וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה במסר לאיראנים: "קיימת הזדמנות היסטורית לפתרון נושא הגרעין"

בהודעה לרגל השנה הפרסית החדשה, מסר נשיא ארצות הברית לאזרחי איראן ולמנהיגיה כי השנה הזו היא "ההזדמנות הטובה ביותר מזה עשורים" לשינוי היחסים בין המדינות. לדבריו, "זה רגע שאולי לא ישוב בזמן הקרוב"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(שר החוץ של איראן: "יש התקדמות, אך יש סוגיות נוספות שצריכות להיפתר")

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר הלילה (שישי) בהודעה לאזרחי איראן ולמנהיגיה לרגל חגיגות ה"נורוז", השנה הפרסית החדשה, כי השנה הזו היא "ההזדמנות הטובה ביותר מזה עשורים" כדי לשנות את היחסים בין המדינות, וכי זה "רגע שאולי לא ישוב בזמן הקרוב". כמו כן, הוא הוסיף כי שיחות הגרעין עם איראן אמנם בתהליך, אך נותרו פערים בין המדינות. "אני מאמין כי לאומות שלנו יש הזדמנות היסטורית לפתור את הבעיה הזו בדרכי שלום, הזדמנות שאל לנו לפספס", אמר.

אתמול מסר מקור בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לעיתון "אל-חיאת", כי ארצות הברית ואיראן הגיעו להבנות ברוב הנושאים סביב תכנית הגרעין של טהראן והן צפויות לחתום על הסכם הבנות פוליטי עד סוף החודש. המקור הוסיף כי הצדדים הסכימו על תכנון מחדש של כור המים הכבדים באראק וכי לא יופק בו פלוטוניום.

נשיא ארה"ב ברק אובמה מודיע שהחליט לתקוף יעדי דאעש בעיראק. הבית הלבן, 8 באוגוסט 2014. רויטרס
"לאומות שלנו יש הזדמנות היסטורית לפתור את הבעיה הזו בדרכי שלום". אובמה/רויטרס

לדבריו, טהראן תסתפק בהעשרת אורניום ברמה של 5%. בתמורה יופשרו כמאה מיליארד דולרים השייכים לאיראן שהוקפאו כחלק מהסנקציות שהוטלו עליה. כמו כן, איראן תוכל לייצא מחדש נפט ולהשתמש במערכת הבנקאות הבינלאומית. הגורם הבהיר כי העיצומים יוסרו בהדרגה במהלך תקופת זמן של עשר עד חמש עשרה שנה.

אתמול נמשכו השיחות בעיר לוזאן שבשוויץ בין שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, לבין שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי. לדבריו של זריף, "יש התקדמות, אך יש סוגיות נוספות שצריכות להיפתר ונחוצה עוד עבודה". זריף סירב לפרט אילו סוגיות עדיין נותרו במחלוקת. איראן ושש המעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - מקוות להגיע להסכם מסגרת עד סוף החודש ולהסכם סופי עד ה-30 ביוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully