וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שי "גורש" מהוסטל ללוקים בנפשם - ומת; "הרשויות הרגו אותו"

בשבוע שעבר נמצאה בים המלח גופתו של שי יעקב נועם, לוקה בנפשו שנעלם במהלך הסופה האחרונה. בשיחה עם וואלה חדשות, טוען דודו שרשלנות משרדי הבריאות והתחבורה הביאה למותו: "הושלך מההוסטל לרחוב ולא ביטלו את רישיונו"

צילום: נתאי רייש - יחידת חילוץ מגילות, עריכה: מתן חדד

"זו טרגדיה אנושית ורשלנות קשה של משרד הבריאות", כך טוענים בני משפחתו של שי יעקב נועם, הגבר הלוקה בנפשו שגופתו נמצאה בשבוע שעבר באזור ים המלח בתום חמישה ימי חיפושים. בשיחה עם וואלה חדשות, הפנה אתמול (שני) דודו של נועם אצבע מאשימה לרשויות, שלדבריו אפשרו את שחרורו של נועם מהוסטל ללוקים בנפשם ואף לא נענו לבקשה לשלול את רישיון הנהיגה שלו.

נועם, בן 31 מרחובות, הגיע ביום חמישי, 19 בפברואר, לאזור שמורת הטבע עין גדי. בשעות הבוקר המוקדמות של יום שישי הוא נראה בפעם האחרונה באכסניית הנוער בעין גדי. לאחר שרכבו נמצא נטוש במגרש החנייה של נחל ערוגות, החלו חיפושים נרחבים אחריו – במזג האוויר הסוער של אותו סוף שבוע. ביום שלישי, 24 בפברואר, מסוק שהשתתף במאמצי האיתור זיהה את גופתו צפה במי הים, בסמוך ליישוב אבנת שבצפון ים המלח.

עוד בוואלה חדשות:
נתניהו בוועידת איפא"ק: "חילוקי דעות לא יפגעו בקשר עם ארה"ב"
התגובות לסרטוני "הישראלי המכוער" גזעניות כלפי מזרחים?
בתום מצוד של 3 חודשים: נעצר חשוד בפדופיליה בראשון לציון

שי יעקב נועם, לוקה בנפשו שגופתו נמצא לאחר חמישה ימי חיפושים בים המלח, פברואר 2015. באדיבות המשפחה
במקום לשלוח אותו למקום לחוסים מבוגרים יותר, הם שלחו אותו לגור לבד". שי יעקב נועם בימיו האחרונים/באדיבות המשפחה

חגי דניאלי, דודו של נועם, תיאר כי נועם קיבל טיפול רפואי בהוסטלים במשך יותר מ-12 שנה. לדבריו, לפני חמש שנים נכנס נועם להוסטל השיקומי "גיבורים" שברחובות. "הם טיפלו בו בנאמנות רבה", הודה דניאלי, אך הסביר כי הטיפול הגיע לסיומו לפני כשנה מפני שבמקום מטפלים באנשים עד גיל 30. "בגלל שהוא הגיע לגיל מבוגר יותר, הוא צריך לצאת מהמסגרת. במקום לשלוח אותו למקום לחוסים מבוגרים יותר, הם שלחו אותו לגור לבד. הוא גר חודשיים לבד, לא לקח תרופות ובסוף קרתה הטרגדיה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"המערכת יודעת שהיא שולחת אנשים חולים לגור ברחוב"

בנו של דניאלי, יוני, פרסם שלשום פוסט בעמוד הפייסבוק שלו ובו הביע גם הוא זעם על התנהלות הרשויות, שלדבריו "גירשו" את נועם מההוסטל. "כשהגיע לגיל 30, נערכה לו ועדה במשרד הבריאות שדנה במצבו", כתב. "הגברת תמר אלטשולר, אחראית על סל השיקום של שי, החליטה לצמצמו למינימום, בטענה ש'שי לא מעוניין להשתקם'. התוצאה הייתה ששי היה חייב לעזוב את ההוסטל, לעבור לגור בגפו, ללא השגחה ופיקוח על מעשיו ועל התרופות שהוא מקבל".

השניים ציינו כי הם ניסו להיאבק בהחלטה, אך היא הייתה סופית מצדו של משרד הבריאות. "'לכו תשכרו לו יחידת דיור', הייתה התשובה האטומה של המשרד", טען יוני בפוסט. "לשאלה 'מה קורה לאנשים האלו שאתם פשוט משליכים לרחוב?', התשובה הייתה 'רובם הופכים להומלסים'. המערכת יודעת שהיא שולחת אנשים חולים, ללא פיקוח, לגור ברחוב!!!".

הפוסט שפרסם יוני דניאלי בפייסבוק:

לפני כחודש וחצי, דניאלי נכנע ושכר לנועם דירה. לדברי בני המשפחה, נועם ניסה לנהל חיים נורמליים, אך הדבר לא החזיק מעמד זמן רב. "ללא פיקוח צמוד, על מעשיו ועל נטילת תרופות, שי הלך והידרדר", כתב יוני. "הוא לקח את הרכב שלו ביום חמישי לפני שבוע, ללא כסף, עם מעט דלק, והחליט שהוא נוסע לאילת. מה עבר לו בראש, לעולם לא נדע. הוא הגיע לירושלים, פילס את דרכו בשלג, והצליח להגיע לאזור עין גדי, שם נתקל במחסום של מע"צ שסגרו לו את הכביש בגלל השיטפונות.

"הוא תעה בדרך, בלילה חשוך וגשום, נכנס לתוך שמורת עין גדי ונתקע עם הרכב בתעלה שנפערה בשטח. שי הצליח להגיע לאכסניית עין גדי, שם לפי העדויות שנאספו על ידי השוטרים, פגש בשומר וביקש לישון במקום. מכיוון שלא היה לו כסף, שי הושלך החוצה לסערה וכנראה בילה את הלילה בחוץ. לפי התמונות שצילם בטלפון שלו, הוא צילם את עצמו ביום שישי ונראה שמח וטוב לב, כנראה עבר את הלילה בשלום. מה שקרה מאותו רגע, לעולם לא נדע".

"איפה השכל הישר של האנשים מתחבא?"

הוא המשיך ותקף את התנהלות הרשויות: "איפה השכל הישר של האנשים מתחבא? מה עובר על העובדת הסוציאלית האחראית על סל השיקום של שי, תמר אלטשולר, שבמו ידה ביטלה את כל סל השיקום שלו, ובכך בעצם גרמה לכך ששי היה צריך לעבור לגור בגפו? אני מקווה שהיא מצליחה לישון טוב בלילה, כי אני לא. לא ברור כיצד מעיפים אדם חלש, שלא יכול להגן על עצמו מעצמו, לרחוב, ומצפים שמישהו אחר יטפל בו?".

דניאלי ביקר גם את הטיפול של משרד התחבורה בנושא, כיוון שרישיונו של נועם לא בוטל, למרות בקשה מצד הרופאה שליוותה את נועם לבטלו. "ב-17 בינואר הוא התאשפז, הרגיש שמשהו לא בסדר", סיפר דניאל. "הרופאה שלחה מכתב למשרד התחבורה וביקשו להשעות אותו מלנהוג. הרופאה כתבה שהוא יצא ממסגרת ומפיקוח, ושום דבר לא זז".

בפוסט שפרסם יוני הוא גם תיאר את הילדות הקשה של בן דודו. "ילד שנולד ללא מזל, התייתם מאביו בגיל צעיר ובילה את רוב חייו בפנימייה", כתב. "בגיל 17, לפני גיוסו לצבא, אובחנה אצלו מחלת נפש קשה שדרשה טיפול תרופתי והשגחה בלתי פוסקת. שי נכנס ויצא מבתי חולים לבריאות הנפש. היו תקופות סוערות יותר ורגועות יותר. אמו של שי הייתה נכה סיעודית שלא יכלה להתמודד עם הטיפול וההשגחה האינטנסיבית ולאורך כל התקופה, אבי שימש עבורו כעוגן ודאג לכל צרכיו".

כוחות החילוץ והמשטרה באזור בו נמצאה גופתו של שי יעקב נועם בחוף אבנת בים המלח, פברואר 2015. איציק רומדי, מערכת וואלה! NEWS
כוחות החילוץ באזור שבו נמצאה גופתו של נועם/מערכת וואלה! NEWS, איציק רומדי

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בשל הסודיות הרפואית, אנו מנועים מלהתייחס באופן מפורט למקרה. עם זאת, הטענות המועלות ייבדקו, על ידי הגורמים המקצועיים במשרד. ככלל, אשפוז ניתן לכפות בצו בית משפט, אולם לא ניתן לכפות שיקום. אם אדם לא מעוניין בשיקום בהוסטל, לא ניתן לכפות עליו, הוא רשאי לעבור למגורים עצמאיים. שירותי שיקום בקהילה ניתנים לעשרות אלפי נכי נפש בכל שנה, לכל משתקם מותאם סל פרטני התואם את צרכיו והנסיבות הספציפיות שלו. עם זאת, שירותי שיקום הם שירותים הדורשים שיתוף פעולה, מצד מקבלי השירות, ומבחינה חוקית ומעשית לא ניתן לכפות על הפרט לקבל שירותים אלה. קיימות אפשרויות שונות של שיקום בקהילה, במסגרות של הוסטל צעירים, הוסטל מבוגרים, דיור מוגן ומגורים עצמאיים בליווי מדריכים בתחומי השמה, כספים, עובדים סוציאליים וליווי שיקומי אישי".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בטענה חסרת כל שחר שכן כל פנייה של רופא או גורם רפואי אחר המופנית למשרד התחבורה נבדקת לגופה על ידי רופא המשרד ובהתאם לצורך נקבעת מחדש זכאותו להחזיק ברישיון נהיגה".

בהכנת הידיעה השתתפו מור שמעוני ודנה ירקצי.

(עדכון ראשון: 19:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully