וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאהל הדיור בתל אביב נחרב בסערה: "איך אפשר לחיות ככה?"

22.2.2015 / 0:31

הגשמים העזים פגעו קשות במאהל שהוקם ברחוב ארלוזורוב ולטענת השוהים בו, העירייה ניצלה את מזג האוויר כדי לגרום להם להתפנות. "גם אם מישהו ימות פה, זה לא ישנה לאף אחד כלום". העירייה: הוצע להם מתחם חלופי

מאהל מחוסרי הדיור בארלוזורוב בזמן הסערה פברואר 2015. מתנדבי מאהל ארלוזורוב, מערכת וואלה! NEWS
"צריך למצוא פתרון הולם למצב שלנו". ביוב זורם בשטח המאהל/מערכת וואלה! NEWS, מתנדבי מאהל ארלוזורוב

מזג האוויר הסוער שפקד את המדינה בסוף השבוע האחרון לא חס גם על כ-50 מחוסרי הדיור השוהים ב"מאהל ארלוזורוב" בתל אביב. הגשם הכבד שהחל לרדת כבר ביום שלישי, הרס לרוב מחוסרי הדיור את האוהלים שבהם חיו, כמו גם את מעט החפצים, הבגדים והרכוש הדל שאספו במהלך השנים. בכניסה לאוהל המרופט של אור בן יוסף, דר רחוב כבן 30, מונחים סידור, תפילין וספר תנ"ך, שעליהם משקיפה תמונה של הרבי נחמן מברסלב. בן יוסף סיפר אתמול (שבת) כי הוא מתפלל מדי פעם לעזרתו של אלוהים כי את האמונה ברשויות מזמן איבד. "העירייה משתמשת בסערה, בקור ובגשמים כאמצעי לחץ עלינו כדי שנפנה את המקום", אמר בן יוסף המתוסכל.

עיריית תל אביב ומחלקת הרווחה התעלמו ממצבם של מחוסרי הדיור והן לא דאגו לפתרונות נאותים בזמן הסערה. רק בעקבות פעולת של פעילים ומתנדבים, שפרסמו את שמותיהם של בכירים בעירייה ומספרי הטלפון שלהם, אישרה העירייה חיבור לחשמל ואפשרה כניסה למקלט ברחוב הסמוך למשך יומיים בלבד. "העירייה מתנערת מאתנו לחלוטין", הסביר בן יוסף שעלה לארץ מארגנטינה בגיל 14 ומאז נמצא ברחוב. "צריך למצוא פתרון הולם למצב שלנו - מצד אחד הם לא רוצים שנחזור לישון על ספסלים ובחדרי מדרגות, ומצד שני הם לא מוכנים שנהיה כאן". את נחמתו הקטנה הוא מצא במאהל, שלדבריו זה המקום הכי קרוב לדיור קבע שהיה לו, במקום הגנים הציבוריים שבהם השתכן עד כה ומהם פונה בכל פעם.

מאהל מחוסרי הדיור בארלוזורוב בזמן הסערה פברואר 2015. מתנדבי מאהל ארלוזורוב, מערכת וואלה! NEWS
"אין להם אפשרות להכין אוכל ולהתקלח". אוהל הרוס במתחם/מערכת וואלה! NEWS, מתנדבי מאהל ארלוזורוב

העירייה מזה תקופה ארוכה מנסה לפנות את מחוסרי הדיור משטח הנדל"ן היוקרתי הזה, אך ללא הצלחה. זאת, בזכות פסק דין של בית המשפט לעניינים מנהליים, שפסל את בקשת העירייה וביקש להשאיר את הדרים במאהל ולספק להם קרוואן שבו יהיה חימום ועזרים חשמליים שיאפשרו אורח חיים סביר. לטענת דיירי המאהל, עם בואה של הסופה עצמה העירייה עיניים לנוכח מצבם הקשה ואף ניתקה את החשמל בקרוואן. "הכול נרטב, הכול נהרס - כל הבגדים והחפצים", המשיך בן יוסף. "כולם פה חיים בתחושה של פחד מהנזק הבא שיכול להיות. נתנו לנו מקלט ליומיים, אבל מה יהיה מחר? האוהלים הרוסים, הביוב לא מפסיק לזרום, אנשים פה קופאים מקור, איך אנשים יכולים לחיות ככה?".

רותם, מתנדב במאהל שהגיע עם כמויות גדולות של אוכל שקיבל בתרומה לדרי הרחוב, הסביר את מצוקתם המתמשכת. "העירייה לא מוכנה לתת להם תאורה, חיבור לחשמל וחימום. אין להם אפשרות להכין אוכל ולהתקלח. עשינו קמפיין באינטרנט, פרסמנו את המספרים האישיים של כל הבכירים בעירייה וביקשנו שיסמסו להם ויבקשו מהם טיפול דחוף בדיריי המאהל", אמר רותם. "בעקבות זאת סמנכ"ל תפעול העירייה, רובי זלוף, החליט בחמישי בכל זאת לחבר את החשמל ולאחר יום אישרו גם מתן מקלט ליומיים, אבל מה יהיה איתם מחר?", תהה רותם כשברקע אחד מדרי המקום זעק: "גם אם מישהו ימות פה, זה לא ישנה לאף אחד כלום".

בכניסה לקרוואן שהציבה העירייה בהוראת בית המשפט עומדים שני מאבטחים ששומרים עליו. בקרוואן יש שני קומקומים, מקרר ומקום להטענת הטלפונים, אך פרט לכך החיבור לחשמל סגור, כך שלא ניתן לחבר לו מיקרוגל והמזגן לא פועל. "לעיריית תל אביב יש כסף להשכיר שני שומרים שישמרו על הקומקומים וכדי שלא ישתמשו בחשמל במשך 24 שעות ביממה, אך לסייע לתושבים עצמם מהקור אין ובשביל זה אנחנו צריכים להפעיל לחץ", תקף רותם. לפתע, הגיע אל הקרוואן גם סייר ביטחון, שהבהיר: "תפקידי להגיע לכאן כל שעה וחצי ולבדוק שאין כאן מהומות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מאהל מחוסרי הדיור בארלוזורוב בזמן הסערה פברואר 2015. מתנדבי מאהל ארלוזורוב, מערכת וואלה! NEWS
מה יהיה איתם מחר?"/מערכת וואלה! NEWS, מתנדבי מאהל ארלוזורוב

האוהל של אלונה אווה, עולה חדשה מאוקראינה נמצא בסוף המאהל, כשהוא הרוס לגמרי. היא נאלצה לזרוק מחצית מרכושה ולישון באוהל השכן, "השמיים נפלו אתמול, זאת הייתה מכת מצרים", סיפרה אווה. "אני כבר זרקתי את הדברים שלי ואני ישנה באוהל אצל מישהו אחר". לצד האוהל שלה, הביוב עלה על גדותיו וכל האזור הוצף. אמנון אשל, אחראי שכונות בעירייה, אמר בתגובה כי "הם הבטיחו שינקזו את הביוב למחוץ למאהל, ועד עכשיו לא עשו כלום".

אבי בלכרמן, עובד סוציאלי ופעיל חברתי שמלווה את האנשים במאהל, הדגיש כי "המצב באופן כללי הוא לא טוב". לדבריו, "בדרך כלל מתמקדים בסימפטומים - בוץ, גשם וקור - אבל לא מתמקדים בשאלה למה הפקירו אותם שם, הן מבחינת הטיפול העירוני והן מבחינת הטיפול הארצי. העירייה מעבירה למדינה את האחריות ולהיפך, אבל אילו היא הייתה רוצה היא הייתה יכולה לדאוג לפתרונות דיור. יש אפשרויות, אך היא משיבה לכך בשלילה".

על התנהלות העירייה בחורף סיפר בלכרמן: "היה דיון משפטי לא מזמן. השופט חייב את העירייה להעניק לדיירים תנאי מינימום לקיום אנושי. העירייה התנגדה והמציאה תירוצים, אך כשהשופט פסק, היא עשתה בדיוק את מה שהוא אמר ולא מעבר. יש היום קרוואן רווחה שהוא די מזעזע. יש שם מיקרוגל, אבל אי אפשר לחבר אותו לחשמל. יש שם כיריים, אבל גם איתם אין מה לעשות". לטענתו, "אילו היה קיים דיור ציבורי, האנשים האלה לא היו בבעיה. הם היו יכולים לקיים את עצמם. הם נפלו פשוט בין המדינה לרשות המקומית".

תגובת העירייה: "עניין הביוב והניקוז טופל בשבוע שעבר"

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "עיריית תל אביב-יפו פתחה מקלט ציבורי ברחוב דפנה לטובת יושבי מאהל ארלוזורוב כבר ביום רביעי שעבר. במקלט ישנן מיטות, חימום ושמיכות חמות, ודרי המאהל הוזמנו לשהות בו עד תום הסערה. העירייה יידעה את שוהי המאהל כי המקלט פתוח לרשותם טרם תחילת מזג האוויר הסוער. החשמל, שנותק בעקבות נזק שגרם קצר חשמלי כתוצאה מהתחברות פיראטית מסוכנת לארון החשמל, חובר בחזרה כבר ביום חמישי שעבר. עניין הביוב והניקוז טופל כבר בתחילת השבוע שעבר. הנושא ייבדק שוב מחר ויטופל".

(עדכון ראשון: 23:41)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully