וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות של דרעי: הפסד שכולו ניצחון

19.3.2015 / 15:56

ש"ס אמנם איבדה ארבעה מנדטים, אבל דרעי קם לשחר חדש. לראשונה מאז 1984 הוא בעל הבית היחיד. מיגור כיסי המרד במפלגה יאפשר לו ניהול שקט, וסופסוף הוא יוכל לעשות בדיוק מה שהוא רוצה ומאמין בו: להחזיר עטרה ליושנה

פניו החתומות של אריה דרעי, שניצב בלב אולם האירועים בבנייני האומה בירושלים לאחר סגירת הקלפיות ביום שלישי, שידרו שמחה ועצב בה בעת. הריקודים הסוערים של אנשיו גרמו לו להבין שהחגיגה אינה על ניצחון ש"ס, אלא על תבוסתו של אלי ישי. גם מבחינתו, והוא חלק זאת בשיחות עם חברים ביממה האחרונה, ירידה של ש"ס לחמישה מנדטים היתה מתקבלת בהשלמה, ובלבד ש"יחד" לא היתה חוצה את אחוז החסימה. נימוק מוצק היה בפיו: שלמות החברה החרדית-ספרדית מעל הכל. בנאום הניצחון לאחר הבחירות הגדיר זאת כך: "ש"ס אחת, מועצת חכמים אחת ומרן אחד".

כבר בשעה 18:00 של יום שלישי הגיעו לדרעי הדלפות ברורות שסיפרו על ריחוקה של יחד מאחוז החסימה. לא נאחל לגרועים באויבנו לחוות את שעבר על יו"ר ש"ס מאז פטירת מרן הגר"ע יוסף ועד יום שלישי האחרון. האיש גרס חצץ בשקים. הוא לא חמק מאף מוקש שהונח בדרכו. אבל בשבועיים האחרונים דרעי נטל את המושכות לבדו: הוא, מכשיר הסלולר שלו, וכל קסמו האישי גויסו למערכה. הוא יצא כשסכין בין שיניו ועם תובנה ברורה: זהו קרב חייו.

אריה דרעי במטה ש"ס לאחר תוצאות המדגם, ירושלים, מרץ 2015. מור שאולי
שמחה ועצב בה בעת. דרעי עם פרסום תוצאות הבחירות, ביום שלישי/מור שאולי

לא מעט כסף שפכה ש"ס בבחירות הללו. מרביתו על קמפיין השקופים. השלב הראשון נחל ניצחון מזהיר: הוא בלם את ההידרדרות בסקרים שהביאה הקלטת המפורסמת של הרב יוסף, ויצר סדר יום חברתי חדש. אבל השלב השני, שאמור היה להביא את המצביעים המסורתיים והחילוניים, נחל כישלון חרוץ.

ספירת הקולות מוכיחה שש"ס הפכה למפלגה אולטרה-חרדית, סטייל יהדות התורה. אלי ישי נגס בקצוות בלבד: 15 אלף קולות חרדיים-ספרדיים עברו צד, אבל המלחמה המכוערת וחילופי המהלומות סייעו לשלושה מנדטים לפחות לעבור אל הליכוד או אל כחלון. שני מתמודדים מהעשירייה השלישית של הליכוד ייכנסו לכנסת הודות לאנשי ש"ס לשעבר.

עצוב לאבד ארבעה מנדטים, אבל דרעי קם לשחר חדש. לראשונה מאז 1984 הוא בעל הבית היחיד בש"ס. הוא ידרוש מנתניהו – וכנראה גם יקבל - את תיקי הפנים (השמור לו עצמו) והדתות, כמו גם סגנות שר במשרד האוצר, וכך יהפוך לגורם דומיננטי בממשלה.

לפני כן, יהיה עליו להעביר את יחסיו עם נתניהו מקצה שיפורים. אך מיגור כיסי המרד במפלגה יאפשר לו ניהול שקט לאורך זמן. סופסוף יוכל דרעי לעשות בדיוק מה שהוא רוצה ומאמין בו: החזרת עטרה ליושנה. תתעוררו, המהפכה חוזרת.

ומילה אחת נוספת על קמפיין השקופים. אין מילים טובות רבות לומר על תקציבי העתק שהושקעו בקמפיין השקופים. ספי שקד, איש הפרסום מתל אביב, כשל בניסיון לפנות אל אוכלוסיות חלשות מחוץ למגזר החרדי. מנגד, היתה הצלחה פנים-מגזרית. ש"ס נחלה ניצחון מזהיר ברחוב החרדי, כשבתנאים כמעט בלתי אפשריים שמרה על כל מצביעיה, כאמור, למעט אלפים בודדים. הקמפיין "אבא מסתכל עלינו מלמעלה" הוכיח שהמותג ש"ס חזק יותר מכל הגימיקים.

אלי ישי במטה מפלגת יחד, מרץ 2015. טלי מאייר
כשל בהבאת הקהל שלו. אלי ישי לאחר פרסום המדגמים, ביום שלישי/טלי מאייר

ובצד של המפסידים, המסע של אלי ישי היה כמעט בלתי אפשרי. ישי היה יזם מבריק שחיבר קבוצות שונות לבלוק טכני שיכול היה להיכנס לכנסת אלמלא האיש מספר אחת של יחד, ישי עצמו, כשל בהבאת הקהל שלו. בעסקה המפותלת של מפלגת יחד, עוצמה לישראל של מרזל ובן ארי עשו את חלקם ואף למעלה מכך: לעשרות אלפי תומכיהם מימין נוסף נתח נכבד של מצביעים חב"דיים לצד חרד"לים מההתיישבות – בסך הכל למעלה ממאה אלף איש המפולחים בצורה ברורה בקלפיות לשלושה תת-מגזרים ברורים.

המסע הכושל של ישי יילמד בכל פעם שיבוא אי-מי ויעשה שבת לעצמו. פילוג ופרישה ממפלגה תמיד נגמר רע ליהדות החרדית כולה: גם הפעם, אך כפסע היה שההפסד של יחד ישחק לטובת ממשלת שמאל-לפיד לשלטון. לו ביבי היה מקבל עשרים מנדטים בלבד כפי שצפו הסקרים, והימין היה מאבד גם את ארבעת המנדטים של ישי, הרצוג ולפיד, עם ליברמן וכחלון, היו יורשים את המלוכה. למזלו של ישי, ביבי ניצח.

לפרסום מאמרים בוואלה חדשות לחצו כאן.

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully