וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאחורי הסורגים: עשרת האסירים המסוכנים ביותר בישראל

4.4.2015 / 0:30

בעברם הפלילי מעשי חטיפה, אונס, רצח וטרור שזעזעו מדינה שלמה, אולם גם לאחר כליאתם הם ממשיכים להוות סכנה. הצצה לרשימת העבריינים עם טבעת האבטחה הכבדה ביותר בבתי הסוהר בישראל

מלון פארק בנתניה, יום אחרי הפיגוע.. איל ורשבסקי , הארץ, מערכת וואלה! NEWS
30 הרוגים ו-160 פצועים. זירת הפיגוע במלון פארק בנתניה, בליל הסדר ב-2002/מערכת וואלה! NEWS, איל ורשבסקי , הארץ

הם ביצעו פשעים חמורים, חלקם רוצחים, ולכולם מכנה משותף: כל אחד מהאסירים ברשימה הבאה הצליח לזעזע מדינה שלמה. בבתי הסוהר שבהם הם מרצים את מאסרם מוצבת סביבם אבטחה כבדה והם גורמים ללוחמי ומפקדי שירות בתי הסוהר כאב ראש מתמשך. לגבי כל אחד מהם קיימת תכנית שמירה קפדנית, כשחלקם אף מוחזקים באגפים נפרדים בבתי הכלא. וואלה חדשות, בשיתוף גורמי מקצוע, מציגה את רשימת האסירים המסוכנים ביותר בישראל.

בראש הרשימה: יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין

יגאל עמיר רצח את ראש הממשלה יצחק רבין ב-4 בנובמבר 1995 בתום עצרת שמאל בכיכר מלכי ישראל שבתל אביב. הוא ירה שלוש יריות ברבין ובמאבטח שב"כ שליווה אותו. עמיר נעצר מיד לאחר הרצח על ידי שוטרי יחידת הסיור (יס"מ) מרחב ירקון. בית המשפט גזר עליו מאסר עולם בגין הרצח, שמונה שנים בגין קשירת קשר לרצח ועוד שש שנים בשל פציעתו של המאבטח. הוא הוחזק באגף מיוחד – תחילה בכלא איילון, לשם הועבר ב-2003, ולאחר מכן הועבר לכלא רימונים.

לפני כמה שנים הועבר עמיר לכלא שיטה שבעמק בית שאן, שם הוא מוחזק עד היום. במשך שנים ארוכות עמיר היה תחת פיקוח של כמה מצלמות מעקב המתעדות את מעשיו בתא 24 שעות ביממה. בכל רגע נתון הוקצה סוהר שתפקידו לעקוב אחרי צעדיו מבעד למסכים. עמיר אינו מורשה לבוא במגע עם אסירים נוספים או לצאת לחופשות. ביקורי בני משפחתו וחבריו בכלא מפוקחים על ידי סגל שב"ס.

מקום 2: עבאס א-סייד, מתכנן "טבח ליל הסדר"

זה היה אחד הפיגועים הרצחניים בתולדות מדינת ישראל. בערב ליל הסדר ב-2002 נכנס מחבל למלון פארק בנתניה, דקות לאחר שמאות התיישבו בחדר האוכל של המלון כדי לערוך את סעודת החג. הוא צעד למרכז האולם ופוצץ את חגורת הנפץ שהייתה לגופו. 30 בני אדם נהרגו ועוד 160 נפצעו. בין ההרוגים בפיגוע: בני זוג, אב ובתו וניצולי שואה.

בעקבות הפיגוע יצא צה"ל למבצע "חומת מגן" בשטחי יהודה ושומרון. במהלך המבצע חשף השב"כ את מתכנני הפיגוע: קייס עדואן, שחוסל על ידי היחידה המשטרית המיוחדת (הימ"מ), ועבאס א-סייד, שנעצר על ידי לוחמי היחידה והועמד לדין. בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר עליו 35 מאסרי עולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
יגאל אמיר בשיחזור רצח רבין, כיכר מלכי ישראל. 1995. לשכת העיתונות הממשלתית
מאסר עולם ועוד 16 שנים על קשירת קשר לרצח ופציעת המאבטח. עמיר משחזר את הרצח, 1995/לשכת העיתונות הממשלתית

מקום 3: חכאם ואמג'ד עוואד, רוצחי משפחת פוגל

ב-11 במרץ 2011 נכנסו שני תושבי הכפר עוורתא, חכאם ואמג'ד עוואד, לבית משפחת פוגל באיתמר ורצחו את האב אהוד, האם רות והילדים יואב בן ה-11, אלעד בן הארבע, והתינוקת הדס בת השלושה חודשים. מעשה הטבח זעזע לא רק את תושבי ישראל, אלא את הקהילה הבינלאומית כולה.

במשפטם התגלה כי השניים, בני 19-18, תכננו את הפיגוע בקפידה. חוקרי ימ"ר הצליחו לאתר אותם לאחר שנלקחו דגימות די-אן-איי מתושבי הכפר עוורתא ונמצאה התאמה בין זו שלהם לזו שהתגלתה בזירה. המחבלים נעצרו על ידי לוחמי יחידת דובדבן. בית המשפט גזר על השניים 132 שנות מאסר – עונש השווה לחמישה מאסרי עולם.

מקום 4: דמיאן קרליק, רוצח משפחת אושרנקו

בבוקר יום שבת, 17 באוקטובר 2009, התקבל דיווח על עשן העולה מבית במרכז ראשון לציון. צוותי הכיבוי שהגיעו לדירה פרצו פנימה דרך החלונות והמחזה שנגלה לעיניהם היה קשה במיוחד: בחלקי הבית נמצאו שש גופות של בני משפחת אושרנקו - הסבתא לודמילה, הבן דמיטרי, אישתו טטיאנה, וילדיהם רושל בת השלוש והתינוק נתנאל בן השלושה חודשים.

במשך שבועיים ניהלו חוקרי ימ"ר מרכז חקירה עד שהגיעו לפיענוח הרצח. דמיאן קרליק, מלצר במועדון הלילה של בני הזוג קרליק, נעצר בחשד לביצוע הרצח. במהלך חקירתו הוא הודה ברצח, שחזר אותו ונמנע מלהביע חרטה. המניע למעשה הוא שילוב בין ההחלטה לפטר אותו מעבודתו במועדון ומצוקה כספית עקב הימורים כבדים. בית המשפט המחוזי בלוד גזר על קרליק שישה מאסרי עולם מצטברים ועוד עשר שנות מאסר. הוא מוחזק בכלא רמון תחת פיקוח כבד ומנוע מלצאת לחופשות.

בני משפחת פוגל שנרצחה בפיגוע באיתמר, מרץ 2011. רפרודוקציה, באדיבות המשפחה
132 שנות מאסר לרוצחים. משפחת פוגל/באדיבות המשפחה, רפרודוקציה

מקום 5: עמי פופר, המחבל היהודי שרצח שבעה פלסטינים

המחבל היהודי עם הכי הרבה דם על הידיים שמרצה את עונשו בישראל. ב-20 במאי 1990 פופר רצח שבעה פועלים ערבים מרצועת עזה ופצע עוד 11 בצומת גן הוורדים בראשון לציון, בעיצומה של האינתיפאדה הראשונה. הוא ירה בקורבנותיו באמצעות רובה גליל שגנב מאחיו החייל. בית המשפט הרשיע אותו וגזר עליו שבעה מאסרי עולם ועוד 20 שנות מאסר. הנשיא עזר וייצמן קצב את עונשו ל-40 שנות מאסר.

במהלך שהייתו בכלא נישא פופר לשרה גולדברג ונולדו להם שלושה בנים. ב-2007 הוא יצא לחופשה ועל אף שלא היה ברשותו רישיון נהיגה הוא נהג במכונית בכביש הערבה. במהלך הנסיעה הוא עקף רכב על פס לבן רציף והתנגש חזיתית בכלי רכב שבא מולו. כתוצאה מכך נהרגו אשתו ובנו שמעון. על פופר נגזרה עוד חצי שנת מאסר בעקבות התאונה הקטלנית.

פופר התנכל לנשיא לשעבר משה קצב שנכלא באגף התורני בכלא מעשיהו, ואף סחף אחריו אסירים נוספים לעשות כן. זאת, על רקע החלטתו של קצב שלא להעניק חנינה לפופר. בשל כך הוא הועבר לכלא איילון בשנת 2012.

מקום 6: מרואן ברגותי, בכיר פתח שתכנן שורת פיגועים

האסיר הביטחוני הבכיר ביותר המוחזק במתקן כליאה ישראלי. בכיר פתח מרואן ברגותי נעצר ב-15 באפריל 2002 על ידי לוחמי דובדבן בשכונת א-טירה שברמאללה, ונשפט בגין תכנון שורת פיגועים שבהם היו מעורבים אנשי התנזים. בית המשפט זיכה אותו מ-32 מעשי רצח והרשיע אותו בחמישה. נגזרו עליו חמישה מאסרי עולם ועוד 40 שנות מאסר.

גם לאחר כליאתו בכלא שקמה באשקלון המשיך ברגותי לפעול. כך, למשל, הוא היה הדמות המרכזית בשביתת הרעב הגדולה של האסירים הביטחוניים באוגוסט 2004, ולאחר מכן גם במאי 2012. גם מהכלא, הוסיף ברגותי לקרוא לציבור הפלסטיני להמשיך במאבקו נגד ישראל.

מקום 7: צבי גור, חוטף ורוצח הילד אורון ירדן

ביוני 1980 נחטף הילד אורון ירדן בן השמונה מאזור המרכז המסחרי הקטן בסביון. זמן קצר לאחר החטיפה פנה החוטף למשפחת ירדן ודרש כופר בתמורה לשחרור בנם. זה היה המקרה הראשון בתולדות מדינת ישראל שבו נחטף ילד קטן לשם קבלת כופר. במשך שבועות חיפשה מדינה שלמה את הילד אורון. ראש הממשלה דאז מנחם בגין הנחה את גורמי הביטחון והמודיעין לסייע למשטרה במצוד אחר החוטף.

21 ימים לאחר החטיפה אירעה הטעות הגורלית של החוטף. הוא הפקיד בסניף בנק הפועלים ברחובות כסף מזומן שניתן לו ככופר שבועיים קודם לכן על ידי אביו של הילד. החוקרים איתרו את המפקיד וחשפו את זהותו – צבי גור, צייר מנתניה. לאחר כמה ימים נמצאה גופתו של הילד.

גור נשפט ונגזרו עליו מאסר עולם ועוד 36 שנות מאסר. לאחר כמה שנים נקצב עונשו ל-45 שנות מאסר. למרות שגור נחשב לאסיר מסוכן מאוד, שב"ס איפשר לו לצאת מדי יום כדי לצייר על חומות כלא איילון. ב-20 בדצמבר 1985 ניצל גור את האמון שניתן לו ובעת שיצא לצייר על חומות הכלא, נמלט ונלכד על ידי הימ"מ כעבור כמה ימים. בריחתו גרמה לסערה ציבורית ולהדחתם של קצינים בכירים בשב"ס.

גור מוחזק בכלא באר שבע. בעשר שנותיו הראשונות בבית הסוהר הוא לא הורשה לצאת לחופשות. ב-2005 התקבל מידע מודיעיני לפיו בכוונתו לברוח שוב, ובעקבות כך נשללו חופשותיו למשך חמש שנים נוספות. הוא צפוי להשתחרר מהכלא בעוד חמש שנים.

צוות זק"א בבית משפחת אושרנקו, ראשון לציון. מרץ 2015. זק"א
שש נפשות. זירת הרצח בבית משפחת אושרנקו/זק"א

מקום 8: סיגלית חיימוביץ ורעי חורב, רוצחי הנער אסף שטיירמן

"זה היה רצח לשם רצח. מעשה רשעות אכזרי ונתעב לשמו. ללא מניע, ללא זיק של היגיון, ללא קינטור, ללא סיבה נראית לעין, ללא רגש של חמלה, ללא היסוס של חרטה. ככה סתם". כך כתבו שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב במשפטם של סיגלית חיימוביץ' ורעי חורב, שהורשעו ברצח הנער אסף שטיירמן בן ה-18 מכפר סבא.

הרצח אירע ב-4 בדצמבר 1996 אולם הוגדר תעלומה במשך תקופה ארוכה. ארבע שנים לאחר מכן הגיעה לתחנת המשטרה בכפר סבא אשתו של רעי חורב, סנדרין בן-דוד, והתלוננה כי בעלה תקף אותה. במהלך עדותה היא סיפרה כי בעלה התוודה בפניה כי יחד עם ליהי גלוזמן וחיימוביץ', הם רצחו את שטיירמן בחורשת אוסישקין שבכפר סבא. השלושה נעצרו, גלוזמן חתמה על הסכם עד מדינה והובילה להרשעתם של שני חבריה. בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר על חורב מאסר עולם ועל חיימוביץ' 24 שנות מאסר, חרף העובדה שהיו קטינים בעת המעשה. ערעורם על העונש לבית המשפט העליון נדחה.

חיימוביץ', הכלואה בכלא נווה תרצה, היא חברתה הקרובה ביותר של האסירה אתי אלון. ב-2006, במהלך תחרות "כוכב נולד" בבית הסוהר לנשים, הכירה חיימוביץ' את שחר כהן – החייל שהורשע ברצח חברו ליחידה אלפרד כהן ונגזרו עליו 30 שנות מאסר. לשניים הותר להיפגש מפעם לפעם לביקורי התייחדות בכלא איילון.

מקום 9: בני סלע, האנס הסדרתי

בני סלע, האנס הסדרתי המסוכן ביותר המוחזק במתקן כליאה ישראלי, נעצר ב-1999 על ידי ימ"ר תל אביב. הוא הורשע באונס 13 נשים ונגזרו עליו 35 שנות מאסר. זהו העונש הכבד ביותר שנגזר על עבריין מין בישראל.

גם לאחר כליאתו נחשב סלע לפושע מסוכן. בין היתר, הוא ביצע מעשה מגונה בסוהרת והיה מעורב בקטטות עם אסירים.
אולם השיא הגיע כאשר ביום שישי, ב-24 בנובמבר 2006, נמלט סלע משוטרי משטרת תל אביב שהובילו אותו לדיון בבית המשפט בעיר. זה היה אחד האירועים המביכים בתולדות משטרת ישראל והשב"ס. שוטרים מיחידות רבות לצד כל יחידות השב"ס השתתפו בחיפושים אחריו, עד שנלכד על ידי שוטרי המחוז הצפוני סמוך לנהריה. בעקבות הבריחה נדון סלע לארבע שנות מאסר נוספות.

מקום 10: יצחק זוזיאשווילי ורפי נחמי, רוצחי השופט עדי אזר

ב-19 ביולי 2004 נפל דבר בישראל: לראשונה בתולדותיה נרצח שופט מכהן. גופתו של עדי אזר, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, נמצאה במכוניתו בחנייה הפרטית של ביתו ברמת השרון. על הגופה נתגלו פצעי ירי.

זו הייתה אחת החקירות היקרות בישראל. היא נוהלה על ידי בכירי חוקרי ימ"ר תל אביב, ובהנחיית ראש הממשלה אריאל שרון נדרשו גורמי הביטחון והמודיעין של ישראל לסייע למשטרה ולהעמיד לרשות החוקרים אמצעים טכנולוגיים מתקדמים ביותר. במהלך החקירה הגיעו החוקרים לזהות הרוצח ופנו לבית מלון ברחוב בן יהודה בתל אביב, שם התאכסן אורח שזהותו לא היתה ידועה. לאחר כמה בדיקות התברר כי מדובר ברפי נחמני, אסיר עולם שרצח מתווך דירות בחיפה ונמלט מהכלא.

החוקרים חשדו כי נחמני היה בזירת הרצח של השופט אזר. לאחר מכן נעצר שולחו, האסיר יצחק זוזיאשווילי, שרצח חלפן כספים בחיפה ושרף את גופתו. החוקרים הצליחו להוכיח בפני בית המשפט כי זוזיאשווילי שלח את נחמני להתנקש בשופט מכהן כדי לגרום למערכת החוק לפתוח מחדש את משפטו. זאת, על ידי העברת כלי הרצח של השופט בתמורה לפתיחת התיק של זוזיאשווילי.

בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע את השניים וגזר על כל אחד מהם מאסר עולם. השב"ס מגדיר אותם מסוכנים ביותר ובשל כך נאסר עליהם לצאת לחופשות.

(עדכון ראשון: 21:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully