וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לשיקום: כבישי אפגניסטן ייסללו מחדש

19.9.2002 / 13:04

ארה"ב עומדת מאחורי תוכנית שאפתנית לשיקום כבישי המדינה שהושמדו כליל; על הפרק: השקעה של 180 מיליון דולר לסלילת 1,062 ק"מ; נהג משאית: זה יהפוך אותנו לאנשים המאושרים בעולם

שני העשורים האחרונים הפכו את תושבי אפגניסטן לקורבנותיה של אחת ממערכות הכבישים הגרועות בעולם. הנסיעה בשבילי במדינה מוגדרת על ידי המקומיים כעינוי מתמשך המשלב כאבים פיזיים, שאיפת אבק ותיקון תקרים אין סופי. "אם היו לנו כבישים גרועים פי 100 מהכבישים באמריקה היינו האנשים המאושרים בעולם", אמר עבדול אחאד, נהג משאית אפגני. כעת, ייתכן שחלומו של אחאד עשוי להתגשם. בשבוע שעבר הודיעו נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, ונשיא אפגניסטן, חמיד קרזאי, על תוכנית לבניה מחדש של כבישי המדינה בהיקף של 180 מיליון דולר.

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי תוכנית השיקום תמומן על ידי ארה"ב, יפן וערב הסעודית ובמהלכה צפויים להיסלל כבישים מהירים באורך 1,062 ק"מ. מדובר בכבישים שיקיפו את דרום ומערב המדינה - מקאבול לקנדהאר - ומשם צפון מערבה עד לאזור הגבול עם איראן. אנשי הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי, שתשקיע בתוכנית 80 מיליון דולר, שואפים להוציא את התוכנית לפועל בחורף הקרוב. פקידים בממשל האפגני מקווים שהעבודות יחלו באביב. כך או כך גורמים במערב תמימי דעים שסלילת הכבישים נמצאת בעדיפות עליונה בדרך לשיקום אפגניסטן השסועה.

נסיעה של ימים תארך שעות

עד שנות ה-70 המאוחרות היתה באפגניסטן מערכת כבישים מפותחת, אלא שהפלישה הסובייטית הותירה אחריה חורבן כללי וכביש סלול אחד בלבד. גם ההפצצות האמריקאיות במהלך המבצע הצבאי הנוכחי במדינה תרמו את חלקן. שאר כבישי המדינה הפכו לשבילים מסולעים, רצופים מהמורות ובורות קטלניים. מערכת הגשרים הושמדה וכל חציית נהר כרוכה בסכנת חיים. הנסיעה כמעט תמיד איטית להחריד ונמשכת ימים ארוכים - מסע תלאות שכביש סלול היה מקצר לנסיעה של שעות ספורות בלבד.

ממחקר שערך הבנק האסייתי לפיתוח עולה כי עבודות השיקום לכבישים הראשיים בלבד יעלו כ-650 מיליון דולר וייארכו 30 חודשים. לפי התוכניות מדובר בסלילה של כ-1,770 ק"מ מתוך מערכת כבישים בהיקף כולל של כ-21 אלף ק"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully