וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבע מכל חמש נשים בישראל הוטרדו מינית ברחוב

מחקר חדש שחושף לראשונה את ממדיה המדאיגים של התופעה, מגלה גם כי בעוד כמחצית מהנשים חשו פחד בעקבות ההטרדה, רק 1% מהגברים שהוטרדו הרגישו כך. יצאנו לבדוק מה חושב הרחוב הישראלי על המחקר - צפו בתוצאות

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

82% מהנשים נחשפות להטרדות מין ברחוב – כך עולה ממחקר חלוצי חדש שנערך בישראל וחושף לראשונה את ממדיה המפחידים של התופעה. על פי המחקר, 48% מכלל הנשים שהוטרדו ברחוב מדווחות על תחושת פחד בעת ההטרדה.

המחקר החדש, שנערך על ידי ד"ר אביגיל מור, חוקרת בתחום האלימות המגדרית וראש התכנית ללימודי מגדר במכללה האקדמית תל חי, מצא הבדלים בגישות של גברים ונשים שהוטרדו ברחוב. בעוד 74% מהנשים שנחשפו לפניות מיניות מזרים חוו אותן כהטרדה, 90% מהגברים שעברו התנסויות דומות כלל לא ראו אותן כמטרד. כמו כן, בעוד 48% מהנשים המוטרדות חוו פחד בעת ההטרדה ברחוב, רק 1% מהגברים הגיב בפחד.

עוד בוואלה חדשות:
ראשי רשויות רבים בליכוד לנתניהו: אל תמנה את דרעי לשר הפנים
עלייה דרמטית: המשטרה עצרה השנה 69 אלף בני אדם
בלי טובות מאובמה: ישראל מנסה לגייס את צרפת נגד איראן

משאל רחוב על הטרדות מיניות, 22 במרץ 2015. יותם רונן
רק 20% מהנשים התייחסו להטרדה כאל בדיחה. תל אביב, היום/יותם רונן

עוד עולה מהמחקר כי נשים התייחסו ברצינות רבה יותר להטרדות ביחס לגברים, שתפסו אותן כהלצה. מהנתונים עולה כי 75% מהגברים התייחסו לפניות המיניות בבדיחות, ו-85% ייחסו כוונות טובות לפניות המיניות, לעומת 20% בלבד מהנשים שהתייחסו לזה כאל בדיחה ו-30% שהניחו שכוונת המטריד הייתה טובה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המחקר מראה כי הנשים והנערות בישראל אינן יכולות להלך במרחב הציבורי מבלי להיתקל באופן תדיר בהטרדות מיניות מזרים בכל אשר יפנו", אומרת ד"ר מור. "המחקר בדק את שכיחות החשיפה להטרדת הרחוב בקרב נשים, מידת ההכרה בה כהטרדה מינית בקרב שני המינים והשפעותיה הנפשיות, בעיקר בכל הקשור לפחד מפני אלימות מינית, גם כן מהפן המגדרי. הוא בוחן את הקשר בין הטרדת רחוב לבין פחד מפני אלימות מינית כמו גם את ההבדלים המגדריים ביחס להטרדה מסוג זה".

"זה כאילו שהמינים חיים בגלקסיה אחרת"

המדגם כלל 420 משתתפים משני המינים, בני 58-18. רוב המשתתפים (45.4%) הינם רווקים ועוד 24.8% הם רווקים הנמצאים בקשר ממושך. שיעור הנשואים עומד על 26.1% והיתר גרושים או אלמנים. כ-40% מהמשתתפים הם בעלי השכלה תיכונית ואחוז דומה בעלי תואר ראשון. ה-20% הנותרים מחזיקים בתואר שני ומעלה.

הממצאים מראים כי נשים נחשפות לפניות מיניות מזרים במרחב הציבורי במידה רבה מאוד: 82% קיבלו שריקות או קריאות מיניות, לעומת 1% בלבד מהגברים שדיווח על התנסות שכזו. 68% מהנשים דיווח על נעיצת עיניים בעלת גוון מיני, לעומת 4% מהגברים. כמו כן, 70% מהנשים חוו הערות מיניות, לעומת 11% מהגברים, ול-52% מהנשים הופנו בדיחות גסות, לעומת 7% מהגברים. באשר למגע מיני, דיווחו 30% כי חוו התחככות או היצמדות לא תמימה לגופן, לעומת 3% מהגברים.

משאל רחוב על הטרדות מיניות, 22 במרץ 2015. יותם רונן
"גברים לא מבינים עד כמה פניות מיניות מזרים מטרידות את הנשים"/יותם רונן

כמו כן, נמצא מתאם מובהק בין מידת החשיפה לפניות מיניות ברחוב לבין הגדרתן ותיוגן כהטרדה מינית. ככל שעולה מידת החשיפה, כך גוברת הנטייה להגדיר את ההתנהגויות הללו כהטרדה. "ייתכן שהפער המגדרי בחשיפה לפניות מיניות מזר, הגבוה בקרב נשים פי שבעה יותר מאשר בקרב גברים, מוביל לכך שהאחרונים לא מבינים עד כמה הן מטרידות את הנשים", מסבירה ד"ר מור. "נראה שהם אינם מצליחים לצאת משדה החוויות שלהם ולהבין שנשים חוות את העולם אחרת מהם".

"נראה שהעובדה שגברים אינם נחשפים על פי רוב לפניות אלה, וגם המיעוט שנחשף אליהן אינו חווה אותן באופן מטריד, מובילה לכך שגברים מתייחסים בביטול לחוויה הזו ואינם סבורים שמדובר בהטרדה כלל", היא מוסיפה. "פער זה מרמז שגברים בעצם אינם מבינים את המציאות היומיומית הבלתי נסבלת שחוות הנשים במרחב הציבורי, ממש כאילו ששני המינים חיים בגלקסיה אחרת" .

סרטונים ושלטי חוצות: כך מטפלים בתופעה בעולם

ד"ר מור מסבירה כי הטרדת הרחוב היא נושא בוער, המעסיק מדינות רבות בעולם המערבי. מסתבר כי למרות שנושא ההטרדות המיניות נחקר יותר בשנים האחרונות ונמצא על סדר היום הציבורי בישראל, לא רק שההטרדות ברחוב אינן פוחתות, אלא שהן אף מחמירות והשלכותיהן רבות וקשות. מעל לכל, ההטרדה ברחוב מזינה את פחד הנשים מפני אלימות מינית ופוגעת בתחושת הביטחון שלהן.

במדינות רבות בעולם מייחסים חשיבות רבה לטיפול בתופעה. בארה"ב הוקם ארגון Stop Street Harassment, הפועל באופן נמרץ למיגור התופעה. למשל בניו יורק, בבוסטון ובוושינגטון ניתן לראות קמפיינים גדולים ברכבת התחתית הקוראים לעצירת הטרדת הרחוב.

הטרדה מינית. יורם לימודים
מתוך סרטון של נשים מטרידות מינית גברים בארץ/יורם לימודים

באיחוד האירופי הרחיקו לכת עד לכדי נקיטת אמצעים חוקיים נגד הטרדות מיניות מזרים. סרטונים המתעדים הטרדות רחוב מציפים את הרשת בניסיון לשים סוף לתופעה המכוערת. גם קמפיינים נגד התופעה מציפים את התחבורה הציבורית בלונדון ובבירות אירופה השונות, עם כותרות ענק הזועקות: "זה לא בסדר!".

לדברי ד"ר מור, לאור הפעילות המרובה הנעשית בעולם, נראה כי למדינת ישראל יש עוד דרך ארוכה לעשות בכל הקשור למודעות לנושא הטרדת הרחוב ולטיפול בה. "הטרדת רחוב זוכה ליחס מבטל ולמזעור, למרות שבמציאות היא שוללת מנשים את תחושת הביטחון במרחב הציבורי", היא מסכמת. "הטרדה מינית מידי זרים הופכת למעשה את כל המרחב הציבורי לסביבה עוינת יומיומית עבור נשים. על כן, יש לראות במכלול ממצאי המחקר אזהרה נגד המשך ההתעלמות הציבורית ממנה".

"זו לא הרגשה טובה, זה לא נעים"

בעקבות התוצאות המטרידות, יצאנו לבדוק מה חושב הציבור על התופעה. אחת הנשים שפגשנו סיפרה כי רק אתמול הוטרדה מינית על ידי מאבטח. כשנשאלה מה היא מגדירה הטרדה מינית, השיבה: "כשהוא בא לבדוק אותי עם הזה (מגנומטר, ד"י) ועשה לי קצת בתחת, קצת הזוי".

ליאן בכר, תושבת תל אביב, אמרה כי הטרדה מינית "זה כשזה ממש חוצה את הגבול ולא נעים וממש נכנסים לנו לפרטיות. אני יושבת באוטובוס ומישהו בא ונוגע לי בטלפון. הוא ניסה להתחיל איתי, אבל מה אתה נוגע לי בטלפון?". ליה גלעדי, תושבת תל אביב, הוסיפה: "הם שורקים אלייך, מסתכלים עלייך, זו לא הרגשה טובה, זה לא נעים".

"היה לי מקרה כזה לפני כמה זמן", סיפר גד בן-דב, תושב תל אביב. "עברה גברת שהתחפשה ל'קאט וומן' ומישהו בא וכמעט סטר לה על התחת וזה חמור מאוד, פה ב'תל אביב סיטי'". כשנשאל אם הטרידו אותו ברחוב, השיב: "כן, אבל לא הרגשתי מוטרד. זה רק חיזק לי את האגו".

לפניות לכתבות:
עדי חשמונאי - adihashmonai@walla.com
דנה ירקצי - danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully