וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בתימן: הנשיא ברח מעדן, שדה התעופה נפל בידי החות'ים

סוכנות אי-פי ציטטה גורמים בנמל העיר הדרומית שטוענים כי האדי נמלט בסירה תחת אבטחה כבדה. עם זאת, שר החוץ ומזכירו הכחישו את הדיווחים. במקביל, המורדים השיעים ממשיכים להתקדם לעבר מרכז העיר

נשיא תימן עבד רבו מנסור האדי בעיר עדן, 21 במרץ 2015. רויטרס
נמצא עדיין בעדן? נשיא תימן האדי במסיבת עיתונאים בעיר, שבת/רויטרס

המלחמה מחריפה: המורדים החות'ים המשיכו היום (רביעי) להתקדם לעבר העיר עדן, שבדרום תימן, שם שוכן הנשיא המודח עבד רבו מנסור האדי. גורמי ביטחון וגורמים בנמל עדן מסרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי הנשיא נמלט יחד עם פמלייתו בשתי סירות תחת אבטחה כבדה. עם זאת, שר החוץ ריאד יאסין הכחיש בפני סוכנות הידיעות רויטרס את הדיווחים. מוקדם יותר היום נפוצו דיווחים דומים, שהוכחשו על ידי מקורביו. כמו כן, יאסין קרא למדינות ערב להתערב בלחימה ומחר תתכנס הליגה הערבית לדיון חירום.

לקראת שעות הערב, השתלטו כוחות הנאמנים לנשיא הקודם עלי עבדאללה סלאח על שדה התעופה בעיר בתום קרבות עם נאמני הנשיא האדי. סלאח השיעי, שהתפטר מתפקידו בעקבות גל המחאות שפקד את המדינה במסגרת אירועי "האביב הערבי", נותר פעיל מאחורי הקלעים. הוא משתף פעולה עם המורדים השיעים, הנתמכים בידי באיראן.

הבית הלבן קרא הערב לחות'ים לעצור את פעילותם הצבאית שגורמת לחוסר יציבות במדינה והבהיר כי הוא לא יכול לאשר את הדיווחים שלפיהם האדי נמלט. "אנחנו קוראים להם לעצור פעולותיהם ולשתף פעולה עם האו"ם כדי לפתור את ההבדלים בין שני הצדדים", מסר דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט.

כוחות הנאמנים לנשיא תימן עבד רבו מנסור האדי בבסיס חיל האוויר אל-אנד שבדרום המדינה, 24 במרץ 2015. רויטרס
טנקים של לוחמים הנאמנים לנשיא האדי בבסיס חיל האוויר אל-אנד, אתמול/רויטרס

מוקדם יותר היום שבו החות'ים את שר ההגנה מחמוד א-סביחי והשתלטו על בסיס חיל אוויר אל-אנד, שנמצא 40 קילומטרים מצפון לעדן. כמו כן, מטוסי קרב ירו טילים לעבר המתחם שבו מתגורר האדי ונתקלו בסוללות נגד-מטוסים שפתחו באש לעברם. שדה התעופה בעיר נסגר בשל סיבות ביטחוניות. החות'ים כבשו גם את העיירה אל-חותה, בירת מחוז לחג' שמצפון לעדן, שם עצרו את שר ההגנה. התושבים דיווחו כי גופות של לוחמים משני הצדדים פזורים ברחבי העיר וכי חלונות ראווה של חנויות התנפצו בשל חילופי האש הכבדים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

כאמור, בעקבות ההתפתחויות וההסלמה בקרבות תדון מחר הליגה הערבית בבקשת תימן להתערבות צבאית. "שר החוץ של תימן העלה את ההצעה היום בפגישה עם המזכ"ל", מסר סגן מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד בן הילי. "הנושא יידון מחר בדרג של שרי חוץ". ראשי המדינות הערביות ייפגשו ביום שבת ובראשון בשארם א-שייח שבמצרים כדי לדון על המשברים ברחבי המזרח התיכון, בהם זה שבתימן. הלילה דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי ערב הסעודית תגברה את כוחותיה באזור הגבול עם תימן והעבירה לשם ציוד צבאי כבד, אולם מקורות בריאד טוענים כי מדובר בצעד הגנתי.

המשבר במדינה החל לאחר שבחודש ספטמבר השתלטו החות'ים, הנתמכים בידי איראן, על הבירה צנעא. בחודש ינואר האחרון הם הדקו את אחיזתם בעיר, עם תפיסתם את מוסדות השלטון בעיר. הם אסרו את האדי, שיחד עם שרי ממשלתו הכריז על התפטרותו. בחודש פברואר פיזרו המורדים את הפרלמנט והורו על הקמת מועצת מעבר, אולם האדי הצליח להימלט מצנעא והגיע לעדן, שם נמצאים תומכיו הסונים. האדי ונסיכויות המפרץ הסוניות גינו את מהלכיהם של החות'ים וטענו כי מדובר בהפיכה, ואילו בטהראן בירכו על צעדיהם והצהירו כי מדובר ב"התעוררות איסלאמית".

(עדכון ראשון: 16:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully