וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות הפגינו ברחבי הארץ נגד מחירי הארנונה: "נמאס מהעושק"

27.2.2015 / 17:53

מחיפה ועד באר שבע מחו התושבים על תשלומי הארנונה. הם דורשים לשנות את שיטת הגבייה, המאפשרת לכל ראש רשות מקומית לגבות את המס בצורה שונה. "כל עירייה עושה מה שהיא רוצה ומתעמרת בתושבים שלה"

צילום: אבי כהן עריכה: מתן חדד

מאות בני אדם הפגינו היום (שישי) בצהריים ב-13 ערים ברחבי הארץ במחאה על תשלומי הארנונה המופקעים, לטענתם. המפגינים, שיצאו אל רחובות הערים פתח תקווה, ראש העין, הוד השרון, חיפה, באר שבע, עכו, אשדוד, רחובות, יבנה, חולון, נתניה, חדרה והמועצה המקומית גני תקווה, מבקשים לשנות את שיטת גביית הארנונה הלא-אחידה, המאפשרת לכל ראש רשות מקומית לגבות את המס בצורה שונה, ללא פיקוח מצד הממשלה, מה שפותח פתח לגביית תשלומים מופרזים מהתושבים.

"כל עירייה עושה מה שהיא רוצה ומתעמרת בתושבים שלה", האשים מוטי ליטר, תושב הוד השרון. "זה גורם לכך שאנחנו משלמים סכומים גבוהים מאוד, שבכל שנה עולים מעל למדד. פשוט נמאס לנו לשלם את המחירים המופקעים האלה". לדבריו, "האשמה היא גם על ראשי הרשויות שמעלים את הארנונה ולא מתייעלים, וגם על המדינה שלא מפקחת עליהם. אין קריטריונים, הכול נסגר בחדרי חדרים".

הפגנה נגד הארנונה בראש העין. קובי פז, תמונות גולשים
מפגינים בראש העין, היום/תמונות גולשים, קובי פז

לדבריו, "המחאה התחילה כבר באפריל 2014, אחרי שגבו באזורים חדשים ארנונה כפולה מאשר בשאר העיר. עשינו הפגנות, ניסינו לדבר עם ראש העיר ולהסביר לו את המצב, אבל לא עזר שום דבר". ליטר הוסיף: "2,000 שקלים לארנונה עבור דירת חמישה חדרים זה פשוט אבסורד. ראש העיר יכול לעשות את זה, אז הוא עושה. הוא רוצה להגדיל את ההכנסות לקופה. החוק מעוות והמדינה לא מפקחת על הדברים האלה. אין אף אחד היום שמייצג את האינטרסים של העם. אנחנו מבקשים שיהיה יותר פיקוח על הרשויות המקומיות. אנחנו לא אנשים עניים - אנחנו עובדים משתכרים בכבוד - אבל סוף החודש מגיע, ואנחנו לא מצליחים להרים את הראש מהחשבונות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנחנו מבקשים שיהיה יותר פיקוח על הרשויות המקומיות". מפגינים בהוד השרון, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשונה מרבות ממדינות העולם, בישראל לא נהוגה שיטת גביית ארנונה אחידה ושוויונית, אלא דיפרנציאלית - כזו שבמסגרתה כל ראש עיר יכול לבחור את הדרך שבה הוא גובה את המס מתושביו. בישראל נהוגות ארבע שיטות: "נטו-נטו", שלפיה העירייה מחייבת רק את שטח הרצפה, "נטו", שלפיה מחשבים את המס על פי הרצפה והקירות, "ברוטו", שלפיה מחשבים את המס לפי גודל הרצפה, גודל הקירות וגודל המרפסות ו"ברוטו-ברוטו", שלפיה מחשבים את המס לפי גודל הרצפה, המרפסות, הקירות החיצוניים, חדרי הזבל, הלובי והמדרגות.

עוד בשנת 2007 מונתה ועדת ברזילי על ידי שר הפנים דאז רוני בר-און, כדי לקיים רפורמה בתחום, והמלצותיה טרם נידונו בממשלה. יו"ר הוועדה היה עורך הדין אודי ברזילי, המתמחה במיסוי ובכיר לשעבר במס הכנסה. הוועדה בראשות ברזילי הציעה צו ארנונה אחיד במבנה ובתוכן, אך הוא טורפד באמצעות לחצים מצד ראשי הראשויות על גורמים פוליטיים במשרד הפנים, שמנעו את קבלתו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הגיע הזמן שיהיה שינוי בחוק". מחאת הארנונה בחיפה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם בראש העין הבינו כי המצב הזה לא יכול להימשך. אילן שתיוי, תושב העיר שהשתתף במחאה, אמר: "המחאה התחילה כבר בינואר 2014, אז קיבלו פה כמה בניינים מכתב רשום מהעירייה שבו נכתב כי הדירות הוגדלו ב-40 מ"ר. נמאס לנו מהעושק הזה. אנחנו מרגישים שגם העירייה וגם משרד הפנים מנצלים ועושקים את התושבים עם מס לא שוויוני. יש פה דיירים שלא יכולים לעמוד כבר בנטל הזה. בנוסף למשכנתא שהם משלמים, יש עוד מס שנקרא ארנונה ועליו משלמים הרבה כסף".

לינור מליח, תושבת נתניה שמרכזת את המחאה בעירה, סיפרה על המצב הבלתי-נסבל. "הוצאות הארנונה המנופחות בעיר הן מוגזמות". לדבריה, "התושבים משלמים עבור שטח גדול בעשרות אחוזים משטח דירתם, מה שיוצר מצב שאנחנו משלמים על קירות פנימיים וחיצוניים ושטחים ציבוריים כבד. כתושבים זה מאוד קשה - רובנו ממעמד הביניים - זוגות צעירים, שמצד אחד אנחנו לא זכאים להנחות, ומצד שני אנחנו גם לא עומדים בנטל הכלכלי. אנחנו רוצים שההפגנה הזאת תביא להסדר בגביית הארנונה. אנחנו לא מוכנים לשלם יותר על שטחים שלא שייכים לנו רק כדי להוציא מאתנו עוד כסף".

לא רק במרכז הפגינו נגד מחירי הארנונה

גם מחוץ למרכז הארץ מאסו התושבים בתשלומי הארנונה לעירייה. "אנחנו מבינים שהבעיה היא בעיה ארצית ואנחנו מצפים שהממשלה והעיריות יתייחסו בכובד ראש למחאה שלנו", אמר אלון, תושב חיפה שמרכז את המחאה בעיר. "הגיע הזמן שיהיה שינוי בחוק ובשיטות החישוב ובתעריפים. יש פה חוק לא שוויוני שרע לתושבים. זה המס השני בגובהו לאחר מס הכנסה. זה לא הגיוני - זה חוק לא דמוקרטי וחייבים שינוי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הגיע הזמן לחפש מקורות אחרים לכסף". הפגנה בעכו, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי אתי גילרון, תושבת באר שבע ופעילה חברתית בעיר, "העירייה מאשימה את משרד הפנים, אבל גאנחנו רוצים שראש העיר יוביל את המחאה הזאת. כמו שבמלחמה האחרונה הוא ידע לייצג את ראשי הערים בדרום ולהוביל את המלחמה מול פיקוד העורף ולהחליט מתי יסגרו בתי הספר, אותו הדבר פה - הוא צריך להוביל את המחאה הזאת מול משרד הפנים, הוא צריך להביא להחלטה שמשנים את השנה ומורידים את מחירי הארנונה. אנחנו חושבים שדי מים הגיעו עד נפש. הגיע הזמן לחפש מקורות אחרים לכסף - לא מאתנו".

לפניות לכתבת דנה ירקצי - danayark@walla.com

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנה בבאר שבע נגד מחירי הארנונה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"החוק מעוות והמדינה לא מפקחת על הדברים האלה". הפגנה בפתח תקווה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully