וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקר שהפך לאימת הפוליטיקאים

28.2.2015 / 12:00

תת-ניצב אפרים ברכה נודע במשטרה כחוקר דקדקן, כאשף בגיוס עדי מדינה וכלוחם מרכזי בשחיתות. האיש שטיפס משכונת המצוקה, חקר את רצח רבין, שלח בכירים לכלא ויצא נקי מפרשת פינטו, יכול למצוא את עצמו בקרוב חוקר ראש ממשלה

אם יתבשלו החשדות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה לכדי חקירה פלילית בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה על הוצאות מעונות ראש הממשלה, את החקירה ינהל ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), האיש שהפך בשנים האחרונות לאימת הפוליטיקאים והסתבך בפרשה אחת ממנה יצא זך כשלג: תת-ניצב אפרים (אפי) ברכה.

מי שהזדמן לאולם בית המשפט העליון ביושבו כבית המשפט הגבוה לצדק בסתיו האחרון, יכול היה לצפות בברכה ספון בכיסאו בסמוך לעורכת דינו, אפרת בר נחמני. השופטים דנו בעתירה שהגישה תנועת אומ"ץ בדרישה לחקור את ראש יאח"ה בגין קשריו לכאורה עם הרב פינטו, שלימים יואשם בניסיון לשחד את תת-ניצב ברכה. פניו הנבוכות העידו כאלף עדים על תחושת אי הנוחות שחש מהמצב. מיותר לציין, ששופטי בג"ץ דחו את העתירה על הסף וקבעו באופן חד-משמעי: תת-ניצב ברכה פעל כראוי, עדכן בזמן אמת את מפקדיו על הצעת השוחד מצדו של פינטו ורבב לא דבק בו.

תנ"צ אפרים ברכה בבית משפט העליון, אוקטובר 2014. נועם מושקוביץ
אי-נוחות מופגנת. תת-ניצב ברכה בבית המשפט העליון עם עורכת דינו, אפרת בר נחמני/נועם מושקוביץ

ההחלטה בעתירה נגד ברכה לא זכתה לכותרות ענק, אך משמעותה דרמטית ביותר. לאחרונה, הפך ברכה לחוד החנית של המשטרה, לשוטר הכי חשוב במאבק בשחיתות הציבורית בישראל. וזה לא הכול: הדרך בה פעל ברכה בפרשת פינטו זיכתה אותו בנקודות זכות רבות שכן הוא שילם מחיר אישי כבד וחשף את משפחתו למסע רדיפה חסר מעצורים מקרב גורמים הקשורים לרב.

ברכה, 54, נשוי ואב לארבעה ילדים. משפחתו מתגוררת במודיעין. "אפי ברכה הוא איש צנוע מאוד, אבל דקדקן מאוד", אמרו על ברכה ביחידת העילית המשטרתית להב 433 לה כפופה יאח"ה. "הוא העמיד את המשפחה שלו בקדמת הבמה והקריב את הפרטיות שלו, הוא הסגיר את הרב שהעריץ בכל לבו", הדגיש גורם ביחידה. "הוא מנהל חקירה כמו משחק שחמט", הוסיף הגורם, "הוא רואה את הנולד כמה וכמה צעדים קדימה ועושה את העבודה בשקט אבל עם הרבה כריזמה".

את שירותו במשטרה החל ברכה בסוף שנות ה-80' ביחידה המרכזית של מחוז תל אביב וכבר בתחילה התבלטו יכולות החקירה שלו. הוא נולד ברמת גן ומשם עברה המשפחה לשכונת רמת עמידר, שהיתה אחד ממעוזי הפשיעה החמורה בישראל באותה תקופה. לשירות בימ"ר מרכז הביא גם ידע שלמד בשכונה, שהפך אותו לחוקר מבטיח במלחמה בפשע המאורגן.

החקירה הרגישה ביותר

בנובמבר 1995 עלה שמו לראשונה לכותרות. יחד עם סגן-ניצב נסים דאודי, מונה רב-פקד ברכה לעמוד בראש צוות החקירה של רצח ראש הממשלה יצחק רבין בתיק שהיה תחת זכוכית מגדלת של אזרחי המדינה כולה. למעשה, היה מדובר בטבילת האש הראשונה שלו בחקירה רגישה כל כך. ברכה חקר את רוצחו של ראש הממשלה, יגאל עמיר, ואת מי ששיתף עמו פעולה, והביא להעמדתו לדין של עמיר. במקביל, באותה תקופה היה אמון ברכה על הטיפול בארגון אותו הכיר היטב: כנופיית רמת עמידר, שבראשה עמדו האחים מטילי האימה יוסי ורוני הררי. למעשה, ברכה היה בין האחראיים להתפרקות הכנופיה ושליחת רבים מחבריה לכלא.

חקירה אחר חקירה, התקדם ברכה בתפקידים וטיפס בסולם הדרגות. בשלב מוקדם שמו לב במשטרה ליכולת הפנומנלית שלו בגיוס עדי מדינה. "יש לו כושר שכנוע בלתי רגיל", הסביר גורם במשטרה את סוד הקסם של ברכה. מתוקף יכולותיו הגבוהות, שורה של בכירים נחקרו על ידו: החל בשר האוצר לשעבר אברהם הירשזון שהורשע בגניבה ועבירות נוספות, עבור ברב מוטי אלון שהורשע בביצוע מעשה מגונה בכוח באחד מתלמידיו וכלה במלך העולם התחתון בעבר זאב רוזנשטיין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

200 אלף דולר במזוודה

ואז, כשהוא כבר בתפקיד בכיר ביותר – ראש חטיבת החקירות במשטרה – התפוצצה בתקשורת מה שכונה "פרשת פינטו", במסגרתה לכאורה, דווח בתחילה, העביר פינטו כספי שוחד לברכה. אלא שהקשר בין הרב לתלמידו החל כבר בשנת 2007, עת החל קצין המשטרה הדתי לפקוד את שיעורי הרב. לאורך השנים התפתח בין השניים קשר מיוחד, כמעט משפחתי. לכן, אין זה פלא שעם פתיחתה של חקירה פלילית בארה"ב בעקבות תלונה שהגיש פינטו בגין טענות לסחיטה, הוא פנה לברכה וסיפר לו על התלבטויותיו.

באותה שנה פתחה המשטרה בחקירה נגד עמותת "חזון ישעיה" של הרב פינטו בחשד לשחיתות ואי-סדרים בניהולה. במסגרת החקירה, גם העומד בראשה היה בגדר חשוד, מה שלא הפריע לו לנסות ולדלות מידע מתלמידו השוטר הבכיר. ברכה ניסה להתחמק בנימוס והשיב בשלילה לבקשותיו של פינטו. כאשר פינטו הגיע לביתו של ברכה שהיה באותה העת בחופשה מטעמים אישיים והציע לו במתנה ערכת תפילין, סירה ברכה והתנה את קבלתה בתשלום עבורה. בשלב מסוים עלה פינטו מדרגה במאמציו, כשהציע לתת-ניצב ברכה 200 אלף דולרים במזוודה, דבר שגם הודה בו בחקירתו מאוחר יותר. "מאותו רגע, הרגשנו שקרה משהו לאפרים", ציין הרב.

ברכה סירב מיד להצעה. הוא ידע היטב מה משמעותה. הוא גם הבין מהר מאוד שהוא ניצב בצומת דרכים משמעותית שעלולה לגרור אותו למרכז הבמה וששונאיו, אלו שהביא להרשעתם, רק ממתינים לו בפינה. כמה ימים לאחר ההצעה של הרב, ב-27 באוגוסט 2012, שב ברכה מחופשתו, ניגש למשרדו של ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה דאז, ניצב יואב סגלוביץ', ואמר: "הרב פינטו מנסה לשחד אותי". סגלוביץ' לא התלבט זמן רב והורה על הקמת צוות חקירה מיוחד שיהיה כפוף אליו ישירות. במקביל, הנחה סגלוביץ' את ברכה לקבל את הכסף מפינטו, לתעד ולהקליט את הנעשה. גם רעייתו של ברכה תודרכה כיצד לנהוג.

פחות מחודשיים אחר כך, ב-11 באוקטובר, זומן פינטו לחקירה במשרדי יאח"ה. הרב ההמום פתח בהכחשות גורפות: "אני נשבע בקדוש ברוך הוא שלא נתתי שוחד לאפרים ברכה. אם נתתי שוחד, פרוטה, שלא אגמור את השנה הזאת. אפרים ברכה אדם צדיק וישר והגון ואדם מיוחד, אף פעם לא ביקש, אף פעם לא אמר, הכול בסדר", אמר פינטו לחוקרים. אולם לאחר שהבין כי ברכה עצמו הוא זה ששימש למעשה כסוכן סמוי והקליט את הרב, התהפכה הקערה על פיה. את המחמאות שהרעיף על חסידו, החליפו שורה של האשמות. כך, למשל, בחקירה ב-23 באוקטובר כבר נשמע פינטו אחרת לגמרי: "אני נודר נדר בשלושת הילדים שלי שאני נתתי לאפרים ברכה כסף שלוש או ארבע פעמים", אמר.

חשף הכול בפני החוקרים

כדי להוכיח את חפותו ולפנים משורת הדין, פתח ברכה את ביתו, מחשבו, חשבון הבנק שלו ומסמכיו בפני הרשויות החוקרות. אפילו את הקבלה על אותה ערכת תפילין שבסוף רכש מפינטו הוא הציג לסגלוביץ' ולפרקליט המדינה דאז משה לדור. במהלך החקירה נשאל ברכה על הטענה של פינטו לפיה העביר לו כספים נוספים מעבר ל-200 אלף הדולרים שהוזכרו לעיל.

"אף פעם הרב לא נתן לי שקל", העיד ברכה, "צריך להבין, שהצעתי ללכת עם מכשירי הקלטה מיוזמתי וביקשתי אפילו להמשיך ללכת לראש אח"מ (אגף החקירות והמודיעין סגלוביץ'. י"א). אילו הייתי לוקח שקל הייתי מטומטם, סופר-מטומטם להקליט אותו, שהרי הוא יכול היה להגיד את זה במהלך השיחות עמו". ברכה גם נשאל על טובות הנאה, שלכאורה, סיפק לו פינטו בדמות רכישת משקאות משכרים או אירוח בבתי מלון. "וויסקי לא תמצאו אצלי בבית, כי אני לא שותה אלכוהול. בהילטון הייתי פעמיים בהכנסת ספר תורה וכפי שאמרתי, כמעט ולא נגעתי באוכל".

אשכזני, פואד וישראל ביתנו

"אני עדיין חושב שהרב פינטו בעל סמכות רבנית משובחת. אני פגוע קשות מעצם ההצעה הכספית שהוצעה לי על ידי הרב. דברים אלו מנוגדים לכל הערכים ואמות המוסר שעליהם אני חי וגדל, ועליהם אני מחנך את משפחתי", אמר אז ברכה לחוקרים. "הייתי מאוד שמח שלא הייתי נקלע לסיטואציה שכזו ושההצעה הזו שהוצעה לי לא הייתה כלל באה לעולם. צר לי שזה המצב. אינני יודע מה הביא אותו להציע לי הצעה כספית כזו. דברים אלו שאני פורס בפניכם היא בשל מחויבות אישית, מצפונית, חוקית ומוסרית לדווח על כך". כל הטענות נגד ברכה הועברו למחלקה לחקירות שוטרים, נבדקו על ידי היועץ המשפטי לממשלה ונמצא כי אין חשד לביצוע עבירה, מה שסלל את הדרך בסופו של דבר לתפקידו הנוכחי.

בשנה האחרונה, נדמה כי שמו של ברכה הולך לפניו. הוא האזין ביסודיות כמעט לכל ההקלטות מלשכת הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי וגיבש תשתית להעמדתו לדין ב"פרשת הרפז", הוא חקר את חבר הכנסת לשעבר בנימין (פואד) בן אליעזר בגין חשדות לקבלת שוחד וגיבש תשתית ראייתית להעמדתו לדין, והוא מוביל בגאון את חקירת פרשת השחיתות במפלגת "ישראל ביתנו" במסגרתה נחקרו עשרות אנשי ציבור בהם סגנית השר פאינה קירשנבאום. "היום כל הפוליטיקאים מבינים, שטלפון מאפרים ברכה לא מבשר חדשות טובות", אומרים בכירים במשטרה, "הוא הפך ללוחם המרכזי בשחיתות בישראל".

(עדכון ראשון: 15:40, 26.02.15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully