וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום גורלי לרפובליקנים: החוק שנועד לסכל את הסכם הגרעין יאושר?

14.4.2015 / 19:07

ועדת החוץ של הסנאט תתכנס היום במטרה לקבוע אם לאשר את החוק שיאפשר לקונגרס לפקח על הסכם הגרעין שייחתם בין איראן והמעצמות. יוזם החוק הודיע כי חברי הועדה הגיעו לפשרה שתאפשר את אישור החוק. הבית הלבן: טרם ברור אם אובמה יתמוך בחוק המרוכך

צילום: רויטרס, לע"מ עריכה: גדי וינסטוק, ניב פוקס

ועדת החוץ של הסנאט האמריקני תתכנס במהלך היום (שלישי) במטרה לקבוע את גורלו של חוק רגיש ושנוי במחלוקת שמטרתו לסכל את הסכם הגרעין עם איראן, או לכל הפחות להתערב בתכניו ובפיקוח עליו. את החוק יזם יו"ר הוועדה והסנאטור הרפובליקני, בוב קרוקר. לפי החוק, הקונגרס יזכה "למילה האחרונה" בכל הסכם שיחתמו ארצות הברית ושותפותיה במו"מ עם איראן, ויוענקו לו חודשיים לבחון את ההסכם. בפרק הזמן הזה, הבית הלבן לא יורשה להקל את העיצומים המוטלים על איראן.

חברי ועדת החוץ הגישו יותר מ-52 תיקונים להצעת החוק של קורקר, כך שהיא תהיה "רכה" מספיק ותזכה לתמיכת רוב חברי הוועדה. היום הודיע קורקר כי חברי הועדה הצליחו להגיע לפשרה, וגורם בסנאט אישר את הדברים ואמר כי הפשרה, אשר תיבחן על ידי הוועידה בהמשך היום, תעניק לקונגרס 30 יום לבחון את העסקה ולא חודשיים כפי שמעניק החוק המקורי. הגורם הוסיף כי על פי החוק המרוכך, במידה ולקונגרס יהיו הסתייגויות הנוגעות להסכם יינתנו לנשיא 12 יום כדי להטיל וטו על החלטת הקונגרס. כמו כן, במידה והנשיא יטיל וטו, יינתנו לקונגרס עשרה ימים נוספים כדי לנסות ולעקוף אותו.

יו"ר ועדת החוץ של הסנאט בוב קורקר – וושינגטון, מרץ 2015. GettyImages
"הצלחנו להגיע לפשרות". יוזם החוק בוב קורקר/GettyImages

הבית הלבן הודיע היום כי הוא לא יכול לקבוע אם אובמה יתמוך בחוק המרוכך של הסנאט עד שייקבע הנוסח המדויק של החוק. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר כי יש סיבה להאמין כי ועדת החוץ שעובדת על גיבוש החוק תענה על כמה מהדאגות שהיו לבית הלבן בנוגע אליו.

במידה וההסכם יעבור היום בוועדת החוץ, הוא יגיע לסנאט. שם, יבקשו הרפובליקנים להשיג רוב של 67 נציגים על מנת לחסום את הווטו שנשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כבר הודיע שיטיל. כמו כן, החוק צריך לעבור בבית הנבחרים, שם יבקשו הרפובליקנים להשיג 290 נציגים שיצביעו בעד על מנת להתגבר על הווטו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מזכיר המדינה, ג'ון קרי, מרץ 2015. רויטרס
ביקש מהקונגרס לתת סיכוי להסכם. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי/רויטרס

בתוך כך, שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, וגורמים בכירים נוספים בממשל עורכים תדרוך בדלתיים סגורות לסנאט, אחרי שאתמול נעשה תדרוך דומה לחברי בית הנבחרים. זאת, על מנת לשכנע את חבי הקונגרס בכלל ואת הנציגים הדמוקרטים בפרט להתנגד להצעה של קורקר. אתמול דווח כי קרי אמר לחברי בית הנבחרים כי על הקונגרס להעניק לצוות המשא ומתן עוד חודשיים וחצי על מנת להבטיח הגעה להסכם סופי עם איראן.

היום אמר שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי שיחות הגרעין בין איראן למעצמות יתחדשו ב-21 באפריל.

"ההסכם הוא הדרך הטובה ביותר כדי למנוע גרעין מאיראן"

נוסף על כך, נפגש אתמול נשיא ארצות הברית אובמה בבית הלבן עם מנהיגי הקהילות היהודיות והשדולות הפרו-ישראליות, כדי להפיג את חששותיהם מהסכם הגרעין המתגבש עם איראן. בפגישה נפרדת, נועד אובמה עם קבוצה של תורמים יהודים של המפלגה הדמוקרטית. אחד המשתתפים בפגישה הזו היה המפיק הישראלי חיים סבן, המקורב למתמודדת לנשיאות הילרי קלינטון. בשנה שעברה הביע סבן ספקות לגבי השיחות בין ארה"ב עם טהראן.

הפגישה עם המנהיגים היהודים ארכה כשעה וחצי, ומשתתפיה מסרו כי הנשיא העלה טיעונים "נחרצים ונלהבים" התומכים בהבנות שהושגו בלוזאן. נציג שנכח בפגישה אמר לאתר "דה היל" כי אובמה תיאר את הסכם הגרעין "כדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן להתחמש בנשק גרעיני".

עוד בוואלה חדשות:
רבע מניצולי השואה עניים? שכרו של מנכ"ל הקרן שנועדה לרווחתם - הוכפל
הורים זועמים על הארכת החופשות: "מייצר הוצאות מטורפות"
האם תצליחו לפתור את החידה שהטריפה את העולם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully