וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלב האסטרטגי של צה"ל

5.3.2015 / 16:00

הסרטון שהופץ השבוע, ובו לוחמי צה"ל משסים כלב בנער פלסטיני, מעלה את הבעייתיות בשימוש בחיות ככלי נשק. סיפור שמתחיל בחייל שמדרבן כלב לנשוך, ממשיך בחשיפת נהלי יחידת עוקץ ומסתיים בביקורת מהמטה הכללי. קצין איסוף

צילומי חובבים, עריכה: יאיר דניאל, מתן חדד

סרטון מזעזע באורך 15 שניות, שבו נראים כלבי יחידת עוקץ מנטרלים בנשיכות נער פלסטיני, הועלה השבוע לרשת בידי חבר הכנסת לשעבר, פעיל הימין מיכאל בן ארי, וחולל סערה. 15 שניות שמספקות עוד חומר למסע הדה-לגיטימציה שמתנהל בעולם נגד ישראל.

הסרטון צולם בידי לוחם צה"ל בעיירה הפלסטינית בית אומר לפני כחודשיים וחצי. לפי כתב האישום שהפרקליטות הצבאית הגישה נגד הנער הפלסטיני, הוא השליך אבנים על כוח צבאי בין היישוב כרמי צור לבית אומר, ופצע חייל.

"תן בו, תן, יא בן זונה, תן! מי פחדן?!", נשמע אחד הלוחמים מדרבן את הכלב, ותוך כדי כך מתנשף בכבדות. הוא ממשיך לקלל את הנער, שמתחיל לבכות. "מי פחדן? יא בן זונה, מי פחדן? יופי. טוב מאוד".

הסרטון הקשה הוצג בפני הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט שהורה לפתוח בחקירת מצ"ח ולהציג בפניו את הממצאים עד סוף השבוע.

הגדר נהפכה למטרה

שורשי התקרית ביחסים המתוחים מאוד בין תושבי בית אומר לתושבי היישוב כרמי צור. לא הרחק מההתנחלות אותרו גופות שלושת הנערים החטופים גיל-עד שער, איל יפרח, ונפתלי פרנקל שנרצחו בקיץ האחרון. בין העיירה להתנחלות עובר כביש גוש עציון-חברון – ציר תנועה מרכזי בדרך ליישובי דרום הר חברון.

בעשור האחרון נהפך קטע הכביש למוקד פעילות חבלנית נגד ישראלים – יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ומטעני חבלה. בעקבות זאת, החליטו בצה"ל להקיף את היישוב בגדר חכמה ולהכריז על השטח סביבו שטח ביטחוני מיוחד (שב"מ) - אזור חיץ שהכניסה אליו מוגבלת - וזאת במטרה להקשות על מחבלים להגיע ליישוב.

במקום להרגיע את הרוחות הגדר והשב"מ רק העצימו את המתיחות והביאו לגידול משמעותי באירועי זריקות אבנים. הגדר שהוקמה לצורך ביטחוני ולא כחלק מהבנייה בהתנחלות נהפכה למטרה. זה קורה אחת לכמה ימים: נערים פלסטינים משליכים אבנים ובקבוקי תבערה על הכביש, על הגדר ואף לשטח היישוב עצמו ונמלטים חזרה לבית אומר.

לדברי גורם ביטחוני הבקיא בהלכי הרוח באזור, לא אחת מתחו המתנחלים ביקורת על התפקוד של צה"ל ועל רמת ההגנה שהוא מספק להם. הלחץ שהפעילו גרם ככל הנראה לבכירי הצבא לאשר את הקמת הגדר והשב"מ, אף ששיטה זו שנויה במחלוקת כבר כמה שנים. בתגובה לפניית וואלה חדשות שהועברה דרך דוברות מועצת גוש עציון, סירבו ראשי כרמי צור להתייחס לתקריות האלימות ביישוב.

הסרטון הקצר מתעד מארב שהקימו כוחות צה"ל לנערים שיצאו להשליך אבנים. שני לוחמי יחידת הכלבנים "עוקץ" הסתתרו בחסות אחד המבנים עם כלבים מהגזעים רועה צ'כי ומלינואה. הם אובטחו בידי לפחות שני לוחמים נוספים וקצין, וכוח נוסף חיכה במקום אחר עם אמצעים לפיזור הפגנות.

כשמיידה האבנים התקרב אליהם, שחררו הלוחמים את שני הכלבים, שהיו ללא זמם. הכלבים רדפו אחרי הנער והחלו לנשוך אותו בשני צד הגוף, בשעה שהלוחמים התקרבו אליו בריצה. לפי התרגולת, לאחר שהכלבים מנטרלים את התוקף והוא עסוק בהתגוננות, החיילים נדרשים לגרום לכלבים לשחרר אותו. בשלב הזה על הלוחמים לאזוק את החשוד ולהעבירו לחקירה.

גורם שעוסק באימון כלבים לפעילות מבצעית מסביר שכלב תקיפה לא ממהר להרפות מהמטרה, בייחוד אם הוא לא לבד: באימונים מרגילים את הכלבים להתחרות זה בזה על הפרס שיקבלו בתום הפעולה. לדברי הגורם המקצועי, שחרור החשוד מנשיכת הכלב עשוי להימשך דקות ארוכות. במקרים חריגים ביותר יכול הכוח להשתמש בשוקר חשמלי כדי לגרום לכלב לפתוח את הלסתות החזקות, שמתורגלות לנשוך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חייל וכלבו, יחידת עוקץ, ספטמבר 2014. עומר מירון
הכלבים מאומנים להתחרות זה בזה. כלב ולוחם מיחידת עוקץ/עומר מירון

מדוע מלכתחילה שלחו החיילים את הכלבים לנשוך את הנער? מפקד אוגדת יהודה ושומרון תת-אלוף תמיר ידעי אישר את הפעולה בבית אומר, אך הנחה בפירוש להפעיל את הכלבים עם זמם. למרות זאת, בסרטון רואים בבירור כי הכלבים היו ללא זמם; הלוחמים קשרו את מחסומי הפה שלהם לחגורות המכנסיים. אף על פי כן, לוחמים ביחידה טוענים כי הכלבנים פעלו בהתאם להנחיות. עד כה, לא ברור מי נתן את ההנחיה להוריד את כיסוי הפה של הכלבים ומה הייתה הסיבה לחריגה מהנחיית מפקד האוגדה.

שני לוחמי עוקץ שנראים בסרטון חובשים קסדות ועליהן מצלמות, ואדם שלישי שלא נמנה עם יחידת עוקץ הוא זה שמצלם אותם ואת הכלבים. לדברי הגורם המקצועי, שלהוב הכלב ושיסויו בחשוד שכבר נתפס, מנוגדים לתורת ההפעלה של הלוחמים. לוחמי יחידת עוקץ אמרו לבני משפחותיהם כי שני לוחמי היחידה המעורבים בתקרית לא שיסו את הכלבים בנער הפלסטיני ופעלו לפי הכללים.

רב-סמל ראשון בועז יוסיפון, בן 73, פיקד במשך עשור על יחידת הכלבנים שלימים הייתה ליחידת עוקץ. יוסיפון צפה בסרטון ולא התרגש. "זה נראה לא טוב", הוא אומר. "זה לא בסדר, אבל זה לא נורא. נכון שזה מזכיר את התקופה שבה גרמנים שיסו כלבים ביהודים, אבל לשלוח כלב זה הרבה יותר הומאני מלירות בנער".

יוסיפון נזכר בתקופתו ביחידת הכלבנים: "לא התעסקנו בהפרות סדר – היו אלה ימים שבהם אכלנו חומוס ברמאללה. עסקנו בדברים רציניים יותר, ולא אכנס לזה". גם היום עוסקים ביחידת עוקץ בפעילות מבצעית פר אקסלנס - מעצר מבוקשים ומציאת אמצעי לחימה. במבצע "צוק איתן" סייעו הכלבנים באיתור מנהרות ובסריקת מבנים, והיחידה אף קיבלה ציון לשבח על פועלה ועל אומץ הלב שגילו הלוחמים והכלבים. עם זאת, בתקופה שבה הצבא דורש מכל היחידות לגלות גמישות ולעשות מעט יותר מהנדרש, היכולות והמשאבים מתועלים לאפיקים לא פשוטים.

קונוטציה שלילית

בין האינתיפאדה השנייה למלחמת לבנון השנייה חיפשה משטרת ישראל אחר פתרון אפקטיבי להפרות סדר אלימות, בשל החשש שהסבב האלים הבא, אם יגיע, יהיה חמור עוד יותר. בתקופה זו עלה הרעיון לרכוש כלבים מחו"ל, בדומה לגופי ביטחון במערב. כמו שהרעיון עלה - כך הוא גם ירד בגלל הקונוטציה השלילית והחשש מהביקורת הציבורית שעלולה להתעורר בגינה. בכירי המשטרה העריכו כי ההשפעה הרעה שתהיה לשימוש בכלבים תגבור על ההרתעה ועל האפקטיביות המבצעית.

בשנת 2010 התגברו הפרות הסדר האלימות בגדה, ולמרות ההנחיה להימנע לפתוח באש כדי לא להיגרר להסלמה, הרגו חיילי צה"ל בחודש אפריל ארבעה פלסטינים בשתי תקריות שונות. התחקירים בפיקוד המרכז קבעו כי ניתן היה למנוע את הריגתם. מפקדים ביחידת עוקץ פנו למפקד חטיבת שומרון דאז אלוף-משנה איציק בר והציעו לו מודל שכולל כלבי תקיפה של היחידה בתור "כלי נשק אל-הרג" ללכידת מפרי הסדר. בר אישר תכנית פיילוט - תכנית שעמדה בציפיות.

הפגנת פלסטינים בביתוניא, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
תלונות על הפעלת כלבים נגד מפגינים. מיידים אבנים בביתוניא, 2013/נועם מושקוביץ

בחלוף שנתיים הצטברו תלונות רבות של ארגוני זכויות אדם על האופן שבו צה"ל מפעיל כלבים נגד מפגינים, ובייחוד על כך שהכלבים מופעלים ללא זמם. באחת התקריות בשנת 2012 צולם כלב תקיפה של יחידת עוקץ נושך מפגין פלסטיני בכפר קדום. לוחמי היחידה מנסים במשך זמן בלתי סביר לנטרל את הכלב. בעקבות התקרית החליטו בצה"ל להשעות את השימוש בכלבים.

חיה טמאה

המזרח התיכון בוער ומתוח בין היתר בגלל מלחמות דת: המהומות בהר הבית בקיץ האחרון הן דוגמה מובהקת לשילוב אלים בין דת לפוליטיקה. ניתוח שנעשה במערכת הביטחון קובע באופן חד-משמעי כי הפגיעה במאמינים המוסלמים - התבטאויות קיצוניות על הר הבית ועליית חברי כנסת אל ההר – ליבו את האלימות במזרח ירושלים ובשטחים, אלימות ששיאה היה בסדרת פיגועים רצחניים. משום כך סוגיות הנוגעות לרגישות דתית צריכות להטריד כל מפקד בגזרה.

בכיר לשעבר בפיקוד המרכז שעסק בתיאום עם הצד הפלסטיני מסביר: "הכלב הוא חיה טמאה בעיני המוסלמים, ולכן בשימוש בכלב לצורכי תקיפה יש נגיעה לאלמנט הדתי. גם אם הכלב מרחרח אדם במחסום כדי לאתר חומר נפץ יש בכך ביזוי והשפלה. את האפקט הזה חייבים לקחת בחשבון. אני באופן אישי התנגדתי לשימוש בכלבים במקומות שבהם זה לא הכרחי, כשלא נשקפת סכנת חיים. שילוב בין דת לפעילות צבאית יוצר תסיסה והתוצאות ברורות".

בצה"ל קיבלו את הביקורת וחידדו את נוהלי השימוש בכלבים ואת הצורך לחסום את פיהם, להוציא מקרים חריגים שבהם הכלבים נשלחים לנטרל אדם שנשקפת ממנו סכנת חיים מיידית. כבר הוכח באופן חד-משמעי שאבן יכולה להרוג, אך חשוב לשאול: האם לוחמי עוקץ ששלחו כלבים ללא זמם להשתלט על נער פלסטיני אכן חשו שהם או חבריהם נתונים בסכנת חיים מיידית? האם תורת הלחימה של היחידה בכלל מכינה את הלוחמים באופן מלא למתמודדות עם מפגין לא חמוש?

קצין בכיר במשטרה הצבאית תיאר בשבוע שעבר תקרית שבה צעיר פלסטיני ירה למעבר קלנדיה עשרות זיקוקים שיכולים להרוג, תקרית שתועדה במצלמות האבטחה. כשנשאל על ידי עיתונאים מדוע חיילי המשטרה הצבאית לא פתחו באש, השיב הקצין: "החיילים היו מוגנים, אז למה ליצור חיכוך? זה לא היה בטווח שיכול לפגוע בהם".

קצין בכיר בפיקוד המרכז מחלק את התקרית של עוקץ לשני חלקים: חלק מידתי ואפקטיבי, וחלק שבו יש לדבריו "דברים לא תקינים". הוא אומר כי יש שתי אפשרויות המעוגנות בפקודות: לפתוח באש או להפעיל את כלב התקיפה. במצב של סכנת חיים ניתן לירות כדי לפגוע, ולחילופין ניתן להשתמש בכלבי יחידת עוקץ, כפי שנעשה במקרים אחדים בשנה האחרונה. לשיטתו של הקצין, פעולה של יחידת עוקץ מוגדרת פעולת "אל-הרג" והיא עדיפה על ירי. בתקופה שבה צה"ל מנסה להימנע מחיכוך מיותר ברחוב הפלסטיני, נתפס השימוש בכלבים כלגיטימי.

שאלות נוספות שמתעוררות בעקבות התקרית נוגעות לתחקיר המבצעי. בינואר 2013 עצר כוח מיחידת דובדבן חשוד בפיגוע נגד חייל צה"ל. התחקיר הראשוני שנעשה על פי נהלים קבועים, לא העלה שום ממצא חריג. עם זאת, בסרטונים ממצלמות הקסדה של הלוחמים התגלה אירוע שלא עלה בתחקיר הראשוני - שני לוחמים ותיקים היכו את העצור. מפקד היחידה החליט להעמיד את השניים לדין על שימוש בכוח שלא לצורך. הם הושעו ואחד הלוחמים עזב את היחידה לאלתר.

מה עשו ביחידת עוקץ עם תיעוד התקרית הנוכחית? האם המידע על הלוחם המקלל הועבר הלאה לטיפול - בטרם עלה לרשת?

הסיוט של צה"ל

המקרה של יחידת עוקץ הוא מקרה סימפטומטי לתהליך רחב יותר שעוברת בימים אלו אוגדת יהודה ושומרון. מצד אחד - הקושי הכרוך בהתמודדות עם התקוממות העממית המתגברת; מצד שני - הצורך לשמור על יציבות ולמנוע חיכוך עם האוכלוסייה הפלסטינית. בצה"ל מחפשים מעין דרך ביניים, שמדי פעם מציבה בפני הלוחמים דילמות ערכיות ומוסריות.

כפי שפורסם לראשונה בוואלה חדשות, צה"ל נערך להסלמה החל מחודש אפריל השנה. השבוע ערך צה"ל תרגיל פתע שבו תוגלו תרחישי הסלמה שונים בגדה, ובהם חטיפות, הפרות סדר המוניות, פיגועים והפסקת התיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. הפסקת התיאום היא הסיוט של צה"ל, ועם זאת יש הבדל בינו לבין מעבר של מנגנוני הביטחון להתנגשות עם ישראל. התרחיש הבעייתי ביותר שבמערכת הביטחון חוששים מאוד לדבר עליו בפומבי הוא הפניית הנשק של עשרת "גדודי דייטון" לעבר ישראל. גדודים אלו אומנו וחומשו בידי ארצות הברית והם נקראים על שם הגנרל קית' דייטון, שהיה אחראי על האימונים בירדן. מדובר בכוחות מקצועיים מאוד, ברמה של יחידות הסיור של משטרת ישראל. כעת הפלסטינים פועלים להקמת הגדוד ה-11.

האביב הערבי החל מבערה ברחובות שכולם ידעו איך היא החלה אבל לא איך היא תיגמר. כאשר למהומות אין הנהגה ברורה, יש חשיבות מיוחדת לאירועים טקטיים. בתקופה מתוחה, גם תקרית מינורית לכאורה כמו זו שבה היו מעורבים לוחמי יחידת עוקץ, יכולה להצית אש ברחובות ולגרור פלסטינים מתונים להפגנות אלימות.

seperator

מדובר צה"ל נמסר: "האירוע המדובר חמור ואינו תואם את המצופה מחיילי צה"ל. הרמטכ"ל הנחה לבצע תחקיר ולסיימו עד סוף השבוע, במקביל לפתיחת חקירת מצ"ח בנושא. צה"ל מתייחס במלוא הרצינות לאירוע ויפעל למנוע הישנותו בעתיד".

  • עוד באותו נושא:
  • עוקץ
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully