וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: "הסכם שלום עם הפלסטינים? לא בדור שלנו"

24.3.2015 / 11:30

לאחר שארה"ב הצהירה שתשקול מחדש את תמיכתה בישראל באו"ם, הגורם האשים בשיחה עם וואלה חדשות את הממשל בניסיון לנקום על נאום נתניהו בקונגרס ולהסיט אש מהסוגיה האיראנית. לדבריו, הקונגרס יבלום כל ניסיון "להעניש" את ישראל

צילום: זוהר קליגמן, יוני ריקנר - אתר nrg, רשת msnbc, רויטרס; עריכה: טל רזניק

גורם מדיני בכיר הגיב אתמול (שני) בחריפות על האמירות שיצאו בימים האחרונים מהבית הלבן על כך שארצות הברית תשקול אם להטיל וטו במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת החלטה שתכיר במדינה פלסטינית בעקבות דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד פתרון שתי המדינות. לדברי הגורם, האמירות שנשמעות כעת מכיוון הממשל נובעות מרצון בנקמה.

"יש כאן שלושה מניעים מרכזיים לבית הלבן", הסביר הגורם. "אחת, נקמה (על הנאום של נתניהו בקונגרס – א"י). שתיים, תסכול. זה לא סוד שהם היו מעורבים בניסיון להפיל את נתניהו ואנחנו יודעים על כך בבירור, והם כשלו. שלוש, הניסיון של הממשל להסיט את האש מכיוון המשא ומתן עם איראן לסוגיה הפלסטינית. הוא (הנשיא אובמה – א"י) מזהיר מפני הידרדרות למצב של כאוס בשטחים כשהוא יודע שהמקום היחיד שמצליח לשמור על יציבות כרגע במזרח התיכון זה כאן".

עוד על תהליך השלום:
הבית הלבן: "ישראל לא יכולה לשלוט על עם אחר לנצח"
ג'יבריל רג'וב לוואלה: הממשלה החדשה תוביל לעימות
הרשות הפלסטינית: "נגביר המאמצים נגד ישראל בהאג"

בנימין נתניהו ואבו מאזן בבית הלבן, ערב לפני השקת השיחות הישירות. רויטרס
"לא יהיה הסכם בדור שלנו, וכולם יודעים את זה". נתניהו ואבו מאזן/רויטרס

הגורם דיבר באופן נחרץ מאוד בנוגע לאפשרות של הסכם שלום עם הפלסטינים. "נתניהו אמר שלא יהיה הסכם בכהונתו, ואני אומר – זה לא יקרה בדור שלנו, וכולם יודעים את זה", הוא אמר. "הם באים ומאשימים אותנו שאנחנו טרפדנו את המשא ומתן בשעה שהם יודעים שאבו מאזן עצמו אמר פעמיים לא, לשני שרי חוץ אמריקניים – להילרי קלינטון ב-2011 ולג'ון קרי בשנה שעברה".

הגורם הסביר כי יו"ר הרשות הפלסטינית סירב פעמיים לקבל מסמכי מסגרת שנועדו להתניע את התהליך המדיני. "ישראל הייתה מוכנה לדון על המסמך הזה בגרסאות השונות שלו, להתקדם לפיו, להכניס בו שינויים אבל קיבלה אותו בחיוב בסך הכול. מי שלא הסכים בשום פנים ואופן לקבל אותו היה אבו מאזן. אפילו אחרי שהוא אמר 'לא' לקרי בפעם הראשונה, הממשל הלך והכניס שינויים כדי שיהיה לו קל יותר להסכים להם וגם אז הוא שב והשיב בשלילה", טען.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ברק אובמה הכריז על ג'ון קרי כמזכיר המדינה האמריקאי. רויטרס
"אם הממשל יאפשר הכרה במדינה פלסטינית, הקונגרס ישלוף את הסכינים". קרי ואובמה/רויטרס

הגורם מתח ביקורת על ההתמקדות של הממשל האמריקני בסכסוך הישראלי-פלסטיני. "הם החליטו פתאום שהסוגיה הפלסטינית היא החשובה ביותר? על מה ולמה? תראה מה עשינו בנושא הבנייה בהתנחלויות – לקחנו על עצמנו את כל המגבלות מתקופת שרון-בוש, כאלה שאפשרו לבנות לפי הצרכים של פיתוח טבעי אך לא לבנות התנחלויות חדשות. אבל הממשל לא הכיר בכלל בהבנות שרון-בוש. הם בסוג של מדיניות נוסח 'שום לבנה' (no brick), וזה לא הגיוני".

עוד אמר הגורם כי אם הממשל ינסה לפעול כדי "להעניש" את ישראל באו"ם ובמועצת הביטחון, הקונגרס האמריקני יבלום את זה. "הקונגרס כיום הוא האמצעי היחיד שלנו לעצור שורה של יוזמות שיפגעו בנו, אם בנושא האיראני ואם בפלסטיני. אם הממשל יאפשר הכרה של האו"ם במדינה פלסטינית, הקונגרס יפסיק את התמיכה באו"ם וישלוף את הסכינים", אמר הגורם. הוא עוד הבהיר שאין פגיעה ביחסים בין המדינות בכל הקשור לנושאים ביטחוניים.

בכיר ברשות: "לא יכולים לנהל מו"מ עם נתניהו"

בתוך כך, בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת יצא אתמול לוושינגטון כדי לדון עם בכירים בממשל האמריקני על הצעדים המדיניים שתנקוט הרשות בעקבות ניצחונו של נתניהו בבחירות. על פי הדיווח בעיתון "אל-חיאת", הממשל ביקש מהפלסטינים שלא לנקוט צעדי הסלמה ולהמתין שיתבהרו דרכיה של הממשלה הישראלית חדשה ותוצאות המגעים של הממשל עמה. בכירים פלסטינים אמרו כי עריקאת הבהיר לאמריקנים שהרשות אינה יכולה לשוב למשא ומתן משום סוג עם נתניהו, ואינה יכולה להמשיך ה"כללים הישנים", ובראשם התיאום הביטחוני והקשרים הכלכליים עם ישראל. עריקאת צפוי לבקש מהממשל לתמוך במהלך הפלסטיני באו"ם להכרה במדינה ולסיום הכיבוש.

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully