אך נציין את המתח שנתון בו כל מי שנחקר במשטרה באזהרה ומוגדר כחשוד בביצוע עבירה. את שיבוש אורחות החיים שלו ושל משפחתו, ואת המשאבים, דוגמת ממון וזמן, שנאלץ החשוד להשקיע לצרכי היערכותו להגנה", הוסיפה השופטת בדימוס גרסטל.

"זכות זו של החשוד מקבלת משנה חשיבות במקרים שבהם נתפסו תפוסים (רכוש – ג"ג) תוך פגיעה בקניינו והוטלו מגבלות שונות על חירותו או על רכושו. ניהול תקין של הליך פלילי משמעו, בין היתר, בחינה מהירה והבאת תוצאת הבחינה לגורמים הרלוונטיים במהירות האפשרית. הזכות להליך מהיר אינה מוגבלת לשלב שלאחר הגשת כתב אישום והיא חלה במידה זהה, ואולי אף ביתר שאת, גם על שלבי החקירה, העיון והבדיקה במערך התביעה. עיכובים וכשלים בשלב הזה עלולים להוביל לתחושה קשה מצד האזרח ולחוסר ודאות שעלול להשפיע לרעה על יכולתו של החשוד ושל הקרובים לו לנהל חיים תקינים".

הפרקליטות: חלק מההמלצות כבר יושמו בשנה האחרונה

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "הפרקליטות מברכת על הביקורת המערכתית, עמה שיתפה פעולה באופן מלא, ולומדת את ממצאיה והמלצותיה, שאת חלקם כבר הודיעה כי תאמץ. הפרקליטות פועלת מזה תקופה ארוכה, בצורה רחבה ומקיפה, לתחקור ולשיפור תהליכי העבודה, ויישום המלצות מהדוח יהווה חלק מפעילות זו. יצוין, שחלק מההמלצות כבר יושמו בשנה האחרונה, אך הדבר לא בא לידי ביטוי בדוח שבדק תקופה קודמת. ההמלצה העיקרית שבדוח הינה, העברת האחריות לפרקליטות לשליחת ההודעות לחשודים, בעשרות אלפי תיקים מדי שנה, בדבר סגירת תיק החקירה נגדם. זאת, בניגוד למצב הקיים מאז ומתמיד, ולפיו משטרת ישראל, שאמונה על ניהול מאגר הרישום הפלילי במדינת ישראל, היא ששולחת את הודעות הסגירה לחשודים, לאחר עדכון המאגר".

"כפי שצוין בדוח עצמו, המלצה זו אינה לוקחת בחשבון את העלויות התקציביות המשמעותיות ואת המטלות בכוח אדם הנדרשות לצורך יישומה. מכל מקום, גם המלצה זו, כיתר ההמלצות, תיבחן ותישקל. על פי ממצאי הדוח, פרק הזמן שחלף ממועד קבלת החלטת הפרקליטות בדבר סגירת תיק ועד משלוח הודעה לחשוד על ידי משטרת ישראל, בכ–99% מהתיקים, עמד על זמן ממוצע (לפי תיק) של 73 ימים. פרק זמן זה מורכב ממספר הימים שנדרשו לפרקליטות להעביר הודעה זו למשטרה, וממספר הימים שנדרשו למשטרה להודיע לחשוד על אודות סגירת התיק. בדיקה שנערכה בעניין זה לאחרונה העלתה, כי משך הזמן מקבלת ההחלטה בפרקליטות ועד שליחת התיק למשטרת ישראל עמד בממוצע על 12 ימים בלבד. פרק זמן זה הינו סביר בהחלט".

"בכ-1% מהתיקים, מתקבלת בשלב ראשון החלטה על הגשת כתב אישום נגד חלק מהחשודים, ונגד החשודים האחרים מתקבלת החלטה בשלב מאוחר יותר. הדוח מצא כי בתיקים אלה חולף לעתים פרק זמן ניכר עד אשר מתקבלת ההחלטה בשלב השני. במקרים רבים, הסיבה לכך נעוצה בצורך להמתין עם קבלת ההחלטה לגבי החשודים האחרים עד לתום ההליך המשפטי נגד מי שהוגש נגדו כתב אישום, כדי לבחון מהן השלכות פסק הדין על ההחלטה בשלב השני. הדוח לא בחן את הסיבות לעיכוב באופן פרטני בכל תיק, אלא את הנתונים הסטטיסטיים בלבד. מכל מקום, ומבלי להקל ראש בדברים, יש לזכור כי מקרים אלה מהווים פחות מ-1% מכלל התיקים שהפרקליטות סגרה בתקופה שנבדקה וכי ב-99% מהתיקים, ההודעה על סגירת התיק נשלחה למשטרת ישראל על ידי הפרקליטות במהירות רבה מאוד".

"ערך השמירה על הזכות להליך הוגן כלפי כלל המעורבים בהליך הפלילי, ובכלל זה חשודים שממתינים להחלטה בעניינם, עומד כנר לרגליה של הפרקליטות. הפרקליטות תמשיך לפעול כמיטב יכולתה, כפי שנהגה עד היום, על מנת להבטיח את זכויותיהם של קורבנות עבירה וחשודים כאחד".

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully