וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "ארה"ב ואיראן יחתמו על הסכם מסגרת עד סוף החודש"

גורם בסבא"א אמר לעיתון "אל-חיאת" כי וושינגטון וטהראן הגיעו להבנות סביב רוב הסוגיות במשא ומתן על הגרעין. "כור המים הכבדים באראק יתוכנן מחדש ורמת האורניום המעושר תהיה 5%". בתמורה יוסרו הסנקציות בהדרגה. דיפלומט אירופי: "אנחנו עוד רחוקים מהסכם"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ארצות הברית ואיראן הגיעו להבנות ברוב הנושאים סביב תכנית הגרעין של טהראן והם צפויים לחתום על הסכם הבנות פוליטי עד סוף החודש – כך מסר היום (חמישי) מקור בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לעיתון אל-חיאת. המקור הוסיף כי הצדדים הסכימו על תכנון מחדש של כור המים הכבדים באראק וכי לא יופק בו פלוטוניום.

לדבריו, טהראן תסתפק בהעשרת אורניום ברמה של 5%. בתמורה יופשרו כמאה מיליארד דולרים השייכים לאיראן שהוקפאו כחלק מהסנקציות שהוטלו עליה. כמו כן, איראן תוכל לייצא מחדש נפט ולהשתמש במערכת הבנקאות הבינלאומית. הגורם הבהיר כי העיצומים יוסרו בהדרגה במהלך תקופת זמן של עשר עד חמש עשרה שנה.

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי בפגישה עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בלוזאן, שוויץ, 18 במרץ 2015. רויטרס
קרי, זריף וצוותי המשא ומתן, אתמול, בלוזאן/רויטרס

בנוסף לכך, הגורם טען כי האו"ם הציע לדון במסגרת המשא ומתן עם המעצמות בסוגיית התמיכה של איראן בחיזבאללה, בחמאס, בג'יהאד האיסלאמי ובארגונים נוספים שארצות הברית הכניסה לרשימת ארגוני הטרור. הגורם הוסיף כי איראן הציעה לדון בכך לאחר גיבוש הסכם הגרעין וציין כי שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף אמר שארגונים אלו מסייעים לאינטרסים האמריקניים במאבק בטרור בעיראק, בסוריה ובלבנון.

בניגוד לדברי הגורם, דיפלומט אירופי המעורה בשיחות הכחיש היום שנציגי איראן והמעצמות קרובים להסכם. "אני חושב שאנחנו עוד די רחוקים מהסכם", אמר הדיפלומט לסוכנות הידיעות הצרפתית. "אני באמת לא מאמין שנגיע להסכם מסגרת עד ליל שישי".

היום נמשכו השיחות בעיר לוזאן שבשוויץ בין זריף לבין שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי. לדבריו של זריף, "יש התקדמות, אך יש סוגיות נוספות שצריכות להיפתר ונחוצה עוד עבודה". זריף סירב לפרט אילו סוגיות עדיין נותרו במחלוקת. איראן ושש המעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה - מקוות להגיע להסכם מסגרת עד סוף החודש ולהסכם סופי עד ה-30 ביוני.

(עדכון ראשון: 12:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully