וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 הרוגים בגל אלימות וביזה נגד מהגרים בדרום אפריקה

אי-פי

19.4.2015 / 13:15

המהומות פרצו אחרי שמלך הזולו האשים את האזרחים הזרים בנטילת משרות מתושבי המדינה. אמנים דרום-אפריקנים נאלצו לבטל הופעות בחו"ל. הנשיא זומה ביקר במחנה פליטים וניסה להרגיע את התושבים שביקשו לחזור לארצותיהם

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה ביטל את צאתו לחו"ל לנוכח גל המהומות בארצו, שגבה את חייהם של שישה אזרחים זרים בשבוע האחרון. זומה, שהואשם בתגובה איטית למהומות שהחמירו בשבועיים האחרונים, ביקר בסוף השבוע במחנה פליטים בדרבן, וניסה להרגיע את מאות התושבים שביקשו לחזור לארצותיהם.

במהלך המהומות, גורשו מבתיהם כ-5,000 בני אדם ועשרות חנויות נבזזו והושחתו. המשטרה פיזרה מפגינים בכדורי גומי, עשרות בני אדם נעצרו בחשד לתקיפה ושוד. לדברי האו"ם, מרבית הנפגעים במהומות הם פליטים, שהגיעו לדרום אפריקה "ממדינות שכנות הסובלות ממלחמה". מנהיגי מדינות זרות באפריקה הביעו זעם על אזלת היד של זומה בטיפול במהומות, ובסוף השבוע נרגמו כלי רכבי דרום-אפריקנים במוזמביק. בכמה מדינות נוספות התקיימו הפגנות מול שגרירויות דרום אפריקה. על פי ה"גרדיאן", מוזיקאים מהמדינה נאלצו לבטל את הופעותיהם ברחבי היבשת.

תושבים ביוהנסבורג מכים את אזרח מוזמביק עמנואל סיטהול – דרום אפריקה, 18 באפריל 2015. רויטרס
אזרח מוזמביק, עמנואל סיטהול, מותקף אתמול ביוהנסבורג. לאחר מכן מת מפצעיו/רויטרס

המהומות החלו לפני כשבועיים בעיר דרבן, והתפשטו משם ליוהנסבורג ולפרבריה. על פי הדיווחים המקומיים, גל השנאה הפך אלים אחרי נאום שנשא מלך הזולו, זווליטיני גודוויל, שבו האשים את המהגרים באחריות לפשיעה במדינה, וקרא להם לעזוב את דרום אפריקה. אחרי פרוץ המהומות, התנער מלך הזולו מדבריו, וטען כי הם לא פורשו נכונה.

אמש מת מפצעיו אזרח מוזמביק, עמנואל סיטהול, שהותקף בהפגנה באלכנסדרה, פרבר עני בצפון יוהנסבורג. תקיפתו תועדה על-ידי צלם של סוכנות הידיעות רויטרס. בדרבן לא דווח על תקריות אלימות חדשות, אך בעיר אותרה גופתו של גבר בן 58, שככל הנראה נרצח בידי מקומיים ביום רביעי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שוטר מפזר מהומה ביוהנסבורג – דרום אפריקה, 16 באפריל 2015. AP
שוטר מפזר מפגינים ביוהנסבורג, בשבוע שעבר/AP

נשיא זימבבואה, רוברט מוגאבה, מתח בסוף השבוע ביקורת חריפה על התקריות האלימות בדרום אפריקה, ואמר כי ממשלתו פועלת להשיב את אזרחי המדינה לביתם. "אני מביע גועל והלם מהתקריות האחרונות", אמר. כמיליון מתושבי זימבבואה מתגוררים בדרום אפריקה, אליה נמלטו כתוצאה מהמשבר הכלכלי בארצם, אך גם מהדיכוי הפוליטי שמפעילה ממשלתו של מוגאבה.

בעבר, הואשמו מהגרים מזימבבואה בנטילת משרות מאזרחי דרום אפריקה, הסובלת ממילא מאבטלה קשה. ב-2008 נהרגו עשרות מהגרים במהומות שפרצו על רקע דומה, ובחודש ינואר השנה נהרגו ארבעה בני אדם בשבוע של תקריות ביזה, שכוון נגד חנויות של מהגרים ביוהנסבורג ובסביבתה.

ילד שנפצע במהומות ביוהנסבורג – דרום אפריקה, 18 באפריל 2015. AP
ילד שנפצע במהומות, אתמול במחנה פליטים ביוהנסבורג/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully