וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נערי צפון לונדון": הכנופייה שהצמיחה את ג'ון הג'יהאדיסט

סיפורו של מוחמד אמזווי, שטיפס לצמרת "המדינה האיסלאמית", הוא רק אחד מבין רבים. האזור שממנו הוא הגיע, סמוך לשכונת נוטינג היל, הפך בשנים האחרונות לקרקע פורה לג'יהאדיסטים, וחברי ילדות שלו אף הפכו לבכירים ב"א-שבאב" הסומלי

עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

מוחמד אמזווי, לוחם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) שנודע כ"ג'ון הג'יהאדיסט" עורף הראשים, היה חבר ברשת טרור שפעלה בלונדון, והוא היה גם בקשר עם גורמים שתכננו פיגוע ברכבת התחתית בעיר בשנת 2005 – כך עולה ממסמכי בית המשפט שנחשפו אתמול (ראשון) בכלי התקשורת בבריטניה. זהותו של אמזווי נחשפה בשבוע האחרון, לאחר שנראה בסרטונים רבים של דאעש, שבהם הוצגה הוצאתם להורג של חטופים מערביים.

סיפורו של אמזווי הוא רק אחד מבין רבים. חשיפת זהותו שפכה אור על קשריו עם גורמי ג'יהאד נוספים שלחמו ברחבי העולם, אולם יותר מכך היא גילתה גם שהוא, כמו אחרים שפנו לדרך הטרור, הגיעו מאותו אזור בצפון-מערב לונדון. הכנופיות הפועלות באזור, הגובל מצפון בנוטינג היל, זכו לכינוי "נערי צפון לונדון", ואלה הפכו קרקע פורה לפעילים איסלאמיסטים שיצאו משם למזרח אפריקה ולמזרח התיכון.

עוד בוואלה חדשות:
ג'ון הג'יהאדיסט סיפר על רצונו להתאבד: "אני איש מת מהלך"
נחשפה תמונה ראשונה מחייו הבוגרים של ג'ון הג'יהאדיסט
"ה-MI5 הבריטי ניסה לגייס את ג'ון הג'יהאדיסט לשורותיו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית הספר בו למד "שונה לחלוטין היום". אמזווי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין היתר, סוכנות הביון הבריטית MI5 חקרה את המורים בבית הספר בו התחנך אמזווי, לאחר שהתגלה כי לפחות שני פעילים בכירים בארגוני ג'יהאד למדו באותו מוסד לונדוני. אולם לדברי משרד החינוך, בית הספר "קווינטין קיינסטון" שבשכונת סנט ג'ונס ווד "שונה היום לחלוטין".

אמזווי היה חלק מרשת שכללה לפחות 12 חברים, חלקם חברי ילדות, ורובם ממשפחות שהגיעו ממדינות ערב או מאפריקה. על פי הדיווח בעיתון האמריקני ניו יורק טיימס, הצעירים באזור פעלו בכנופיות, שהתחלקו על פי מוצאם – ערבים, פקיסטנים ואפריקנים. האזור הלונדוני רווי האלימות היה ביתם של ג'יהאדיסטים רבים, שהחל משנת 2003 עזבו לסומליה, ובשנים האחרונות גם לסוריה.

חברו הקרוב של "ג'ון הג'יהאדיסט", בילאל אל-ברג'אווי, עבר הכשרה עם אל-קאעדה במזרח אפריקה. הוא התקדם בארגון א-שבאב, עד שנהרג בתקיפת מטוס ללא טייס (מל"ט) אמריקני בשנת 2012. מוקדם יותר, בבריטניה שללו ממנו את אזרחותו. כך קרה גם למוחמד סקר, חבר ילדות נוסף של השניים, והרשימה נמשכת. חוקר הטרור רפאלו פנטוצ'י, מ-"Royal United Services Institute", הוסיף כי ברג'אווי אף היה מקורב לפזול עבדאללה מוחמד, ראש המבצעים של אל-קאעדה במזרח אפריקה, עד לחיסולו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
זירת פיצוץ מכונית תופת סמוך למוגדישו, סומליה. רויטרס
פיצוץ מכונית תופת בידי א-שבאב סמוך למוגדישו, בירת סומליה/רויטרס

בשנת 2009, ברג'אווי ואמזווי הזמינו שניהם כרטיסי טיסה ליעדים במזרח אפריקה, אולם נעצרו על ידי שירותי הביטחון בשדה התעופה בלונדון. לטענתם, הם "נסעו לחופשת ספארי". ברג'אווי וסקר ניסו שוב כעבור כמה חודשים, והצליחו. הם התקדמו בשורות ארגון "א-שבאב" הסומלי, עד שחוסלו בשנת 2012. אמזווי הצליח בהמשך להימלט אף הוא מבריטניה, ומצא את דרכו לצמרת דאעש.

"הנתונים שלנו מצביעים בבירור על כך שמי שנוסע לסוריה, עושה זאת בקבוצות של חברים, שמגיעים לרוב מאזורים גיאוגרפיים דומים", הסביר שיראז מאהר, חוקר בכיר במרכז הבינלאומי לחקר הקיצוניות ב"קינגס קולג'" שבלונדון. ברג'אווי נעצר בעבר והואשם בחברות בכנופיה, אולם לאמזווי לא נמצא רישום פלילי כזה.

החוקר פנטוצ'י הסביר כי את רשת גיוס הלוחמים לארגוני הג'יהאד בבירת צרפת פריז, "בוט-שומון" שמה, הדומה במאפייניה ל"נערי צפון לונדון", מוביל המטיף פריד בנייטו. אולם, בלונדון טרם הסתמנה דמות מובילה, שעשויה לסייע לרשויות אכיפת החוק לפעול נגד הצטרפות צעירים נוספים לארגונים האיסלאמיסטיים. אמזווי ואחרים היו מוכרים לשירותי הביטחון, ולפי בית המשפט היו "חלק מרשת של קיצונים המבוססת במזרח אפריקה ובממלכה המאוחדת, המעורבת בגיוס כספים ובהעברת ציוד לסומליה למטרות טרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully