וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשבישראל מרכיבים ממשלת ימין, ברשות מחכים בפינה עם נבוט

21.3.2015 / 0:34

אחרי שהכריז שפתרון שתי המדינות בלתי אפשרי, אבו מאזן מעביר הילוך: פנייה להאג, הכרה במועצת הביטחון ובחינת התיאום עם ישראל. וגם: הפרשנות הפוליטית של ג'יבריל רג'וב לבחירת נתניהו

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לא לקח יותר מדי זמן, וכמה שעות בלבד לאחר פרסום תוצאות האמת של הבחירות בישראל, הוא התייחס לניצחונו של בנימין נתניהו. "ישראל אינה רצינית לגבי פתרון שתי המדינות", הסביר אבו מאזן. קשה עדיין להסביר בדיוק מה הייתה כוונתו של המשורר.

האם דווקא באותו היום שבו אמור הוועד הפועל של אש"ף להתכנס כדי לדון בהמשך התיאום הביטחוני, אומר יו"ר הרשות את הדברים האלה, ברמיזה לכך שהתיאום הביטחוני עם ישראל קרוב לסיומו? או שמא אבו מאזן כבר רומז על כך שבכוונתו להחזיר בקרוב את המפתחות לידי ישראל ולתת לה לנהל את ענייני הגדה המערבית? ואולי בכלל זה עוד איום סרק שנועד להפחיד את מצביעי נתניהו, שלא נראים חושים במיוחד ממותו של פתרון שתי המדינות?

עוד בוואלה חדשות:
הבית הלבן על ניצחון נתניהו: אובמה עדיין תומך בפתרון שתי המדינות
בליץ הראיונות וספין הערבים: כך הפך נתניהו הפסד לניצחון
בחזרה למציאות: בתחום המדיני, נתניהו עוד יגלה שהצליח יותר מדי

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, במסיבת עיתונאים בקהיר, 11 באוגוסט 2014. AP
יסתפק בפנייה להאג? עריקאת/AP
האם הממשל האמריקני יטיל וטו במועצת הביטחון? כנראה שלא.

ראש צוות המשא ומתן מטעם אש"ף, סאיב עריקאת, הבהיר כבר ביום שלישי מה הצעדים הבאים שאותם מתכננת הרשות. עריקאת הבלתי-נלאה כבר הבין לאחר פרסום המדגמים שנתניהו יהיה ראש הממשלה הבא, ולכן הבהיר שבכוונת הפלסטינים להאיץ את פניותיהם נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג. עם זאת, ספק אם הרשות הפלסטינית תסתפק בכך.

לנוכח ההקמה המסתמנת של ממשלת ימין, שהתגובה אליה מצד הקהילה הבינלאומית והממשל האמריקני ככל הנראה תהיה הפניית עורף, סביר שהרשות תפנה שוב למועצת הביטחון של האו"ם בדרישה להכיר בפלסטין כמדינה. האם הממשל האמריקני יטיל אז וטו כדי לעצור החלטה שכזו? כנראה שלא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר תוצאות הבחירות 2015. מרץ 2015. ראובן קסטרו
"העמדות שלו מוכרות לנו. לא יהיו כאן משחקים מיותרים". נתניהו/ראובן קסטרו

הפנייה לבית הדין הבינלאומי או למועצת הביטחון נראית בשלב הזה כקלה בבעיותיו של נתניהו בהקשר הפלסטיני. בניגוד לסדר העדיפויות שהצטייר בתקשורת, הבעיה הראשונה שתשחר לפתחו של ראש הממשלה, אינה מחירי הדיור ואפילו לא איראן, כי אם כספי המיסים של הפלסטינים, והתיאום הביטחוני, שנמצא על הכוונת של הנהגת אש"ף ופתח. כלומר, אם ישראל לא תשחרר את כספי המיסים הפלסטינים ובקרוב, התיאום הביטחוני ייעצר.

ההשלכות של הפסקת התיאום ברורות. ראשית, עשרות פעילי חמאס והג'יהאד האיסלאמי יוכלו לעשות כל העולה על רוחם, ללא פעילות מסכלת מצד הרשות. שנית, במישור העממי, המשטרה הפלסטינית, שמונעת לא פעם חיכוכים ועימותים עם צה"ל בשטחים, לא תעשה זאת יותר, ופוטנציאל ההסלמה בשטח יגבר.

אם כן, ההיגיון מצביע על כך שכעת, לאחר שהסתיימו הבחירות בישראל, נתניהו יהיה פטור משיקולים אלקטורליים - לפחות לזמן הקרוב - ולכן יתיר את העברת כספי המיסים. אולם אין זו בחירה קלה עבור ראש הממשלה. מדובר בכספים פלסטיניים לכל דבר, אולם נתניהו כבר הצהיר בעבר כי כל עוד הרשות לא תחזור בה מפנייתה לבית הדין הפלילי הבינלאומי, ישראל תשמור אצלה את הכספים.

בית הדין הבינלאומי לצדק – האג 3 בפברואר 2015. AP
שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג/AP

מדובר בנשק לכל דבר בשדה הקרב הדיפלומטי. כעת, האתגר המרכזי העומד בפני נתניהו הוא הפשרת כספי המיסים, ובאותו הזמן מניעה מהרשות לפנות לבית הדין בהאג. למרות כל זאת, אנשיו הקרובים ביותר של יו"ר הרשות נזהרו מאוד מלצאת בהתקפות אישיות נגד נתניהו. "זה מפתיע, אני חייב לומר לך", אמר בכיר בפתח. "הוא מנהיג. אם אנחנו אוהבים את זה או לא, הוא הוכיח שהוא יכול להיחלץ ממצבים קשים".

בכיר נוסף המקורב לאבו מאזן הסביר שעבור הרשות יהיה קל יותר במובן מסוים לפעול מול ראש הממשלה. "העמדות שלו מוכרות לנו. לא יהיו כאן משחקים מיותרים", הבהיר. שניהם דיברו על כך שהרשות לא תמהר לנקוט צעדים לפני שיתברר לאן מועדות פני נתניהו. למרות הדיון היום על דרכי היישום של החלטת המועצה המרכזית בדבר עצירת התיאום הביטחוני, לא צפויות החלטות בעלות משמעות בשטח בשלב זה.

העולם לא יעמוד בחיבוק ידיים

השאלה שמטרידה את כולם היא איזה נתניהו בדיוק יפגשו הפלסטינים בחודשים הקרובים. האם יהיה זה אותו ביבי מהימים האחרונים של הקמפיין - לעומתי, מתלהם ושש אלי קרב - או שמא זה שניהל איתם משא ומתן חשאי באמצעות שליחו יצחק מולכו, והגיע אפילו להבנות מרחיקות לכת?

הירדנים והמצרים מוטרדים אף הם משאלה זו. כבר ביום רביעי, פורסם שמצרים תקבל מהשותפות במאגר "תמר" גז בשווי של כמיליארד ומאתיים מיליון דולר, אולם המצרים בהחלט חוששים מאפשרות של הסלמה בגדה. בעמאן, מקווים שנתניהו ידע להרגיע את הרוחות סביב ירושלים.

גם הקהילה הבינלאומית, וארצות הברית בראשה, לא יעמדו בחיבוק ידיים אם תואץ הבנייה בהתנחלויות, שאותה הבטיח נתניהו לקהל הישראלי במהלך קמפיין הבחירות שלו. האיחוד האירופי קרא כבר אתמול לחדש את המו"מ בין ישראל והרשות. אם הדבר לא יקרה - והוא לא צפוי לקרות - הרי שהאיחוד צפוי לנקוט צעדים של ממש נגד ישראל, כאלה שיפגעו בכלכלתה. האם זה יוביל לשינוי מדיניותה של ממשלת ימין ישראלית? כנראה שלא. אולם זה בהחלט יעודד את הפלסטינים להמשיך במאבקם הדיפלומטי תחילה, ולאחר מכן אולי גם העממי, נגד ישראל ונגד נתניהו.

ג'יבריל רג'וב: "נתניהו מצוין עבורנו"

מזכיר הוועדה המרכזית של הפתח, ג'יבריל רג'וב, נשמע משועשע למדי ביום רביעי בבוקר, כמה שעות לאחר פרסום התוצאות. "אלוהים יעזור לכם ולנו", אמר בציניות האופיינית לו. רג'וב, שבעברו העביר 17 שנים בבתי הכלא בישראל ועקב מקרוב אחר המתרחש בבחירות, פירט בשיחה עם וואלה חדשות את כל "היתרונות" של ניצחון נתניהו עבור הפלסטינים. "זה רק יפגע בכם, בישראלים", טען. בנוגע לתיאום הביטחוני, אמר: "כל נושאי התיאום הביטחוני והקשר לישראל תלוי בהקמת מדינה פלסטינית. כל נושא. כלומר אם לא תקום מדינה פלסטינית זה ישפיע על הקשר בין ישראל לרשות בכל הרמות".

ג'יבריל רג'וב בראיון לאבי יששכרוף וינון מגל ברמאללה, 5 פברואר 2013. דרור עינב
"אנחנו לא מתכוונים להרים דגל לבן". רג'וב/דרור עינב

לדבריו, "נתניהו אומר שהוא מתנגד למדינה פלסטינית? זה מצוין עבורנו. זה רק יוכיח לקהילה הבינלאומית שאין לנו עם מי לדבר בצד הישראלי". רג'וב הוסיף: "אני רוצה לומר לך ולישראלים: תקום מדינה פלסטינית, אם ירצה או לא ירצה נתניהו. התוצאות של הבחירות מוכיחות כי המחשבה הגזענית שולטת אצלכם במדינה. בסופו של דבר גם הם, נתניהו והימין, יבינו שאין דרך אחרת מלבד פתרון של שתי מדינות".

"אנחנו לא מתכוונים להרים דגל לבן", הוסיף רג'וב. "הימין לא מפחיד אותנו, אלא רק מזיק לישראל וליציבות באזור. אנחנו נמצאים כאן ואין לנו ארץ אחרת. הימין בישראל צריך להבין שלא יקבל ביטחון כל עוד אין שלום - או שימשיך בהתנחלויות, ואז זו מערכה פתוחה מולנו, או שלא. אם הממשלה החדשה בישראל תמשיך במדיניות הקודמת שלה, הרי שמשמעות הדבר שהיא מובילה לעימות".

לפניות לכתב: aviissacharoff@walla.com

(עדכון אחרון: 19:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully