וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד להרעלה: פגרי עופות דורסים בסכנת הכחדה נמצאו בגולן

14.3.2015 / 0:42

ארבעה פגרים של נשרים ושני פגרים של עזניות שחורות נמצאו בסמוך למושב קשת. ככל הנראה הם מתו לאחר שאכלו פגר מורעל. רשות הטבע והגנים פתחה בחקירה. "מאז 2007 לא הייתה הרעלה כזאת. אנחנו עדיין לא יודעים מה ממדי ההרעלה"

פגרי עופות דורסים בסכנת הכחדה שהורעלו נמצאו ברמת הגולן  מרץ 2015. גל אריאלי, רשות הטבע והגנים
פקחי רשות הטבע והגנים בזירת ההרעלה, אתמול/רשות הטבע והגנים, גל אריאלי

פגרים של ארבעה נשרים ושתי עזניות שחורות נמצאו אתמול (שישי) בסמוך למושב קשת שברמת הגולן. ככל הנראה הם מתו לאחר שאכלו פגר מורעל. מדובר בעופות דורסים שנמצאים בסכנת הכחדה. העזנייה כבר לא דוגרת בישראל, אך מגיעה באופן נדיר מדי פעם בחורף לגולן. תפוצת הנשר בישראל ירדה בעשור האחרון בצורה דרמטית וברשות הטבע והגנים עושים מאמצים לבלום את התופעה.

שמונה שנים חלפו מאז הרעלת הנשרים בגולן שהביאה בעקבותיה את תכנית החירום לעידוד הילודה של העוף הדורס. אתמול נדהמו אנשי רשות הטבע והגנים מהרעלה גדולה נוספת. בסמוך לשעה 11:00 קיבלו פקחי הרשות דיווח מבוקרים ממושב קשת על פגרים החשודים כנשרים באזור ציר הנפט נפחא שברמת הגולן. הפקחים שהגיעו למקום מצאו ארבעה פגרים של נשרים ושני פגרים של עזניות שחורות, מיני עופות דורסים שנמצאים בסכנת הכחדה חמורה.

עוד בוואלה חדשות:
דיסקין הודיע על תמיכה בהרצוג: "נתניהו נכשל והתחמק מאחריות"
הפשע והאלימות השתלטו על המגזר הערבי - והוא צמא לפתרונות
בית המשפט קבע: עיתונים חרדים יחויבו לפרסם מפלגת נשים

פגרי עופות דורסים בסכנת הכחדה שהורעלו נמצאו ברמת הגולן  מרץ 2015. גל אריאלי, רשות הטבע והגנים
הנשרים והעזניות אכלו פגר של פרה שעליה פוזר רעל/רשות הטבע והגנים, גל אריאלי

בסמוך לפגרי העופות הדורסים נמצא פגר של פרה שעליה פוזר רעל. ברשות הטבע והגנים חושדים כי הנשרים והעזניות אכלו מפגר הפרה וכך הורעלו בעצמם למוות. הפקחים ערכו סריקות רגליות בסיוע מסוק, בניסיון לאתר ולבדוק אם ישנם פגרים נוספים של חיות בר שהורעלו אף הם. בנוסף, פתחה הרשות בחקירה על מנת להבין את נסיבות האירוע ולאתר את החשודים בהרעלה. "מאז 2007 לא הייתה הרעלה כזאת", סיפר אלדד איתן, מנהל שמורת גמלא שברמת הגולן. "אנחנו עדיין לא יודעים מה ממדי ההרעלה. באופן טבעי, נשרים שאוכלים אוכל מורעל, מנסים לחזור הביתה ויכולים ליפול ולמות במרחק של קילומטרים מפה. גם בהרעלה שהייתה לנו ב-2007 מצאנו בהתחלה שבעה-שמונה פגרים של נשרים, אבל אחרי ימים ארוכים של סריקות מצאנו בסוף 48 פגרי נשרים".

"מאמצים של שנים בשימור אוכלוסיית הנשרים בצפון ישראל ירדו לטמיון. ארבעת הנשרים שהורעלו למוות הם חלק ניכר מהאוכלוסייה אשר נמצאת בתהליך שיקום", אמר שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים. "רשות הטבע והגנים נחושה למצות את הדין עם האשמים ותעשה כל מאמץ להביאם לדין. אני קורא לכל בעלי הבקר והחקלאים לסייע לנו במניעת הרעלות ולהודיע לפקחי הרשות על כל חשד להרעלה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"היינו מלאי תקווה שהן יחזרו לקנן פה"

העזנייה נחשבת לדורס הגדול ביותר שקיים היום בעולם ומוטט הכנפיים שלה מגיעה עד לאורך של כשלושה מטרים. לפני עשרות שנים הפסיקה העזנייה לדגור בישראל, אולם בשנים האחרונות החלו עזניות בודדות לבקר באזור רמת הגולן במהלך עונת החורף. "היינו מלאי תקווה שאולי הן יחזרו לקנן פה", הוסיף איתן. "בשנה שעברה הגיעו לגמלא שש עזניות והן נשארו כאן חצי שנה. השנה ראינו ארבע עזניות, אבל שתיים מהן מצאנו עכשיו מתות".

שמורת גמלא שנחשבה עד לפני שנים בודדות למושבת הנשרים הגדולה בישראל איבדה את מעמדה היוקרתי ומספר הנשרים בשמורה בפרט, ובצפון הארץ בכלל, ירד בצורה דרמטית. ב-2008 החלה רשות הטבע והגנים בפרויקט עידוד הילודה של מלך השמיים. התכנית החריגה יצאה לדרך אחרי מחקרים שהעריכו כי ללא התערבות האדם, אוכלוסיית הנשרים תיכחד מהארץ בתוך 25 שנים. אם בשנת 2000 עמד מספר הנשרים בצפון הארץ על 229 פרטים, אז בשנת 2007 ירד מספרם ל-47 בלבד.

פגרי עופות דורסים בסכנת הכחדה שהורעלו נמצאו ברמת הגולן  מרץ 2015. גל אריאלי, רשות הטבע והגנים
"אנחנו עדיין לא יודעים מה ממדי ההרעלה"/רשות הטבע והגנים, גל אריאלי

במסגרת התכנית גלשו פקחי הרשות על המצוקים בהם קיננו הנשרים והוציאו מהקנים את הביצים שנקבות הנשרים הטילו. כך ביקשו אנשי הטבע לעודד את הנקבות להטיל את "ביצת המילואים" שהן נוהגות לייצר במידה שהן מוצאות את הקן שלהן ריק מביצים. למרות המאמצים הגדולים, בשנת 2011 הגיע מספר הנשרים בצפון לשיא השפל. באותה שנה נספרו בצפון הארץ 20 פרטים בלבד. שנה אחר כך החליטה הרשות להפסיק להוציא ביצים מקני הנשרים ודווקא אז הופתעו אנשיה מהעלייה הקלה ביותר שהחלה להירשם בשלוש השנים האחרונות בתפוצתם.

"בגמלא ספרנו השנה 35 נשרים", סיפר איתן. "אנחנו מעריכים שזה קרה בזכות כמה גורמים, ביניהם פרויקט הסניטציה שנועד לצמצם את מספר הטורפים בשטח, דבר שגם צמצם את הצורך של חקלאים מסוימים בהרעלתם, תחנות ההאכלה לנשרים, אבל גם אולי מלחמת האזרחים בסוריה. מאחר שבסוריה אין להם כבר כמעט מזון, אז הם מעדיפים לבוא לפה וכך הם לא ניצודים שם". לדברי איתן, "העלייה בתפוצה של הנשרים בשלוש השנים האחרונות היא עדיין מינורית. הגרף לא עולה במאות אחוזים, אבל התחלנו להיות כבר אופטימיים והפגרים המורעלים שמצאנו הבוקר פשוט טופחת את המציאות על פנינו".

לפניות לכתבת: adihashmonai@walla.com

(עדכון ראשון: 19:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully