וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השחתה": היוזמה לעיטור קברי קורבנות הטרור, שעוררה זעם

4.3.2015 / 7:39

בביטוח הלאומי יזמו פרויקט, שבמסגרתו הודבקו תושבות לדגלים על קברי נרצחים בפעולות איבה. לבני משפחת ברנשטיין, שקרובותיהן נרצחו בפיגוע ב-96', לא טרחו להודיע על היוזמה. "זו השחתה", האשימו. המדינה: "לא התכוונו לפגוע"

הסימנים ממתקני הנרות שהניחו מהביטוח הלאומי על קברם של גייל בלקין וסילביה ברנשטיין, הרצליה . מרץ 2015. יותם רונן
מעמד העץ לדגל על אחת המצבות/יותם רונן

בשבוע שעבר התכנסה משפחת ברנשטיין המורחבת בבית העלמין בהרצליה לאזכרה השנתית של סילביה ברנשטיין וגייל בלקין-ברנשטיין, אם ובתה שנהרגו בערב פורים 1996 בפיגוע בדיזינגוף סנטר בתל אביב. כשהתקרבו בני המשפחה לחלקת הקבר של השתיים, הם נדהמו לגלות על המצבות מעמד עץ עם סמל של הביטוח הלאומי, אשר הודבק לקבר ללא ידיעתם. רק לאחר בירור של וואלה חדשות עם הביטוח הלאומי התברר כי מדובר במעמד להנחת דגל, שהונח על הקבר לקראת יום הזיכרון.

"התגובה הראשונית הייתה כעס נורא והלם. לא האמנו שעשו דבר כזה בלי לקבל רשות מאיתנו", סיפרה לוואלה חדשות קמילה בצ'ינס, נכדתה של סילביה ואחייניתה של גייל. "אנחנו בתהליך אבל שנמשך כבר 19 שנה, וההתכנסות סביב הקבר היא סוג של קודש עבורנו. זה מה שאנחנו צריכים להיתקל בו ביום הזיכרון שלנו?", תהתה בזעם. לדבריה, היא ובני משפחתה ניסו להוריד את מעמד העץ מאחת המצבות, אך לרוע מזלם הדבק החזק שבעזרתו הודבקו הותיר עליה סימן. "זו השחתה לשמה של המצבות וחילול כבוד המת", האשימה.

עוד בוואלה חדשות:
חשד: ניסה להזמין את רצח פרודתו כדי להתחמק מתשלום מזונות
יעלון במתקפה על בנט: "מי שעושה פוליטיקה ממלחמה - מוקצה"
דנמרק: נער נלקח מאביו בכוח - מחשש שישכנע אותו לחבור לדאעש

הסימנים ממתקני הנרות שהניחו מהביטוח הלאומי על קברם של גייל בלקין וסילביה ברנשטיין, הרצליה . מרץ 2015. יותם רונן
הסימן שנותר על המצבה לאחר הורדת מעמד העץ/יותם רונן

קמילה הדגישה כי עיקר הכעס של המשפחה הוא על כך שהמוסד לביטוח לאומי לא טרח להודיע מראש על הכוונה להדביק את מעמדי העץ על המצבות, ועשה זאת על דעת עצמו מבלי לשאול אם הקרובים מסכימים לכך. "זו פשוט חוצפה", תקפה בצ'ינס. "זה כמו שמשרד התחבורה יחליט שהוא שם סטיקרים אדומים על כל קבר של הרוג שנהרג בתאונת דרכים, או שמשרד הבריאות ידביק מדבקה על קבר של מי שנפטר מסרטן. זה נשמע בכלל הגיוני? איך הם עושים את זה? זה לא שלהם בכלל".

היא הסבירה כי גם אם מדובר ביוזמה מוברכת של הביטוח הלאומי לכבד את זכר נפגעי פעולות האיבה, מן הראוי היה לדבר עם כל משפחה בנפרד ולבקש את הסכמתה. "לכל משפחה יש את הרצון שלה. אם הם יכולים לאתר את הקבר, הם גם יכולים להרים טלפון ולדבר עם הקרובים ולהגיד שזה מה שהם הולכים לעשות, אי אפשר ללכת אל הקבר ולשנות אותו, זה לא מכובד", אמרה. "אנחנו מאמינים שהכוונות של המוסד ועובדיו היו טובות, אבל היה צריך להפעיל יותר רגישות. חובה להתייעץ עם כל משפחה ומשפחה בנוגע לרצונה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
סילביה ברנשטיין  וגייל בלקין-ברנשטיין, שנרצחו  בפיגוע בדיזינגוף סנטר ב-1996. באדיבות המשפחה
סילביה ברנשטיין/באדיבות המשפחה

מנהלת אגף נפגעי פעולות איבה בביטוח הלאומי, אסנת כהן, הסבירה בשיחה עם וואלה חדשות כי מדובר בפרויקט הנצחה מיוחד, שבמסגרתו אמורים להיות מודבקים על הקברים של אלפי הרוגי פעולות האיבה ברחבי הארץ מעמדי עץ לדגלים. היא הודתה כי לא נוצר קשר עם משפחת ברנשטיין המורחבת בטרם הודבקו התושבות על המצבות של יקיריה. "לא יצרנו קשר וביקשנו את רשותם כי מדובר במספר רב של משפחות, ויש גם משפחות שאין להן איש קשר", אמרה.

לדברי כהן, אלו מעמדי דגל שמיועדים לכך שבכל יום זיכרון תנועות הנוער יגיעו אל חלקות הקבר, יניחו דגלים וידליקו נרות זיכרון. "איתרנו את הקבר של בני משפחת ברנשטיין לקראת אפריל האחרון, וייתכן שרק עכשיו הם ראו רק את מעמד העץ, ללא הדגל, ולא הבינו במה מדובר. הכוונה שלנו הייתה לעשות פרויקט הנצחה שיחבר את הנוער למדינת ישראל. אנחנו מצרים על כך שהמשפחה נפגעה, אין לנו שום כוונה לפגוע ברגשותיהם. אם המשפחה מסרבת ולא מעוניינת נגרע אותם מהרשימה ונכבד את בקשתה".


לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully