וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי קרים: פוטין בדרך לספח מחוז בגיאורגיה

18.3.2015 / 21:05

נשיא רוסיה חתם על הסכם עם דרום אוסטיה, שהכריזה על עצמאותה בשנת 2008. במסגרת ההסכם, ישולבו מנגנוני הביטחון והמכס בין שתי המדינות. בטבליסי ובמערב גינו את המהלך וטענו כי הוא יפגע ביציבות האזור

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

חוזר לעבוד: נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם היום (רביעי) על הסכם עם המחוז הגיאורגי הבדלני דרום אוסטיה, שיוביל לאיחוד כמעט מלא בין שתי הישויות המדיניות. בגיאורגיה ובמערב גינו את הסכם "הברית והאינטגרציה", מאחר שלטענתם מדובר בסיפוח האזור. רק לפני שנה סיפח פוטין את חצי האי קרים מאוקראינה ועתה חוששים מפני מהלך דומה. ארצות הברית והאיחוד האירופי כבר הודיעו כי לא יכירו בהבנות שהושגו בין הצדדים.

רוסיה ניצחה במלחמה בת חמישה ימים שניהלה עם גיאורגיה בשנת 2008 בעקבות הכרזת עצמאות מצד דרום אוסטיה והמחוז הבדלני הנוסף אבחזיה. בשנה שעברה נחתם הסכם דומה בין רוסיה לאבחזיה.

במסגרת ההסכם, שנחתם בטקס חגיגי בקרמלין בין פוטין לשליט דרום אוסטיה, לאוניד טיבילוב - בכיר לשעבר בקג"ב - כוחות הביטחון של המחוז, הצבא, הכלכלה, שירותי המכס ומשמר הגבול ישולבו עם אלו של רוסיה. "צעד נוסף בוצע היום במטרה לחזק את השותפות בינינו", הצהיר פוטין, שחזר להופיע בציבור ביום שני, אחרי 11 ימים שבהם נעדר ועורר גל של שמועות לגבי מצבו. טיבילוב שיבח את ההסכם, שיקל על תושבי דרום אוסטיה להשיג אזרחות רוסית, כ"אפשרות הטובה ביותר להבטיח את ביטחון המדינה". הוא טען כי האיחוד האירופי וארצות הברית צריכים לעסוק בענייניהם.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חותם על הסכם עם מנהיג דרום אוסטיה לאוניד טיבילוב בקרמלין, 18 במרץ 2015. רויטרס
פוטין בטקס החתימה על ההסכם עם מנהיג דרום אוסטיה טיבילוב, היום/רויטרס

במקביל, אלפי אנשים התאספו במוסקבה מחוץ לחומות הקרמלין וחגגו את יום השנה הראשון לסיפוח קרים, בצעד שמסמל את התמיכה הנרחבת במדיניות החוץ של פוטין מצד הציבור. תחת כרזות שבהן נכתב "אנחנו ביחד" ו"קרים שלנו", צעירים ומבוגרים רקדו ושרו בזמן שלהקה צבאית ניגנה שירים פטריוטיים. גם בערים נוספות ברחבי רוסיה ובקרים נערכו עצרות תמיכה, כשבלונים וגדלי רוסיה מתנוססים מעליהם.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
הפגנת תמיכה בסיפוח חצי האי קרים במוסקבה, רוסיה, 18 במרץ 2015. רויטרס
הפגנת התמיכה בסיפוח קרים במוסקבה, היום/רויטרס

הפופולריות של פוטין זינקה לאחר נאום שנשא לפני שנה, כשהפציר בפרלמנט לאשר את סיפוח קרים, שנכבש בידי כוחות רוסיים אחרי ההפיכה באוקראינה שבה הודח בעל בריתו של פוטין ויקטור ינוקוביץ'. פוטין, שנכח לזמן קצר בעצרת במוסקבה, אמר לקהל כי המדינה תתגבר על כל הקשיים מבחוץ - כשהוא התייחס לסנקציות הכלכליות שהטיל המערב על רוסיה בעקבות סיפוח קרים ומעורבותה במלחמת האזרחים במזרח אוקראינה.

"מדובר בצעד ציני ופרובוקטיבי מצד רוסיה", הצהירה שרת החוץ של גיאורגיה טמאר ברוצ'שווילי. "מבחינתו מדובר בצעד לקראת סיפוח המחוז". מחלקת המדינה האמריקנית מסרה כי "עמדתה של ארצות הברית כלפי דרום אוסטיה ואבחזיה נותרה ברורה - המחוזות הללו הם חלק בלתי-נפרד מגיאורגיה ואנחנו נמשיך לתמוך בעצמאות גיאורגיה, בריבונותה ובשלמות הטריטוריאלית שלה". שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני אמרה כי החתימה "היא צעד נוסף נגד המאמצים המתמשכים לחיזוק הביטחון והיציבות באזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully