וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרדכי נמחץ למוות בהלוויה: "זוועה, אנשים דרכו אחד על השני"

5.4.2015 / 10:00

עדי ראייה לאסון בהלווייתו של "הפוסק החסידי הבכיר" בבני ברק, שגבה את חייו של מרדכי גרבר, בן 27 מאלעד, סיפרו על דוחק וצפיפות חמורים. "כולם ניסו לגעת ברב, היו דחיפות נוראיות - גל של אנשים נדחס אחד בתוך השני", סיפרו. צפו בדיווח מאולפן וואלה

מערכת וואלה!

כמה שעות אחרי שנקבע מותו של מרדכי גרבר, תושב אלעד 27, אשר נמחץ למוות הלילה (ראשון) במהלך ההלוויה ההמונית של הרב שמואל הלוי וואזנר בבני ברק, מתחילים להתברר הפרטים אודות הנסיבות שהובילו לאסון. "היו דחיפות נוראיות", העיד אבי שיף, אחד המשתתפים במסע הלוויה של מי שהוגדר "הפוסק החסידי הבכיר", "ראיתי גל של אנשים שנדחסים אחד בתוך השני".

שלומי כהן, צלם אתר החדשות החרדי "כיכר השבת", עמד על מרפסת סמוך למקום האסון, בפינת הרחובות דסלר ומעייני התורה. "חיכיתי קרוב ל-20 דקות במרפסת מול בניין הישיבה עד שהמיטה (עם גופת המת – י"א) תצא, ואז שמעתי שהציבור צועק שהיא יצאה מהצד השני של הישיבה. עברו 10 דקות ואז שוב צעקו 'המיטה יוצאת'. זה היה תרגיל הסחה שנועד לדלל את כמות האנשים המטורפת שהייתה שם, מה שקצת הצליח", שיחזר. "דקה אחרי שיצאה המיטה, 2,000 איש עמדו בתוך שטח של 50-40 מטר, כולם ניסו לגעת במיטה. אין מלים לתאר את הזוועה שהייתה שם. אנשים דרכו אחד על השני".

לדברי כהן, מדובר במחדל. "לא היו שם שוטרים, סדרנים, חובשים או כל גורם אחר באזור האסון. זה היה מחדל ענק. רק אחרי שלוש דקות הגיעו החובשים כדי לטפל בפצועים".

בשל הדוחק: צעיר נהרג ושניים נפצעו אנושות בהלוויה בבני ברק

פינוי הפצועים מהלווייתו של הרב שמואל הלוי וואזנר, בני ברק, אפריל 2015. כיכר השבת
קרדיט: שלומי כהן,
אמבולנסים מפנים נפגעים מההלוויה, הלילה/כיכר השבת קרדיט: שלומי כהן

הרב וואזנר היה בן 101 במותו, היה ראש ישיבת חכמי לובלין בבני ברק, ונחשב בעיני חלק ניכר מהציבור החרדי כסמכות ההלכתית הגבוהה ביותר בפלג החסידי-חרדי. בערב חג הפורים אושפז בבית החולים לאחר שחש ברע ופונה מביתו בבני ברק. בתום סדרת בדיקות מצאו הרופאים כי יש לאשפזו בשל דלקת ריאות ומים בריאותיו. בקהילות חרדיות ברחבי הארץ הביעו דאגה רבה, וקראו להתפלל לרפואתו. אתמול, ערב חג הפסח, חלה הידרדרות חמורה במצבו הרפואי. לאחר שנאבק על חייו, הלך לעולמו שעה אחרי כניסת החג.

יותר ממאה אלף בני אדם השתפו במסע הלוויה של הרב, שיצא אמש מ"ישיבת חכמי לובלין" בבני ברק. בשלב מסוים נוצר דוחק עצום, אשר הוביל לפציעתם של כמאה משתתפים. אחד מהם היה גרבר, שמצבו הוגדר תחילה אנוש. הוא פונה לבית החולים איכילוב שבתל אביב, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

גרבר, יתום משני הוריו שמתו מסרטן, היה תלמידו של הרב וואזנר. עם מותם של הוריו, לקח אותו ואת שבעת אחיו תחת חסותו ודאג לכל מחסורם. הוא הותיר אחריו אישה וילד בן שלוש. במקביל ללימוד התורה עבד לפרנסתו כטכנאי מזגנים. "היו לו ידיים טובות וכל מי שהיה צריך עזרה וקרא לו - תמיד קפץ בשמחה", סיפר עליו אדם שהכיר אותו. מסע הלווייתו ייצא בשעה 15:00 מביתו שבאלעד לכיוון בית העלמין סגולה שבפתח תקווה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הלוויתו של הרב שמואל הלוי וואזנר, מחשובי פוסקי ההלכה החרדיים שהלך לעולמו בערב חג הפסח, בבני ברק, אפריל 2015. ניב אהרונסון
אנשי כוחות ההצלה בבני ברק בהלוויה/ניב אהרונסון

מצבם של שני נערים בני 18 שנפגעו באירוע מוגדר עדיין אנוש. הם מאושפזים בבתי החולים בילינסון בפתח תקווה ושיבא בתל השומר. מצבו של גבר נוסף, בן 36, מוגדר קשה. משטרת מרחב דן הודיעה כי תפתח בחקירה בחשד לרשלנות מצד מארגני האירוע.

הדוחק והצפיפות שנוצרו בהלוויה אמש, ושגרמו לפציעתם של החסידים, קיימת כמעט בכל אירוע חרדי דומה. הסיבה לכך נובעת בעיקר מרצונם של המשתתפים לגעת במיטתו של המת. "העניין הוא להיות שותף במצווה של חסד של אמת בכך שמלווים את הצדיק בדרכו האחרונה, זה למעשה להיות ממש שותף פיזי", הסביר רב בכיר לוואלה חדשות. "ככל שאתה יותר קרוב, המצווה נעשית יותר בשלמות. יש חשיבות עצומה למי שמרים את המיטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully