וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיעה העת לשנות את הליך סינון התחקיר הביטחוני

15.4.2015 / 12:00

מספיק לראות את תמונותיו של סלע מובל לבית הדין כדי להבין את הרשלנות שקרתה פה שוב. היה מצופה שאחרי פרשת ענת קם, מישהו בביטחון השדה של צה"ל או השב"כ יפיק את הלקח וידאג שהליך סינון התחקיר הביטחוני ישתנה

דיון במשפטו של החייל אלעד סלע. צילום מסך
אלעד סלע בבית הדין/צילום מסך

אתמול הוגש לבית הדין הצבאי ביפו כתב אישום נגד החייל אלעד סלע שמואשם בריגול חמור ועבירות ביטחוניות נוספות. לפי כתב האישום עולה, כי בתקופת שירותו הצבאי, עת שימש כמש"ק מודיעין, העביר לכאורה לחבריו מהישוב בת-עין בגוש עציון, מידע מסווג של השב"כ והמשטרה על התנהלות כוחות הצבא ומידע על פעילות מבצעית נגד פעילי טרור פלסטינים. כמו כן, הדליף לפי החשד תכניות על מעצרים של פעילי ימין החשודים בפעילות לאומנית.

מי שמביט בתמונותיו של סלע מובל לבית הדין, רואה שאין צורך להיות מומחה באבטחת מידע כדי להבין שמישהו בשב"כ או בביטחון השדה של צה"ל - נרדם שוב בשמירה. בעצם, לא נרדם, אלא פשע ברשלנות.

איך בחור כזה עובר סיווג בטחוני ומשובץ בתפקיד עם נגיעה למודיעין, הקשור בלחימה בחוליות תג-מחיר, נוער הגבעות, או אנשי הימין הסהרורי הקיצון? הרי הבחור שגר בבת-עין, שיש לו חברים בישוב, שגדל במשנה סדורה של הצד הימני הקיצוני, מחזיק במסגרת תפקידו מידע מסווג על חבריו. האם ציפו שיעמוד בפיתוי ובלחץ? האם חשבו שיהפוך לסוכן כפול שחי בישוב, אבל בצבא יעסוק בריגול אחר חבריו?


פרשייה זאת דומה ומזכירה את הרשלנות בפרשת ענת קם, אותה חיילת עם המצפן השמאלי, ששירתה בלשכתו של אלוף פיקוד צפון, שהחליטה יום אחד לקחת אלפי מסמכים מסווגים ולהוציא אותם מרשות מחשבי צה"ל הסודיים ולהעבירם לעיתון הארץ. דבר שגרם נזק ביטחוני עצום.

ענת קם ערערה על עונשה: "גזר דין לא מידתי". גדעון צנטנר
ענת קם בבית המשפט/גדעון צנטנר

היה מצופה שאחרי פרשת ענת קם מישהו בביטחון השדה של צה"ל או השב"כ יפיק את הלקח וידאג שהליך סינון התחקיר הביטחוני יהיה שונה ויתאים את עצמו למצב המשתנה. לא רק חובות כספיים, הימורים או שימוש בסמים יקבעו את הסיווג הביטחוני. מה חושבים שם בשב"כ? שנער בן 18 או 19 ששיקול הדעת שלו ויכולת העמידה בפיתוי מול לחץ חברתי יהיה כשל אדם בוגר ובעל ניסיון?

טוב יעשו במערכת הביטחון אם יחשבו איך מונעים את אלעד סלע וענת קם הבאים בתור, צעירים שספק אם יוכלו לעמוד בפני הפיתוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully