וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסוכן בהרבה מהכרכרות בפרס

5.3.2015 / 9:51

אחת ממצוות חג הפורים היא "השתייה", אלא שמימושה שונה מאוד מבימי מגילת אסתר בפרס העתיקה. למרות שהיא גורם התאונות מספר 1, המשטרה לא מגלה מספיק נחישות במאבק בנהיגה בשכרות

בסוף השבוע יחול פורים "והשתייה", כך נכתב במגילת אסתר, "כדת אין אונס". אלא שהמציאות הישראלית תולשת את השורה הזו מתוך המציאות הקדמונית של ימי העגלות והסוסים בממלכת פרס, ונוטעת אותה מחדש כאן ועכשיו, בישראל שבה נהגים צעירים נוהגים שתויים במכוניות דורסניות ומהירות, ועדיין – השתייה כדת אין אונס.

אין אונס, כיוון שהאכיפה המשטרתית נגד נהיגה תחת השפעת אלכוהול חלשה ולא מרתיעה. מדוח בנושא שהופק בעמותת אור ירוק, עולה שהאכיפה חלשה, ולראיה העובדה שאין יעדי אכיפה ברורים למשטרת ישראל, ועלה שהיא גם אינה מרתיעה ולראיה העובדה שחמישית מהציבור לא מאמין שייתפס נוהג בשכרות וכרבע מהנהגים אינם מתביישים להודות שהם נוהגים שתויים.

תאונות הדרכים מהוות את גורם המוות הראשון והעיקרי עבור צעירים בישראל. למרות זאת, דווקא את נטרולו של אחד הרוצחים הקטלניים ביותר, האלכוהול בכביש, לא מצליחה המשטרה לבצע. מכשירי נשיפה שנרכשו בשנה שעברה על מנת להכניסם לשירות ולעבות את מערך האכיפה, "עדיין בבדיקה." הם עוד לא קיבלו את תו התקן הישראלי, ושוטרי התנועה לא יצוידו בהם בסוף השבוע הקרוב, כשהכבישים יתמלאו בצעירים החוזרים הביתה ממסיבות הפורים הרבות.

ניידת משטרת התנועה הארצית בפעילות אכיפה נהיגה בשכרות. אגף התנועה משטרת ישראל,
רק 13% מהנהגים בישראל נבדקים, לעומת 50% במדינות אירופה. בדיקת אלכוהול בדם של נהג/אגף התנועה משטרת ישראל
"ההתמודדות עם מגפת האלכוהול בשילוב נהיגה, חייבת להיות מקיפה והחלטית. על המשטרה להגביר את האכיפה, ולהוסיף בדיקות אלכוהול לנהגים, עד כמיליון בדיקות בשנה"

מדי שנה מתרחשות בישראל מאות תאונות המוגדרות כתאונות הקשורות לאלכוהול. אלו תאונות שבהן אחד הנהגים המעורבים, ביצע בחירה מודעת לשתות משקה הפוגע בוודאות ובאופן משמעותי בכישורי הנהיגה שלו, ועדיין הרהיב עוז להתיישב מאחורי ההגה. נהיגה תחת השפעת אלכוהול היתה לגורם המוות המוביל בקרב אנשים בני 35 ומטה בעולם המערבי, ובדמם של כ-15% מהרוגי התאונות בארץ, נמצא אלכוהול ברמה גבוהה מהמותר.

זה קורה מכיוון שהאלכוהול הוא, למעשה, סם רטוב, ובשונה ממה שנהוג לחשוב, הוא מתחיל לפעול את פעולתו ההרסנית כבר מהטיפה הראשונה שנלגמת. הוא נספג במחזור הדם, משפיע במהירות על מרכזי העצבים והמוח, ופוגע אנושות בתפקודי נהיגה חיוניים: הזיכרון, הקשב, הקואורדינציה, כושר השיפוט, כושרי הראיה והתגובה – כולם נפגעים משמעותית, גורמים לנהג לבצע שגיאות גורליות, ומקשים עליו לתקן אותן, ולהתמודד כהלכה, במלוא כישוריו, עם מצבי דרך מסוכנים.

ההתמודדות עם מגפת האלכוהול בשילוב נהיגה, חייבת להיות מקיפה והחלטית. על המשטרה להגביר את האכיפה, ולהוסיף בדיקות אלכוהול לנהגים, עד כמיליון בדיקות בשנה. במדינות רבות באירופה נבדקים כ-50% מהנהגים בדיקת אלכוהול אחת בשנה לפחות, לעומת 13% בלבד אצלנו.

עלינו למקד מאמץ גם בחינוך ובהסברה. הציבור צריך לדעת היטב את הסכנות שבנהיגה בשכרות, ואת הפתרונות האפשריים – דוגמת נהג תורן, תחבורה ציבורית ועוד. בדם ילדינו הדבר.

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully