וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון ודרעי נפגשו עם נתניהו והבהירו: "לא נתפשר על מנהל התכנון"

13.4.2015 / 2:48

ראש הממשלה הציע לראשי שתי המפלגות לוותר על סמכויות התכנון בתמורה לתפקיד סגן שר, אולם הנושא רחוק מסיכום. לדברי בכיר בליכוד, "סביר שנזדקק להארכה מהנשיא". התקדמות גם בניסוח הסעיף שיוביל לביטול הסנקציות הפליליות על בחורי ישיבות שלא יתגייסו

יו"ר כולנו משה כחלון עם חברי הסיעה  רועי פולקמן ומירב בן ארי בבית הנשיא, מרץ 2015. טלי מאייר
הפגישה בין כחלון לבין נתניהו הייתה הארוכה ביותר שהשניים ניהלו מאז הכנסת ה-18. משה כחלון/טלי מאייר

בתום חג הפסח, אתמול (ראשון), שבו נציגי המפלגות אל שולחן המשא ומתן הקואליציוני, לקראת הרכבת הממשלה. בניסיון לגשר בין ש"ס וכולנו בסוגיית מנהל התכנון, נועד אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנפרד עם ראשי שתי המפלגות. הן בסביבת משה כחלון והן בסביבת אריה דרעי דיווחו בתום הפגישות כי הפגישות התנהלו באווירה טובה, אך שניהם הבהירו לנתניהו: "לא נתפשר על מנהל התכנון".

גורמים בש"ס אמרו בתום הפגישה הלילית: "70% ממשרד הפנים זה מנהל התכנון. לקבל את משרד הפנים בלי מנהל התכנון זה כמו משרד האוצר בלי אגף התקציבים". הפשרה שנשקלת, ואשר עלתה בשיחות אתמול, היא כי בתמורה לוויתור של ש"ס על סמכויות המנהל, ימונה מטעמה סגן שר או שר במשרד האוצר. מנגד, נבדקת האפשרות שכחלון יסכים להשאיר את הגוף בידי דרעי ובתמורה ימונה סגן שר הפנים מטעם כולנו. לפי שעה אין הכרעה בסוגיה.

עוד בוואלה חדשות:
עכשיו זה רשמי: הילרי קלינטון תרוץ לנשיאות ארצות הברית
עדויות מניצולים וסיפורי זוועות: התכנית החדשה ללימודי השואה במגזר הערבי
הבת הצטרפה לכת בירושלים: "לא היה לי מושג שיש לי נכדה"

למרות המבוי הסתום, הן בכולנו והן בליכוד הביעו אופטימיות, וטענו כי הפגישה בין נתניהו וכחלון, הארוכה ביותר שהשניים ניהלו מאז הכנסת ה-18, תוביל להתקדמות במגעים בין הצדדים. "נקודת המפתח בדרך לקואליציית 67 הח"כים שאנחנו רוצים, היא פריצת דרך עם כחלון. בלעדיו לא תהיה לנו ברירה אלא לפנות להרצוג, דבר שאנחנו באמת ובתמים לא מעוניינים בו", אמר גורם בליכוד המעורה בפרטי המשא ומתן. לדבריו, "סביר להניח שלא נצליח ליישב את כל המחלוקות בזמן ונזדקק לבקשת הארכה מהנשיא".

משה גפני מיהדות התורה  לאחר ההתייעצות בבית הנשיא, ינואר 2013. טלי מאייר
הפערים בין גפני וליצמן לבין נתניהו קטנים. ח"כ משה גפני/טלי מאייר

במקביל, נערכו אמש שיחות בין צוותי המשא ומתן של הליכוד ויהדות התורה, ובמפלגה החרדית אמרו בסיום הפגישה: "התקדמנו מאוד". גורמים בליכוד מסרו לוואלה חדשות כי לכחלון הובהר שלא יקבל את ועדת הכספים, אשר צפויה להימסר ליהדות התורה. כעת, הפערים בין ח"כ משה גפני וח"כ יעקב ליצמן לבין נתניהו קטנים. בנוגע לסנקציות הפליליות בחוק הגיוס, אשר צפויות להתבטל לפי דרישת הסיעות החרדיות, מסתמן כי הצדדים ינסחו בהסכם הקואליציוני סעיף שייקבע כי הנושא ייבחן לאחר הרכבת הממשלה, ובידי שר הביטחון תהיה הסמכות לקבוע מדיניות חדשה.

סלע מחלוקת נוסף הוא תיק החוץ, עליו נאבקים גם נפתלי בנט וגם אביגדור ליברמן. עד כה נתניהו טרם הכריע אם לשמור את התיק בליכוד, או למסור אותו לאחד מהשניים, ולהציע לשני מבניהם תיק כלכלי מורחב. הן בסביבת בנט והן בסביבת ליברמן אמרו אמש לוואלה חדשות כי הם טרם קיבלו מנתניהו הצעה לתיקים.

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט נואם במטה לאחר תוצאות המדגם, מרץ 2015. קובי אליהו
בבית היהודי טרם קיבלו מנתניהו הצעה לתיקים. נפתלי בנט/קובי אליהו

עניין אחר אשר חלה בו התקדמות בימים האחרונים, הוא חוק הלאום. לאחר שהסיעות החרדיות סירבו לתמוך בחוק לפי הנוסח שהוצע על ידי ראש הממשלה טרם פיזור הכנסת, במהלך המשא ומתן בין הצדדים נקבע כי יוקם צוות עם נציגות של כל סיעות הקואליציה במטרה להגיע לנוסח מוסכם לאחר כינון הממשלה. כך, יתאפשר לדחות את המחלוקות סביב ניסוח החוק למועד מאוחר יותר.

חוק נוסף שעורר מחלוקת, אם כי בעלת משקל קטן יותר, הוא חוק הגיור. בסיעות החרדיות דורשים מהליכוד להקשיח בהסכמים הקואליציוניים את דרכי הגיור שנקבעו בהחלטת הממשלה לפני כחצי שנה. לפי דרישת ש"ס ויהדות התורה, רבני ערים יוסמכו להעביר את הליך הגיור רק בהסכמת הרבנות הראשית - דבר שבבית היהודי מסתייגים ממנו, ובישראל ביתנו מתנגדים לו נחרצות. גם סוגיית משרד הדתות, עליו נאבקות הבית היהודי וש"ס טרם נפתרה. נציגי שתי הסיעות צפויות לקיים היום פגישות משא ומתן עם נציגי הליכוד במשכן הכנסת.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully