וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם הערבי כבר מרכיבים קואליציות ליום שאחרי הבחירות

17.3.2015 / 9:30

אחרי תקופה ארוכה של סיקור מנומנמם, תהפוכות הימים האחרונים הצליחו לנער את העולם הערבי מאדישותו. מנסיכויות המפרץ ועד רמאללה, רבים חוששים שהידרדרות ביחסים עם הפלסטינים היא רק עניין של זמן

צילום: גדעון צנטנר, אבי כהן, ניב אהרונסון, שלומי גבאי, ערן גילווארג, אדריאן הרבשטיין, לע"מ, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

קצת לפני השעה 7:00 כבר צלצל הטלפון הנייד. המספר חסוי; על הקו, בכיר פלסטיני, שביקש לשמוע על ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות בישראל. עבור הרשות הפלסטינית, ולא רק עבור מדינת ישראל, זהו יום מכריע. אפילו הציבור הפלסטיני כבר לא נראה חסר עניין כל כך ב-48 השעות האחרונות. האפשרות של מהפך אפשרי גרמה לכולם לצאת מאדישותם, וכלי התקשורת, כמו גם מקבלי ההחלטות בעולם הערבי, מגלים עניין אינסופי בפרטים הקטנים ביותר שניתן להעלות על הדעת בנוגע לבחירות - החל מהרכבי הקואליציה המסתמנים, ומהסיוט שכולם חוששים ממנו, "ממשלת אחדות", או ממשלת קיפאון בעיני אי-אלו אישים בצד הערבי.

אחת הדוגמאות הבולטות הבוקר היא כתבה שפורסמה באתר האינטרנט של ערוץ אל-ערביה. הכותרת אומרת "ה'משהו' ממצרים מאיים על נתניהו בבחירות". הכוונה, כמובן, לעבר המצרי של אמו של יצחק הרצוג, אורה, שנולדה באיסמעיליה. באל-ערביה מספרים שמשפחתה של אורה הרצוג הוגלתה למצרים על ידי השלטון העות'מאני ב-1915, ושהתה שם שנים רבות. אורה נולדה באיסמעיליה ב-1924, למדה בבית ספר צרפתי בעיר ולמדה ערבית בלהג מצרי. הכתבה ממשיכה בתיאור נפלאותיה של משפחת הרצוג, המתוארת שם כמקבילה הישראלית של "משפחת קנדי". הרצוג זוכה לשלל תמונות מחמיאות.

עם זאת, העניין לא מסתכם ברשת אל-ערביה הסעודית. גם ערוץ אל-ג'זירה, המתחרה הקטארי, עוסק בהרחבה בבחירות בישראל ובהצהרות האחרונות של בנימין נתניהו מאמש, ששללו את רעיון הקמתה של מדינה פלסטינית. באל-ג'זירה מתוכננים שפע של שידורים מיוחדים לכל אורך יום הבחירות: שלוש ניידות שידור נפרסו ברחבי הארץ, ובשעה עשר בערב, מספר לי ווליד אל-עומרי, מנהל משרדי אל-ג'זירה בישראל, ייערך שידור חי מהמטות של הליכוד, העבודה והרשימה המשותפת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משפחת קנדי המצרית-ישראלית. תמונות מחייו של יצחק הרצוג, בכתבה שפורסמה הבוקר ברשת אל-ערביה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דבריו של נתניהו נגד הקמת המדינה הפלסטינית, העירו משנתו גם את ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, שעד אתמול, לפחות, שמר על שתיקה חשודה. אמש, הוא כבר לא התאפק, ותקף את ראש ממשלת ישראל. בצמרת הפלסטינית אין תמימות דעים בימים אלה לגבי זהותו של ראש הממשלה הישראלי "הרצוי" עבור הפלסטינים. חמאס רוצה בניצחון נתניהו, מפני שכל משא ומתן אפשרי בין ישראל לרשות יפגע בארגון. גם רבים מבכירי פתח מעדיפים לראות את נתניהו מנצח, מאחר שהדבר יקל עליהם - בעיניהם - את המאבק הדיפלומטי בישראל. ניצחון של הרצוג עם ממשלה צרה, לא יוכל להוביל, לראייתם, לשינוי דרמטי ביחסים מול הפלסטינים. ממשלת אחדות, כמובן, לא תשנה במאום את המציאות הנוכחית.

עם זאת, לא מעט מקרב הבכירים הפלסטינים שעמם שוחחתי בימים האחרונים, נשמעים מלאי תקווה שיתרון של הרצוג יאפשר לו להקים ממשלה עם תמיכה צמודה של המפלגה הערבית. במצרים ובירדן נוקטים גישה שונה מעט. שם למדו להסתדר עם נתניהו בחודשים האחרונים, אך הקיפאון המדיני מול הפלסטינים, וההצהרות האחרונות של ראש הממשלה, הבהירו להם שאם תכהן בישראל ממשלת ימין, לא צפוי שקט בחזית הפלסטינית. בקהיר גם לא אוהבים, וזה כבר אינו סוד, את המדיניות הפייסנית של ממשלת נתניהו כלפי שלטון חמאס ברצועה.

הכותרת הראשית של האתר "מען" הפלסטיני, מספרת הבוקר על "קטר הבחירות בישראל שיוצא לדרך". העורך הראשי של האתר, נאסר א-לחאם אמר לי הבוקר שהעניין בבחירות עצום, וכולל גם את הציבור הפלסטיני. לדבריו, כולם - ללא יוצא מן הכלל - "נגד נתניהו". "זה לא נכון שאין כאן עניין של האנשים. הם רוצים שינוי. נתניהו הפך להיות יותר שנוא משרון, שהיה עד כה השנוא ביותר מבין ראשי הממשלה בישראל. הרשתות החברתיות מלאות בהתייחסויות לבחירות. ערוצי הטלוויזיה, תחנות הרדיו. כל כלי רכב שמשדר בימים אלה באמצעות לוויין גויס בימים האחרונים כדי לסקר את הבחירות. הכל כאן רוצים במפלת נתניהו, אפילו חמאס".

החשש בקרב מדינות ערב המתונות מפני עלייתה של ממשלת ימין בישראל, אינו סוד. בעמאן, בריאד, בנסיכויות, בקהיר וגם ברמאללה, מבינים שבמקרה של עליית ממשלת נתניהו-בנט-ליברמן, העימות עם הפלסטינים הוא כמעט בלתי-נמנע ומכאן שההתדרדרות ביחסים בין ישראל לבין אותן מדינות, היא עניין של זמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ראש הממשלה בנימין נתניהו מצביע בבחירות 2015, ירושלים.. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
ראש הממשלה נתניהו מצביע הבוקר בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully