וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

90 שניות הייתם כאן

26.2.2015 / 17:27

המסתערבים של היחידות המובחרות בגדה הכפילו את מספר המעצרים בשנה האחרונה. הם אלו ששולפים את המבוקש הפלסטיני מהמיטה, הם אלו שחוטפים את הבלוקים בראש. וגם להם, כמו לכל היחידות המבצעיות בצה"ל, איזנקוט הציב דד-ליין: 31.3, מוכנים להסלמה

כתבתו של אמיר בוחבוט, צילום: עומר מירון, דו"צ, עריכה: מתן חדד

(ארכיון: פעילות יחידת דובדבן במבצע "צוק איתן")

שנת 2014 החלה ללא אירועים מיוחדים ללוחמי יחידת דובדבן. התפנית הגיעה עם חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בצומת גוש עציון. היחידה לקחה חלק משמעותי בגל המעצרים הענק שנועד לרסק את תשתית חמאס בגדה. לאחר מכן נפתח מבצע צוק איתן, ודובדבן התפצלה בין הגדה לרצועת עזה. צוותי היחידה פעלו ברצועה כמומחים ללחימה בשטח בנוי, ומהר מאוד הבינו במטה הכללי שפעילות משותפת של כל הצוותים בהובלת מפקד היחידה סגן-אלוף ק' תביא להישגים רבים יותר. כך נולד התמרון הרגלי הארוך ביותר במבצע - קילומטר וחצי. הדובדבנים עברו מבית לבית, איתרו תשתיות טרור וחזרו עם סיפורי גבורה מסעירים בהתאם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מומחים בלוחמה בשטח בנוי. חייל מיחידת דובדבן בתרגיל/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, הפיצול הותיר חלל מדאיג בפיקוד המרכז. באחת מהפרות הסדר הגדולות באזור קלנדיה, שבה השתתפו 20 אלף פלסטינים, נדרשו לוחמי היחידה לבלום את ההמון באמצעים לפיזור הפגנות אך גם בירי צלפים מדויק. טיפול לא מקצועי בהפגנה יכול היה להסתיים בעשרות הלוויות של פלסטינים. כמה ימים אחרי תום מבצע צוק איתן שוב מצאה עצמה היחידה עסוקה במעצרים בגדה.

חיילי צה"ל פועלים בחברון. רויטרס
חיילי צה"ל בחברון בזמן מבצע "שובו אחים"/רויטרס

אפשר לתת כדוגמא את פעילות אחת היחידות המיוחדות, שמשקפת את המגמה באוגדת יהודה ושומרון. בשנת 2012 עצרה היחידה 199 חשודים בטרור, בשנת 2013 - 217, ובשנת 2014 - 402 עצורים. לא נראה שהמגמה עומדת להתהפך ב-2015. לוחמי היחידה התרגלו לכך שרגע אחרי שהם חוזרים הביתה ביום חמישי בתום שבועיים לא קלים, הם מוקפצים שוב למבצע מעצרים. באחד הלילות אף נדרשה היחידה להתפצל לארבעה כוחות שפעלו בו-זמנית בארבעה מקומות שונים: בקלקיליה ובכפרים אסירה א-שמלייה, מרדה וקטאנה. מפקד האוגדה תת-אלוף תמיר ידעי בחר לשלוח למשימה לוחמים מיומנים במיוחד, שיודעים לשלוף מבוקש ממיטתו מבלי להקים עליו את כל מחנה הפליטים. הרמה המקצועית של המסתערבים מאפשרת להם לחדור ללב השכונה הפלסטינית ומרגע שנחשפו לשם המעצר לספור 90 שניות במקרה הטוב - ולהיעלם לפני שהפלסטינים הספיקו להבין מה שקרה.

בדיקה שנעשתה באוגדה לקראת סיכום שנת 2014 מצאה כי לפני עשור, בימי פיגועי ההתאבדות, יצאה יחידת דובדבן ל-60 מבצעים בשנה. בשנת 2014 היו מאות מבצעים - שיא של כל הזמנים בפעילות היחידה. לא כל המבצעים הם מבצעי מעצרים, וחלקם נועד לאסוף מודיעין רגיש ממעמקי השטח הפלסטיני. היחידה לא גדלה בשנים האחרונות, אך היא מפעילה יותר כוחות מילואים ובפרט מסתערבים, לוחמי הפלגה האפורה, שנדרשים לשמור על כשירויות ברמה גבוהה במיוחד: שפה, כושר גופני ומקצועיות. אם צריך, מנהלים שיחות טלפון בערבית עם בית הספר של היחידה כדי לשמור על הרמה.

המסתערבים מוכשרים לפעול בסיטואציות קצה מורכבות מאוד כשהם נתונים בסכנת חיים ממשית. השחיקה והלחץ הנפשי של לוחמי הפלגה האפורה משחקים תפקיד מרכזי בהחלטה של פיקוד המרכז כמה להפעיל אותם ובאיזו צורה. בשנה האחרונה נפצעו 12 לוחמים ב"צוק איתן" ושישה במהלך פעילות בגדה. הבלוקים שמושלכים לעברם במחנות הפליטים הם הנשק המועדף בימים אלו. יש לוחמים שהצלקת בראש תלווה אותם כל חייהם.

עם האתגרים שעמם מתמודדים הלוחמים בשטח אפשר למנות גם את המחסומים של מנגנוני הביטחון הפלסטינים בשטח, את המצלמות המרובות, ואת הערים הפלסטיניות שמשנות פניהן - יותר קניונים, מגדלים ובתי מלון מאובטחים ופחות אזורי סחר פתוחים. כל אלה מצמצמים את חופש הפעולה של המסתערבים.

כוח דובדבן עצר בכפר עזון את החשודים בהשלכת בקבוק התבערה שפצע קשה את איילה שפירא. דובר צה"ל, צילום מסך
יחידת דובדבן עוצרת את הנער החשוד בפציעת ילדה במעלה שומרון/צילום מסך, דובר צה"ל

נתוני המעצרים של היחידות המיוחדות באוגדת איו"ש, כפי שהוצגו לאחרונה בפני פורום מפקדים בכיר בפיקוד המרכז, מאפשרים ניתוח התמורות בשנה האחרונה בגדה: 130 אנשי חמאס, 44 אנשי פתח, 39 אנשי החזית העממית, 6 מהחזית הדמוקרטית, 41 אנשי ג'יאהד איסלאמי ו-108 מפגעים בודדים, שנעצרו לאחר מעשה.

כפי שעולה מהנתונים, חמאס הוא היעד המרכזי של צה"ל ושב"כ. האויב מספר אחת. לא הרחק מאחוריו - המפגעים הבודדים, אלו שקמו בבוקר והחליטו לרצוח יהודים מבלי לשתף איש. בפיגוע במעלה שומרון בדצמבר 2014 נפגעה ילדה בת 11 מבקבוק תבערה. שב"כ איתר במהרה קצה חוט ובאותו הלילה נשלח כוח של דובדבן לעצור את החשוד, נער בן 17 מהכפר עזון. בחדרו נמצאו דגלים שמעידים על הזדהות עם האיסלאם הקיצוני. למרות כל המניפולציות שעושים עליו הוא לא מודה בכלום. קשוח במיוחד. זה הדור החדש של המפגעים הבודדים, ומספרים צפוי לגדול ככל שהלחץ הכלכלי בגדה יעמיק.

עוד ניתן ללמוד מהמספרים שהג'יאהד האיסלאמי מצוי במגמת ירידה. לעומת זאת, מעצרים של אנשי פתח ובפרט פעילי התנזים בעלייה - וזו תופעה מדאיגה מאוד. באופן לא מוסבר החלה התעוררות צבאית גם בארגון החזית הדמוקרטית.

בקרוב יפרסם שב"כ את קובץ סיכום שנת 2014 והמגמות בו יהיו ברורות. בשנה החולפת היה יותר טרור והיו יותר מעצרים. בשנת 2013 נעצרו 2,500 פלסטינים בגדה וב-2014 מספרם נושק ל-3,000 עצורים. בד בבד, עבודתם של צה"ל ושב"כ לא נעשה פשוטה יותר. גורם צבאי בכיר באוגדת יו"ש מסביר בשיחה עם וואלה חדשות: "כבר לא מדובר בחוליה שמתארגנת ביחד לפיגוע, ואחד מכיר את השני. היום יש מפקדה מפעילה בטורקיה או בעזה. היא תשלח פעיל אחד לשכור דירה, את השני לרכוש מזון ולהשאיר אותו בדירה, את השלישי לרכוש נשק ולהסתיר אותו במערה ואת הרביעי לרכוש מכונית. הכול מוכן לפעולה, אבל אף אחד מחברי התשתית לא יודע על קיומו של האחר. עכשיו לך תחשוף את התשתית".

תאי טרור רדומים

הפעלת היחידות המיוחדות - המסתערבים של יחידת דובדבן בפיקודו של סא"ל ק' ומסתערבי מג"ב ביהודה ושומרון בפיקודו של סנ"צ ד' – מאפשרת להילחם בטרור מבלי להצית את השטח, גם כשחוליות הטרור שומרות על מידור גבוה ויש ואקום מודיעיני. השאיפה היא לפעילות חשאית - איסוף מודיעין ומעצרים שקטים, ללא פצועים והרוגים. משום כך, שוקלים גם בימ"מ להרחיב את יכולות ההסתערבות שקיימות ביחידה.

האתגר המרכזי הוא לסכל טרור שמונחה ממפקדות מחוץ לגדה, ורגישות היא שם המשחק: מצד אחד למנוע פיגועים ומצד שני לא להקים עליך את מי שלא צריך. פעולה אחת לא רצויה תבעיר את השטח. בפיקוד המרכז מציינים לחיוב את האיפוק שמפגינים המתנחלים, למרות התעוררות הטרור הפלסטיני. הפגנות והתבטאויות קיצוניות בתדירות גבוהה עשויים גם הם להביא להתלקחות.

הרמטכ"ל הטרי רב-אלוף גדי איזנקוט נתן משנה תוקף להחלטת הרמטכ"ל היוצא להשלים עד 31 במרץ את ההכנות להסלמה אפשרית בגדה, בשל המתיחות בין ישראל לרשות הפלסטינית. בפיקוד המרכז רעננו תכניות מבצעיות ובדקו ימ"חים, גדודי המילואים עברו סדרות אימונים וחודדו נהלי הקרב ליום פקודה. זאת, בזמן שממשלת ישראל חונקת את הרשות הפלסטינית – מחזיקה בכספי המסים שלה, עונש על הפנייה לבית הדין בהאג.

אף שגם לרשות אין אינטרס להבעיר את השטח, לרחוב הפלסטיני חוקים משלו. מנתוני הצבא עולה כי בחודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית במה שמוגדר טרור מובהק - ירי על צירים, הפעלת מטעני חבלה והשלכות בקבוקי תבערה. בפיקוד מרכז לא יודעים כיצד להסביר את התופעה.

חמאס מנסה בכל דרך לשקם את התשתיות בגדה אחרי המכה שספג במבצע "שובו אחים". סטודנטים שחוזרים מטורקיה וממדינות ערב לאוניברסיטאות בשטחים, מקימים תאי טרור רדומים שממתינים לפקודה. המאמץ המדיני הישראלי לגרום לטורקיה לצמצם את פעילות החמאס, המכוונת מאיסטנבול בידי בכיר חמאס סאלח ערורי, נחל כישלון. שב"כ חושף את החוליות לאחר שהן מופעלות, והיחידות המיוחדות נדרשות לעצור את הפעילים. חלק מהם מתכננים פיגועי ירי: בכביש, במערב בנימין, בחוצה שומרון, ובכביש 443. יש בהם כאלה שמתנגדים למעצר, ואחרים משליכים את האקדח כשכוח צה"ל לוכד אותם ברחוב.

מחנות הפליטים תמיד היו מועדים לפורענות, ובשנה האחרונה על אחת כמה וכמה. בג'נין, בשכם ובקלנדיה - שנהפך אלים במיוחד - יש מקומות שאליהם גם הרשות הפלסטינית לא נכנסת. בחלקם שולט התנזים. גורם ביטחוני מעריך: "ביום שבו התנזים ירים את ראשו מחדש הגדה תתהפך. המוטיבציה שם קיימת תמיד, ובצירוף מאגרי אמצעי הלחימה שלהם זה יהיה אתגר מסוג אחר עבור צה"ל". פעילי תנזים אף משרתים כשוטרים וכשהם לא מקבלים משכורות – כפי שיקרה בחודש הבא בגלל עצירת כספי המסים – ישנה סכנה שהם ייהפכו למחבלים.

פלסטינים מיידים אבנים באזור סילוואד, פברואר 2015. AP
פלסטינים זורקים מכלי גז מדמיע בחזרה על אנשי כוחות הביטחון, בהפגנה באזור סילוואד, החודש/AP

במערכת הביטחון ממעטים לדבר על התיאום הביטחוני; שומרים עליו כעל יעד אסטרטגי, חוששים שייעלם. התיאום מתקיים בעיקר בין מפקדי החטיבות המרחביות למקביליהם הפלסטינים. שני הצדדים יודעים שהתיאום הוא שמאפשר לשמור על רגיעה יחסית בשטח, ומערכת היחסים נבחנת כשכוח של צה"ל מבצע פעילות מורכבת בשטח בשליטה ביטחונית פלסטינית, מזהה שוטרים פלסטינים חמושים מסתובבים ברחוב, דורש מהם להיעלם - והם נענים ללא התנגדות.

גורם ביטחוני הגדיר את התיאום "חזק אך מידרדר". בפיקוד מרכז נמנעים מלפגוע בכבודם של אנשי המנגנונים הפלסטיניים, ולכן המערכה השקטה צוברת תאוצה: יותר כוחות מיומנים, יותר מסתערבים שיכולים להיכנס לאזור הומה, לשלוף מבוקש בלי לירות אף כדור ומבלי להביך איש או לגרום לבהלה.

על אף המאמץ בצה"ל להכיל את הבערה ולשמר את המערכה השקטה, אם הלחץ המדיני הישראלי על הרשות יתגבר, גם יחידות מסתערבים גדולות פי שניים לא יוכלו לשמור על יציבות. משום כך, גורמים בכירים בצבא, ובהם הרמטכ"ל היוצא רב-אלוף בני גנץ, כבר המליצו בשיחות סגורות להראות לרשות הפלסטינית את האור בקצה המנהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully