וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקטאר לוחצים על ג'בהת א-נוסרה: תתנתקו מאל-קאעדה ותזכו בסיוע

5.3.2015 / 6:07

גורמים בארגון טוענים כי דוחא לוחצת על המנהיג אל-ג'ולני להקים גוף חדש, שיקבל תמיכה ממדינות המפרץ במטרה להיאבק בדאעש. מהלך שכזה יסבך עוד יותר את מלחמת האזרחים במדינה, על רקע אימון המורדים המתונים בידי ארה"ב

אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני בבית הלבן, 24 בפברואר 2015. רויטרס
אמיר קטאר א-ת'אני במהלך ביקורו בוושינגטון בסוף החודש שעבר/רויטרס

מנהיגי ארגון ג'בהת א-נוסרה שוקלים להתנתק מארגון אל-קאעדה ולהקים גוף חדש על מנת לקבל סיוע ממדינות המפרץ במאבקם בשלטונו של נשיא סוריה בשאר אסד – כך מסרו מקורות בארגון ומקורבים לו. לדברי המקורות, קטאר, שלה יש קשרים טובים עם הארגון, מעודדת אותו לבצע את המהלך שיעזור לו להכניס לקופתו כספים רבים.

המהלך עשוי להפוך את ג'בהת א-נוסרה ממיליציה מקומית וחלשה לכוח המסוגל להתמודד עם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שנמצא תחת לחץ מתמשך מצד כוחות הקואליציה, צבאות סוריה ועיראק והמיליציות הכורדיות. כמו כן, הצעד יגביר את השפעתה של הנסיכות ובעלות בריתה במערכה להדחתו של אסד, על רקע השאיפות הגוברות של מדינות המפרץ באזור.

בזמן שהארגון ממתין להחלטתה של מועצת השורא בנושא, בשטח הלוחמים כבר החלו לפעול לקראת המהלך. לוחמי ג'בהאת א-נוסרה תקפו ארגוני ג'יהאד קטנים וכבשו את השטחים שהחזיקו בידם, כשהם מכריחים אותם להתפרק מנשקם. זאת, במטרה לבסס את כוחו של הארגון בצפון סוריה ולסלול את הדרך להקמת מסגרת צבאית חדשה.

ג'בהת אל נוסרה. רויטרס
לוחמי ג'בהת א-נוסרה בסוריה/רויטרס

לדברי המקורות, גורמי מודיעין ממדינות המפרץ, כולל מקטאר, נפגשו עם מנהיג ג'בהת א-נוסרה אבו מוחמד אל-ג'ולני כמה פעמים בחודשים האחרונים, במטרה לשכנע אותו לנטוש את אל-קאעדה ולדון בסיוע שהם יוכלו לספק לו. הם הבטיחו לממן את הארגון ברגע שהוא יתנתק משורשיו.

"ישות חדשה תוקם בקרוב והיא תכלול את א-נוסרה, את (ארגון) 'צבא המהגרים והתומכים' וקבוצות קטנות נוספות", מסר מוזמג'ר א-שאם, גורם איסלאמי קיצוני מוכר המקורב לג'בהת א-נוסרה ולארגוני ג'יהאד נוספים בסוריה. "שם הארגון יינטש והוא יתנתק מאל-קאעדה, אך לא כל ה'אמירים' של א-נוסרה מסכימים לכך ולכן ההכרזה נדחתה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מנהיג דאעש מדבר: "הרי געש של ג'יהאד יתפרצו בכל מקום". צילום מסך
היה ממקימי ג'בהת א-נוסרה. מנהיג דאעש אל-בגדאדי/צילום מסך

גורם המקורב למשרד החוץ בדוחא מסר כי הנסיכות רוצה שג'בהת א-נוסרה יהפוך לארגון שכוחותיו יורכבו מסורים בלבד ולא יהיה מקושר לאל-קאעדה. "הם מבטיחים להם תמיכה נוספת – כסף, אספקה וכו', ברגע שהם יתנערו מאל-קאעדה", מסר הגורם. היוזמה הקטארית עלולה לסבך עוד יותר את מלחמת האזרחים בסוריה ברקע ההכנות של ארצות הברית לאימון המורדים המתונים ולחימושם כחלק מהמלחמה בדאעש.

ג'בהת א-נוסרה מוגדר ארגון טרור על ידי ארצות הברית ומועצת הביטחון של האו"ם הטילה עליו סנקציות. עם זאת, עבור קטאר, מתיוג הארגון מחדש יסיר את המכשולים החוקיים לתמיכה בו. כאמור, אחת המטרות העיקריות של המהלך היא תמיכה בארגון שיהיה מסוגל להילחם ב"מדינה האיסלאמית", שמנהיגה אבו בכר אל-בגדאדי סייע להקים את ג'בהת א-נוסרה בטרם הסתכסך עם אל-ג'ולני. א-נוסרה, שהיה בערב הארגון החזק ביותר שלחם במשטר אסד, נחלש לאחר שמרבית מפקדיו ולוחמיו חברו לאל-בגדאדי. לאחר מכן, לוחמי דאעש חיסלו מנהיגים רבים בקרב א-נוסרה, החרימו כלי נשק של הארגון והשתלטו על שטחים שהיו בידיו.

"הוא (אל-ג'ולני) הולך לעשות זאת, אין לו ברירה", אמר גורם בג'בהת א-נוסרה שתומך במהלך. "מי שלא מרוצה מכך יכול לעזוב". עם זאת, גם אם הארגון יתנתק מאל-קאעדה, האידיאולוגיה של הגוף החדש לא תהיה שונה. אל-ג'ולני לחם בשורות אל-קאעדה בעיראק ומנהיגים אחרים בארגון לחמו באפגניסטן ולהם יש קשרים טובים עם מנהיג אל-קאעדה איימן א-זווהאירי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully