וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ של בריטניה: יש "התקדמות ניכרת" בשיחות הגרעין

בתום פגישה עם מקביליו מארה"ב, מצרפת ומגרמניה, הבהיר האמונד כי עדיין נותרו סוגיות מרכזיות שעליהן טרם הושגה הסכמה: "עכשיו זה הזמן לקחת החלטות קשות". חמינאי: "דורשים הסרה מידית של הסנקציות"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שר החוץ של בריטניה פיליפ האמונד אמר הערב (שבת) בתום פגישה בלונדון עם מקביליו מארצות הברית, צרפת וגרמניה כי יש הסכמה לכך שחלה "התקדמות ניכרת" בשיחות הגרעין עם איראן. עם זאת, הוא הוסיף כי נותרו עדיין סוגיות בולטות שעליהן אין הסכמה.

"הסכמנו על כך שישנה התקדמות ניכרת בנושאים מרכזיים, אולם עדיין יש סוגיות חשובות שעליהן טרם התקבלה הסכמה", הוסיף האמונד. "עכשיו זה הזמן לקחת החלטות קשות, במיוחד מבחינתה של איראן".

בשעות הצהריים התייחס קרי במסיבת עיתונאים בלוזאן שבשוויץ לשיחות הגרעין עם איראן והשמיע קו דומה לזה של האמונד. קרי הבהיר כי בימים האחרונים הושגה "התקדמות אמיתית" בין הצדדים, אך עדיין נותרו פערים. "עדיין לא הגענו לקו הסיום", הוסיף קרי, שהדגיש כי המעצמות "מאוחדות במטרתן לוודא שתכנית הגרעין של איראן מיועדת לצורכי שלום".

בדבריו רמז קרי להצהרתו של שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, שלפיה ארצו מעוניינת שהסכם הגרעין יבטיח שאיראן לא תוכל לפתח פצצה. "צרפת רוצה הסכם, אבל הסכם איתן שמבטיח כי לאיראן תהיה גישה לאנרגיה גרעינית למטרות אזרחיות, אך לא לפצצת אטום", אמר פביוס בריאיון לתחנת רדיו צרפתית.

שר החוץ של בריטניה פיליפ האמונד, שר החוץ של צרפת לורן פביוס ושר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בהצהרה על הגרעין האיראני בלונדון, 21 במרץ 2015. רויטרס
האמונד/רויטרס

במקביל, שלל המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כל אפשרות לשיתוף פעולה עם ארצות הברית במזרח התיכון והבהיר כי השיחות עמה מתמקדות אך ורק בנושא הגרעין. בנאום שנשא בעיר משהד, שבצפון-מזרח המדינה לכבוד ראש השנה הפרסי, אמר חמינאי כי יש להסיר את הסנקציות מיד עם חתימת ההסכם, ולא בהדרגה.

"המשא ומתן עם ארצות הברית הוא רק על נושא הגרעין ולא על שום דבר אחר", הצהיר המנהיג העליון בפני הקהל הנלהב. "מטרותיה של ארצות הברית בכל הנוגע לאזור הן הפוכות למטרותינו", הוסיף חמינאי, שהאשים את וושינגטון באי-היציבות בסוריה, בלוב ובמצרים. הצהרותיו לוו בקריאות "מוות לאמריקה" מצד אלפי האנשים שהגיעו לנאום. בדבריו הנחרצים הביע למעשה חמינאי התנגדות לתקווה שהביע נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שלפיה הסכם על תכנית הגרעין עשוי להוביל לשיתוף פעולה במזרח התיכון, בעיר נגד דאעש וארגוני טרור נוספים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המו"מ הוא רק על הסכם הגרעין". המנהיג העליון חמינאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

חמינאי, שדיבר במשך יותר משעה, הדגיש כי טהראן דורשת שהסנקציות יוסרו מידית במסגרת ההסכם, ולא בהדרגה כפי שש המעצמות דורשות. המנהיג העליון גיבו את צוות המשא ומתן וקרא לכל האזרחים לתמוך במטרות הממשלה. "הסרת הסנקציות היא חלק מהמשא ומתן ולא התוצאה שלו", אמר חמינאי. "הסנקציות הן הכלי היחיד שיש לאויב נגד האומה שלנו", הוסיף והדגיש כי על איראן לחזק את כלכלתה, משום שלטענתו הסתמכות על סיוע זר לא שווה את הסיכון שיש בכך.

נוסף על כך, חמינאי כינה את הסרטון שפרסם אובמה לכבוד ראש השנה הפרסי, שבו פנה למנהיגי איראן ולאזרחים לנצל את ההזדמנות להגיע להסכם, "לא אמיתי". הוא דחה את טענותיו של אובמה שלפיהן ישנם גורמים באיראן שלא מעוניינים בפתרון דיפלומטי בנושא הגרעין. "מה שהאומה האיראנית לא רוצה הוא להסכים למה שהאמריקנים רוצים לכפות עליה באמצעות כוחות", אמר חמינאי. "הממשלה, המשלחת שלנו והעם שלנו לא יקבלו זאת".

(עדכון ראשון: 20:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully