וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצן אלון: "בשם הביטחון, מפקד לא צריך לפעול באופן לא מוסרי"

4.4.2015 / 17:30

אלוף פיקוד המרכז היוצא הוא אחת הסיבות לכך שהשקט ביהודה ושומרון נשמר. עכשיו הוא מסכם קדנציה ומדבר על מוסר, ערכיות, הממלכתיות של אבו מאזן, טרור יהודי והקשר בין מצב כלכלי לביטחוני. מסירת שטחים? "תחסכו ממני שאלות היפותטיות"

שלומי גבאי

(תושבי יצהר מוחים על הפקעת הישיבה במקום לטובת בסיס מג"ב, אפריל 2014)

ניצן אלון, אלוף פיקוד המרכז היוצא, אמרת בנאומך עם סיום תפקיד האחרון "אל תישאו את שם הביטחון לשווא". למה התכוונת?

"אני חושב שיש הרבה סמכות וכוח למפקדים הצבאיים ביהודה ושומרון, מאלוף הפיקוד ולעיתים עד למ"מ או למ"כ בשטח. היכולת לשבש את החיים של הפלסטינים או ההחלטה על איך מתנהגים הן החלטות שצריך באמת לדעת לשקול על סמך שיקולים של ריסון הכוח, של כבוד האדם. אני חושב שאנחנו צריכים מאוד להיזהר שלא נעשה דברים בשם הביטחון שלא נכון לעשות, שאינם נכונים מוסרית, ערכית או לעתים חוקית. זה מה שמצופה מכל מפקד, בעיקר מהפיקוד הבכיר, במציאות כזו של שליטה צבאית באוכלוסייה אזרחית גדולה מאוד".

התאכזבת כשראית את הסרטון שהופץ על הכלב מיחידת עוקץ שנושך נער פלסטיני שיידה אבנים לעבר כוח צבאי והמילים שנאמרות על ידי חייל ברקע?

"מדי פעם אני נתקל באירוע כזה ואני תוהה מאיפה זה בא. איך לוחם יכול להתנהג באופן כזה? וכן, יש לי אכזבה. מצד שני, כשאני מסתכל על תמונה רחבה מניסיון בעשור האחרון, אני חושב שאנחנו צריכים להבחין בין תופעות נרחבות לאירועים חריגים. באירועים חריגים יש לטפל בחומרה ולהקפיד שהם לא יהפכו לנוהל ולמעשה רווח".

מפקד פיקוד מרכז לשעבר אלוף ניצן אלון. ראובן קסטרו
עשוי להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל. אלון, השבוע/ראובן קסטרו

שלוש שנות כהונתו של ניצן אלון כאלוף פיקוד המרכז הסתיימו בשבוע שעבר, עם העברת האחריות לידי אלוף רוני נומה. אלון, לשעבר מפקד סיירת מטכ"ל, נושא צל"ש רמטכ"ל, שימש בעבר גם מפקד אוגדת יהודה ושומרון. כהונתו ביהודה ושומרון התאפיינה בהידרדרות היחסים המדיניים בין ישראל לרשות הפלסטינית, ואלון היה זה שהיה צריך לשמר את התיאום הביטחוני בשטח.

ההחלטה למנות אותו לתפקיד אלוף פיקוד המרכז עוררה ביקורת משום שאלון, שלא מילא קודם לכן תפקיד מטה במטכ"ל, נראה כמי ש"קופץ כיתה". עם זאת, שלוש השנים האחרונות הוכיחו מעבר לכל ספק הוא כי הוא שקול ובעל יכולת ראייה אסטרטגית. בכל זאת, הדעתנות הרבה שלו מעוררת עליו מעת לעת ביקורת, ויש מי שטוען כי זו הסיבה שהוא הפסיד בהתמודדות על תפקיד ראש אמ"ן לקצין צעיר ממנו – אלוף הרצי הלוי. עם זאת, כמה יוצאי סיירת מטכ"ל ביקורת על ההחלטה שלא למנות אותו לתפקיד, וטענו כי היא מתחו נגועה בשיקולים פוליטיים. "אם ניצן לא היה רואה את עצמו רמטכ"ל בעתיד הוא לא היה מקבל על עצמו את תפקיד ראש אגף המבצעים במטכ"ל", אמר ביחס לסוגיה קצין בכיר לשעבר באמ"ן.

היו גורמים שטענו כי נגרם לו עוול וכי טבעי היה למנות אותו לתפקיד ראש אמ"ן. בצמרת צה"ל העריכו שהוא יפרוש אחרי שנפגעה יוקרתו, אך אחרים טענו עם מעט ביקורת: "לא ניתן לוותר על קצין איכותי עתיר ניסיון מבצעי כמו ניצן כשאתה מביט על הקאדר שיש לך היום במטה הכללי". לבסוף הוצע לו תפקיד מטה כראש אגף המבצעים במטכ"ל, והוא נענה לאתגר. בעתיד הוא עשוי גם להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל.

"הפלסטינים מוכנים יותר לקחת סיכונים"

"אני לא משתמש במושג של אינתיפאדה שלישית. אני חושב שזה עשוי להטעות אותנו. אבל יכולה להיות הידרדרות כלשהי להסלמה"

האם היה רגע אחד בכהונה שלך שבו חשבת 'זה סימן לאינתיפאדה שלישית'?

"אני לא משתמש במושג של אינתיפאדה שלישית. אני חושב שזה עשוי להטעות אותנו. אבל יכולה להיות הידרדרות כלשהי להסלמה. הייתה הסלמה כזו לפני בערך חצי שנה, בסביבות ספטמבר-אוקטובר, על רקע אירועים בהר הבית. היו כמה פיגועי דריסה, ויותר מעשרה הרוגים בירושלים. ביהודה ושומרון היו כמה ניסיונות, וחלקם סוכלו. אז אמרתי 'אולי זה מגיע', אבל עוד לא חשבתי שזה מתפרץ. ראיתי שאין לזה השתתפות המונים, אלא אותו מפגע בודד. אני חושב שמבינים שהשנה האחרונה היא יותר רגישה".

אפשר לומר שהקפאת כספי המסים של הרשות הפלסטינית הביאה לסוג של הידרדרות ביטחונית בשטח?

"לא. אני חושב שעדיין יש הבחנה ברורה, גם אצלנו ואצלם, בין הרובד של העימות המדיני-אסטרטגי לבין אינטרס משותף לשמר את היציבות בשטח, שהוא גם שלהם. הם לא יכולים לקדם את האסטרטגיה המדינית שלהם ללא יציבות בשטח כרגע. עם זאת, אין ספק שההשפעה העקיפה של העימות האסטרטגי, בעיקר אם תהיה פגיעה כלכלית משמעותית לאורך זמן, יכולה להביא גם להידרדרות. הסכנה היא לפי מה שאני רואה שהם מוכנים לקחת סיכונים הולכים וגוברים. הם עושים דברים שבעבר נתפסו כמעין חציית קו אדום, כמו הפנייה לבית הדין בהאג. אני חושב שהוא (אבו מאזן – א"ב) עדיין נחוש לקדם נושאים נוספים".

אבו מאזן בפסגת הליגה הערבית בשארם א-שייח, מרץ 2015. רויטרס
"אף אחד לא נשאר לנצח". אבו מאזן/רויטרס

כמו מה?

"כמו לקדם תביעות כאלה. זה ייקח לו (לאבו מאזן – א"ב) זמן. בית הדין בהאג זה עניין של שנים. אני חושב שצה"ל אינו עובר על החוק הבינלאומי ואינו מבצע פשעים נגד האנושות, כך שאין לי חשש מבית הדין בהאג".

מה לדעתך יכול להוות איום על הקו של אבו מאזן?

"אם אבו מאזן יאבד את הלגיטימציה בקרב הציבור הפלסטיני ובקרב הנהגת הפתח, אז יופעל עליו לחץ כבד אל מול התפיסה שדוגלת במאבק לא אלים ושאינו משתמש בטרור. צריך לזכור שמלאו לו 80 לפני שבוע ואף אחד לא נשאר לנצח. ועדיין, אבו מאזן מוביל קו שבראשית הציונות היו קוראים לו ממלכתי".

אחד הרכיבים המערערים הוא נושא הכספים המוקפאים?

"יש זיקה הדוקה בין המצב הכלכלי למצב הביטחוני. כל עוד המצב הכלכלי סביר, אנשי הרשות הפלסטינית יקבלו משכורות. גם ככה יש לכלכלה הפלסטינית לא מעט קשיים ובעיות. אם היא לא תקרוס זו לא הבטחה שהשטח יהיה יציב, אבל אני חושב שאם יהיו קשיים כלכליים משמעותיים, הסיכון לאובדן היציבות הביטחונית יגבר באופן ניכר".

אם מחר יהיו בחירות לרשות הפלסטינית בגדה המערבית, מה להערכתך יהיה יחס התוצאות בין חמאס לפתח?

"אני מעריך כי אף שתנועת חמאס סופגת לא מעט מכות ונתונה ללחץ כבד מצדנו וגם מצד הרשות הפלסטינית, שרואה בה איום, עדיין התמיכה העממית בחמאס רחבה מאוד. אני מעריך סדר גודל של 50%".

יוצא לך לראות את הסדרה "בית הקלפים"? היה פרק שעסק בהצעה האמריקנית להקמת כוח רב-לאומי בגדה. בסדרה זה נכשל. מה דעתך על האופציה האמריקנית במציאות?

"אני חושב שמבחינה ביטחונית זה לא המקום המתאים לכוח רב-לאומי. יש כוח רב-לאומי בסיני במסגרת ההסכמים, כוח של משקיפים. כשיש התחממות היעילות של כוחות רב-לאומיים יורדת. ראינו את זה גם בסוריה, ברגע שהחלה הלחימה והשתלטות של פעילי ג'יהאד עולמי, הכוח הזה נאלץ לעזוב את רוב העמדות שלו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלון הוא בן 50, נשוי ואב לארבעה ילדים. את דרכו הצבאית החל ב-1984 בסיירת מטכ"ל. היה חייל וקצין מצטיין. על חלקו במבצע מסובך הרחק מגבול ישראל כמפקד צוות בדרגת סרן הוא קיבל את צל"ש הרמטכ"ל דאז דן שומרון. "כבר בצעירותו ראינו בו קצין שיגיע רחוק מאוד", אמר עליו גורם בכיר לשעבר בחיל המודיעין. "היה לו ראש מצוין, הוא היה קר רוח ומאוד פיכח". במהלך השנים טיפס במעלה הדרגות עד שב-1998 סגר מעגל וקיבל את הפיקוד היוקרתי על היחידה.

עם סיום כהונתו בראש היחידה, ב-2001, יצא אלון ללימודים בארצות הברית. כשחזר ארצה, קיבל את הפיקוד על עוצבת "חיצי האש". לאחר מכן מונה למפקד החטיבה המרחבית עציון. בתחילת מלחמת לבנון השנייה חיפש הדרג המדיני יחד עם צמרת הצבא מבצע שיהפוך את הקערה בלחימה מול חיזבאללה. ראש אמ"ן דאז אלוף עמוס ידלין התעקש למנות את אלון למפקד המבצע, חרף תפקידו בגדה. "המשימה קודמת לכל", אמר אלון למפקדיו, והתייצב לתפקיד. במסגרת אותו מבצע, נחתו בפיקודו כ-200 לוחמי יחידות עילית במעוז חיזבאללה בבקעא. גורמים בחיזבאללה טענו כי היה זה ניסיון כושל לחטוף בכירים בארגון. המבצע הטיל מכה פסיכולוגית על הארגון השיעי, שגילה כי לוחמי צה"ל פשטו על יעדי הארגון בהפתעה גמורה.

בתום התקופה בחטיבת עציון, מונה אלון לראש חטיבת ההפעלה באמ"ן ולאחר מכן שימש למפקד אוגדת יהודה ושומרון. בתפקיד זה נאלץ אלון להתמודד עם ביקורת קשה מצד מתנחלים רבים, חלקם מקרב ההנגה, בטענה כי הוא בעל דעות מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, אשר באות לידי ביטוי בעשייתו הביטחונית. אלון, דעתן וחריף, התעלם מהביקורת גם כשעשרות פעילי ימין הפגינו בסמוך לביתו וכיוונו את הביקורת גם כלפי רעייתו, שהוגדרה על ידם כפעילת שמאל. בשנת 2012 מונה לאלוף פיקוד המרכז בהמלצתו של אלוף אבי מזרחי. המבקרים טענו כי ראוי היה למנות לתפקיד אלוף מנוסה יותר ממנו. שלוש השנים שלו בפיקוד התאפיינו ביציבות ובשקט, למעט חטיפה ורציחת שלושת הנערים.

מפקד פיקוד מרכז לשעבר אלוף ניצן אלון. ראובן קסטרו
"היחסים עם הנהגת ההתיישבות היו טובים". אלון/ראובן קסטרו

יש גרעין קשה של 30-20 "נערי גבעות" שצה"ל, המשטרה והשב"כ לא מצליחים להושיב מאחורי סורג ובריח. האם העובדה שאתם מרחיקים את אותו גרעין מהשטח מעידה על חולשה של מערכת הביטחון?

"יש באמת כמה עשרות מאנשי 'נוער הגבעות' שמבצעים בפועל מעשים שאנחנו רואים בהם טרור: שריפה של מסגדים, הצתות של רכוש בכפרים פלסטיניים ואף ניסיונות פגיעה בנפש. זו באמת קבוצה קטנה ואנחנו פחות או יותר מכירים אותה, ואכן, יש לנו קשיים להעמיד אותם לדין פלילי. הם מאוד מתוחכמים ומכירים היטב את ההיבטים הפליליים, כמו איך להסתיר ראיות. אבל יש שינוי בשנה האחרונה – היו לא מעט מעצרים והעמדות לדין, וגם כמה אנשים שנכנסו לכמה שנים לבתי הכלא על הצתה באזור חוות גלעד, כך שמסתמן שינוי.

"בסך הכול, המערכת שלנו יותר אפקטיבית. ההקמה של מפלג פשיעה לאומנית במחוז ש"י במשטרה, יחד עם הידוק הקשרים בין צה"ל, המשטרה, השב"כ והפרקליטות, התחיל לשאת פרי. במקומות שאנחנו מתקשים להעמיד לדין בערוץ פלילי, נקטנו כמה צעדים מנהליים - חלק לתקופות ארוכות, וחלק עם הגבלות כאלה ואחרות, והן יעילות למדי למניעת אירועים בשטח".

"רף שלא ראינו בעבר"

יש פעילי ימין קיצוני בשטח של פיקוד המרכז שמוכנים למסור את נפשם?

"ראינו כמה התבטאויות ברוח הדברים הללו. אני עוד לא יודע לפרש אותם בדיוק, אבל אני חושב שהמעשים שלהם עברו איזשהו קו של מוכנות לפגוע בנפש. נתקלנו לאחרונה בשני אירועים שבהם נזרקו בקבוקי תבערה לתוך בית מאוכלס. אני חושב שלכל בר-דעת צריך להיות ברור שאם הוא משליך בקבוק תבערה לתוך בית, הוא עלול לשרוף את הישנים בו בעודם חיים. לכן, בעיניי, זה רף שלא ראינו הרבה בעבר".

אתה מזהה חזרה של שיח בין רבנים קיצוניים לבין נוער חסר מסגרת?

"מאחורי הקבוצה הקיצונית הזו עומדת איזושהי תפיסה תיאולוגית שאותה מוביל מספר ספור של רבנים קיצוניים. הם אמנם לא 'מאשרים להם תכניות', אבל יש רוח אנטי-ממלכתית בדבריהם, שכופרת בעצם הלגיטימיות של מדינת ישראל ושל ממשלת ישראל ומצדיקה פעולה אקטיבית במעין תפיסה משיחית כזו. זו תופעה מסוכנת".

היינו עדים לאחרונה לאירוע שבו מש"ק מודיעין מבת עין העביר מידע למתנחלים. האם הדברים הגיעו עד לראשי יישובים?

"האירוע הזה בעיצומה של חקירה, אז לא ניתן להרחיב בזה. הוא לא קשור לראשי ציבור, אלא אירוע נקודתי. מבחינה מעשית, מקור ההדלפה או האפשרות להדלפה, טופלו בידי גורם ביטחון מידע ובארגוני הביטחון האחרים. אני רואה בחומרה רבה את התופעה, מבלי להתייחס לאירוע הזה ספציפית. חייל פוגע באמון שניתן בו, משתמש באיזושהי נגישות למידע ומעביר אותו נגד פעולות כוחות הביטחון".

אם הדרג המדיני יחליט על מסירת שטחים?

"תחסוך ממני שאלות היפותטיות כאלה".

מפקד פיקוד מרכז לשעבר אלוף ניצן אלון. ראובן קסטרו
"זה לא טריוויאלי לקבל החלטה בנוגע לתפקידים בצבא". אלוף אלון/ראובן קסטרו
"גם מנהיגי המתנחלים מאוד לא רצו לראות את חיילי צה"ל מתעמתים עם נוער או עם מבוגרים ביהודה ושומרון"

כשנכנסת לתפקידך לאחר שהיית מפקד אוגדת יהודה ושומרון, היה מי שהעריך שפעילי ימין קיצוני יתנכלו לך ויקשו עליך. עם זאת, נראה כי נהגו בך בכבוד, יותר מבתפקידך הקודם.

"לא התרגשתי מהאירועים האלה גם כמפקד אוגדת יהודה ושומרון. אני חושב שמדובר היה בקבוצה מאוד קטנה וקיצונית, ואילו היחסים שלי עם הנהגת ההתיישבות ועם אנשי ציבור מרכזיים היו ענייניים וטובים. התפיסה שלפיה פעלנו - לגלות נחישות באכיפת החוק, אבל גם לדעת למצות הידברות - נשאה פרי כשהצלחנו לסיים אירועים שבעיני רבים נתפסו כמעין חומר נפץ. לדוגמה, פינוי גבעת אסף שהשלמנו לאחרונה, פינוי מגרון ומשימות אחרות שהגדירו לנו הדרג המדיני והחלטות בג"ץ. סיימנו אותם בלי חיכוך בין כוחות הביטחון לבין המתיישבים בזכות תיאום והידברות שגובו בהבנה שאנחנו נחושים לבצע את המשימות שלנו. אני אומר את זה גם לזכותם של מנהיגי המתנחלים, שהבינו את זה, וגם הם מאוד לא רצו לראות את חיילי צה"ל מתעמתים עם נוער או עם מבוגרים ביהודה ושומרון".

בקרוב תיכנס לתפקיד ראש אגף המבצעים במטה הכללי, שנראה בעיני רבים כפחיתות כבוד אחרי כהונה כמפקד פיקוד המרכז. בעיני אחרים זה נראה כמו מינוי שישדרג את מעמדו של התפקיד. מה גרם לך לקבל את התפקיד?

"אני חושב שזה תפקיד חשוב מאוד, שיש בו הרבה מה לעשות. חשבתי שאחרי שמילאתי תפקיד של אלוף פיקוד שלוש שנים יש לי הרבה מה לתרום בתפקיד הזה. אני מקווה שזה גם מה שאעשה".

התלבטת או שזה היה מובן מאליו?

"התלבטתי. זה לא טריוויאלי לקבל החלטה בנוגע לתפקידים בצבא. יש להם מחירים לא פשוטים בהיבט האישי והמשפחתי, ולכן אלו אינן החלטות שמקבלים ללא התלבטות".

אתה חושב על תפקיד הרמטכ"ל בהמשך?

"אני חושב שהתפקיד הזה עומד בפני עצמו. לא חשבתי מעבר אליו קדימה".

  • עוד באותו נושא:
  • ניצן אלון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully