וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא תימן נמלט ממעצר הבית: "אני עדיין השליט"

עבד רבו מנסור האדי ברח מביתו שבבירה בצנעא, שבו הוחזק מאז השתלטו המורדים השיעים על המדינה בחודש שעבר. לדבריו, מדובר בהפיכה וכל הצעדים שעליהם הכריזו החות'ים הם לא לגיטימיים

נשיא תימן עבד רבו מנסור האדי, 2012. AP
נשיא תימן המודח עבד רבו מנסור האדי, בשנת 2012/AP

נשיא תימן המודח עבד רבו מנסור האדי נמלט אתמול (שבת) מהבירה צנעא, אחרי כמעט חודש שבו היה נתון למעצר בית מטעם המורדים השיעים, שהשתלטו על המדינה. בהצהרה שמסר אחרי שהגיע לעיר הולדתו עדן שבדרום המדינה, הכריז האדי כי הוא עדיין הנשיא והתנער מהתפטרותו שנמסרה לאחר השתלטות החות'ים על הבירה בחודש שעבר. מדובר בתגובה הראשונה של הנשיא המודח מאז הסתערו לוחמי המיליציה הנתמכת על ידי איראן על ביתו הפרטי ועל ארמון הנשיאות.

בהצהרה שהוקראה על ידי רשת אל-ג'זירה תיאר האדי את הפעולות האחרונות של המורדים כ"הפיכה". הוא טען כי כל ההחלטות שנקטו החות'ים מאז - בהן הכרחתו לקבל הסכם לחלוקת כוח במדינה, פיזור הפרלמנט והקמת מועצת מעבר – הן לא חוקיות. האדי הוסיף כי הוא מעוניין בחידוש "הדיאלוג הלאומי", שעליו הוסכם לאחר פרישתו של השליט הקודם עלי עבדאללה סלאח בשנת 2012, בין כל הפלגים במדינה.

טרם ברור איך האדי הצליח לעזוב את המתחם שכותר על ידי החות'ים. לדברי מקורביו של האדי, הוא שוחרר אחרי לחץ שהפעילו האו"ם, ארצות הברית, רוסיה וגורמים מקומיים על המורדים. עם זאת, האו"ם הכחיש קשר לעזיבת הנשיא את הבירה. המורדים פרסמו הצהרה שבה האשימו את האדי בהיותו סוכן זר והכחישו שהוא היא נתון למעצר בית.

מורדים שיעים בסמוך לביתו של הנשיא המודח עבד רבו מנסור האדי בצנעא, בירת תימן, 21 בפברואר 2015. רויטרס
מורדים חות'ים בסמוך לביתו של האדי בצנעא, היום/רויטרס

לדברי עלי אל-קחום, חבר הלשכה המדינית של החות'ים, האדי נמלט ממקום מגוריו כשהוא מחופש. הוא הוסיף כי זה כבר לא משנה אם הנשיא לשעבר נמצא או ברח. כמו כן, אל-קחום הכחיש את הדיווחים שלפיהם המורדים בזזו את בית מגוריו של האדי לאחר בריחתו.

אתמול הסכימו החות'ים וכמה מיריביהם הפוליטיים על הקמת מועצה זמנית שתותיר את הפרלמנט על כנו ותעניק זכויות נוספות לקבוצות אחרות. כעת, נותר לראות כיצד יגיבו המורדים השיעים, שמאז השתלטו על המדינה נותרו מבודדים עם סגירת השגרירויות של מדינות המערב ומדינות ערב.

בעולם חוששים שהמשבר החריף במדינה יגיע עד לכדי מלחמת אזרחים כוללת, שבמהלכה יוכל ארגון אל-קאעדה בחצי האי ערב להעמיק את אחיזתו בדרום המדינה, שמרבית תושביו סונים. במהלך היום ירו המורדים למוות במפגין שהביע את מחאתו על שלטונם בעיר איב, שבדרום-מערב המדינה.

(עדכון ראשון: 23:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully