וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף קריסה: חרף הפסקת האש, הלחימה באוקראינה נמשכת

17.2.2015 / 3:06

הבדלנים מסרבים להפסיק להילחם בעיירה האסטרטגית דבלצבה כשחמישה חיילים נהרגו מאז תחילת הפסקת האש. ארה"ב הביעה דאגה מקריסת ההסכם ואילו האיחוד הטיל עיצומים חדשים על רוסיה

בדלנים פרו-רוסים בוחנים טנק הרוס של צבא אוקראינה ממערב לעיירה דבלצבה, שבמזרח אוקראינה, 16 בפברואר 2015. רויטרס
בדלנים פרו-רוסים ליד טנק הרוס של צבא אוקראינה בסמוך לעיירה דבלצבה, אתמול/רויטרס

הסכם הפסקת האש במזרח אוקראינה, שנכנס לתוקפו בלילה שבין שבת לראשון, התקבל עם לא מעט חששות ואכן השקט הופר פעמים רבות מאז. הבדלנים הפרו-רוסים הפציצו אתמול את כוחות הממשלה באזור העיירה האסטרטגית דבלצבה וקייב הצהירה כי לא תסיג את הנשק הכבד כל עוד האש נמשכת. הלילה (שלישי) כבר הביעה ארצות הברית דאגה מהמשך הקרבות ואתמול הודיע האיחוד האירופי על סנקציות חדשות על גורמים בקרב הבדלנים, על גורמי ממשל רוסים ואף על זמר רוסי מפורסם. מוסקבה, מצדה, הבטיחה תגובה "הולמת".

על אף שבמרבית חלקי מזרח אוקראינה נשמר השקט מאז תחילת הפסקת האש, המורדים מסרבים לנצור אותה באזור דבלצבה. הם כבר הכריזו כי מדובר בשטח שלהם, ולכן הם לא מתכוונים להפסיק להילחם. הבדלנים אף סירבו לאפשר לפקחי הארגון לשיתוף פעולה ולביטחון באירופה (OSCE) להגיע לאזור. "דבלצבה היא שטח שלנו ואנחנו נכבוש אותה", הצהיר לוחם בשורות הבדלנים.

העיירה משמשת צומת רכבות אסטרטגי בין מחוזות לוהנסק ודונייצק, שבשליטת המורדים, והיא מכותרת על ידי כוחות גדולים שלהם. הבדלנים הציעו אתמול לקייב מסדרון בטוח לנסיגה מהעיר, אך השלטונות סירבו לכך וטענו כי מדובר בהפרה של ההסכם שנחתם במינסק בשבוע שעבר.

מורדים פרו-רוסים ממתינים להעברתם לחזית, סמוך לעיר המפתח דבלצבה במזרח אוקראינה, פברואר 2015. AP
"זה שטח שלנו". בדלנים פרו-רוסים בסמוך לדבלצבה, שבת/AP

לדברי צבא אוקראינה, מאז תחילת הפסקת האש הופצצו כוחותיו יותר ממאה פעמים, נהרגו חמישה חיילים ונפצעו 25 נוספים. כמו כן, הבהיר דובר הצבא אנדריי ליסנקו כי לא ניתן להוציא את כלי הנשק הכבדים מאזורי החזית בתנאים כאלו. דניס פשילין, אחד ממנהיגי הבדלנים, הדגיש כי כוחותיו "מוכנים אך ורק להסגה הדדית של כלי הנשק הכבדים".

בשל המשך הלחימה, מסרה וושינגטון הצהרה תקיפה נגד מוסקבה והבדלנים."הצעדים האגרסיביים הללו וההצהרות של הבדלנים המגובים על ידי רוסיה מאיימים על קיומה של הפסקת האש האחרונה", מסרה דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי. "אנחנו קוראים לרוסיה ולבדלנים שהיא מגבה לעצור את כל ההתקפות באופן מידי". סאקי קראה למוסקבה ולמורדים לאפשר לאנשי ה-OSCE לפקח על יישום הפסקת האש.

בתוך כך, רשימת העיצומים החדשה של האיחוד כוללת 19 אנשים ותשעה ארגונים, שנכסיהם בשטח האיחוד יוקפאו ותיאסר כניסתם אליו. בין היתר, הוטלו הסנקציות גם על הזמר לוסיף קובזון, שמכונה לעתים "פרנק סינטרה הרוסי". "דבר אחד ברור – ההחלטה הזאת, שתזכה לתגובה הולמת, התקבלה בניגוד לשכל הישר והיא לא תסייע למצוא פתרון למלחמה הפנימית באוקראינה", נמסר בהודעה מטעם משרד החוץ של רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully